تصمیم دیرهنگام بهارستانی های مخالف برای احیای وزارت بازرگانی

تصمیم دیرهنگام بهارستانی های مخالف برای احیای وزارت بازرگانی

روز جدید : احیای وزارت بازرگانی همزمان با اجرای سیاست های یارانه ای و حاشیه ای تامین و توزیع کالاهای اساسی مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار گرفت که این بار کمیته اجتماعی مجلس این درخواست را پیگیری کرد.جهاد کشاورزی با درخواست حضور در جلسه کمیسیون با توجه به از سرگیری طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی توسط شورای نگهبان. در واقع موضوع احیای وزارت بازرگانی که در اوایل دهه 90 در راستای ادغام راهکارهای زنجیره تولید و توزیع به وجود آمد، منجر به چالش‌های بخشنامه‌ها و بخشنامه‌ها و افزایش قاچاق نشد. سوگیری در نظام چند تعرفه ای. موضوع انتزاع وزارت صمت مورد توجه دو وزارتخانه قرار گرفت، اگرچه در آن زمان مخالفت های جدی با طرح انتزاع وجود داشت و حتی در سال 1999 کمیته اجتماعی مجلس قوی ترین مخالفت با این طرح بود. طرح. ، که در دولت دوازدهم مطرح شد. این طرح همچنین در حالی مورد مخالفت قرار گرفت که آمارها حاکی از کاهش چشمگیر شاخص های مربوط به محصولات صادرات محور است، به طوری که ارزش افزوده سرانه محصولات صنعتی، سرانه صادرات محصولات صنعتی، سهم ارزش افزوده صنعتی در تولید ناخالص داخلی، سهم کشور در کل ارزش افزوده محصولات صنعت جهان و سهم صادرات صنعتی از کل صادرات در سال‌های پس از ادغام وزارت صنعت و تجارت کاهش یافته است. طبق نظر دولت ها تغییر کرده است.

بر اساس این گزارش، ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در نامه ای به وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی خواستار حضور در جلسه کمیته بررسی طرح راه اندازی وزارت بازرگانی شدند. وی در نامه ای به ساداتی نژاد و فاطمی امین وزیران جهاد کشاورزی و صمت تاکید کرد که باید در جلسه بررسی طرح تشکیل وزارت بازرگانی و خدمات بازرگانی که توسط هیات امنا احیا شد، شرکت کنند. کمیسیون ممکن است در این زمینه تصمیم بگیرد. اکنون بحث ورود کمیسیون اجتماعی مجلس به احیای وزارت بازرگانی در شرایطی مطرح است که در سال 99 سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از مخالفت این کمیته با طرح یک فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی خبر داد. بازرگانی اعلام کرد که کمیسیون دیروز بوده است. موضوع احیای وزارت بازرگانی البته همیشه موافقان و مخالفان خود را داشته است، به گونه ای که حامیان می گویند تنظیم تجارت خارجی و بخش بازرگانی کشور به ویژه در دوران تحریم نیازمند توجه ویژه است و مخالفان می گویند احیای وزارت بازرگانی می تواند منجر شود. به تصمیمات دو وزارتخانه مشکل دارند. گشت‌ها ادامه خواهند داشت و وزرا باید تصمیمات بخشی را اتخاذ کنند که این امر باعث ایجاد مشکل در بخش‌های تولید و تجارت کشور خواهد شد.

مزایا و معایب طرح انتزاع

در این میان موافقان احیای وزارت بازرگانی معتقدند که در سال 90 و در زمان ادغام، باید سیاست های تجاری، تجاری و تولیدی در سراسر زنجیره تولید و توزیع و رفع موانع ساختاری برای حمایت از توسعه متمرکز، یکپارچه و هماهنگ می شد. تولید داخلی و صادرات. البته این اهداف بر اساس تجربه جهانی است. اما در عمل افزایش قاچاق، پراکندگی در تعیین تعرفه ها، کثرت گرایی مدیریتی در سیستم توزیع یکپارچه وجود دارد.نظام تجارت چالش دیگری است که ادغام برای اقتصاد کشور ایجاد کرده است و برخی معتقدند اقتصاد همچنان در حال پرداخت هزینه است. کارشناسان معتقدند تجارت مجموعه ای از سیاست هاست که شامل بستر جریان کالاها و خدمات، اطلاعات و امور مالی اقتصاد می شود و نظام کسب و کار با رویکردهای جدید تنها شامل خدمات و عرضه و توزیع کالاهای اساسی نمی شود؛ بلکه باید گفت که تجارت و بازرگانی با رویکردهای نوین، تنها شامل خدمات و عرضه و توزیع کالاهای اساسی نمی شود. بلکه باید توجه داشت که سیستم تجارت کالا، کالاهای صنعتی، حامل های انرژی، توزیع برق و خدمات مخابراتی باید در یک مجموعه مدیریت شود.

در حالی که در شرایط فعلی و پس از ادغام همچنان شاهد سیستم های معاملاتی متفاوتی در این بخش ها هستیم. در واقع برنامه ریزی برای افزایش سهم صادرات غیرنفتی از کل صادرات و اصلاح، تنها به صادرات کالا محدود نمی شود، بنابراین ترکیب صادرات غیرنفتی باید بر صادرات کالاها و همچنین خدمات متمرکز شود. دانشگاه. این در حالی است که شاخص‌های مربوط به محصولات صادرات محور طی سال‌های ادغام نیز نشان می‌دهد که این ارقام روند کاهشی داشته است. بدین ترتیب ارزش افزوده سرانه محصولات صنعتی، صادرات سرانه محصولات صنعتی، سهم ارزش افزوده صنعتی در تولید ناخالص داخلی، سهم کشور از کل ارزش افزوده جهانی محصولات صنعتی و سهم صادرات صنعتی از کل صادرات طی سال‌های گذشته. از ادغام وزارت صنعت و تجارت کاهش یافته است.

مخالفان جدایی اما دلایل خاص خود را دارند و به نظر می رسد اکنون که کشور هزینه ادغام دو وزارتخانه بزرگ و طولانی تجارت و صنعت را برای سالیان متمادی پرداخت کرده است، نباید دوباره این دو وزارتخانه را به طور غیرمنطقی تقسیم کند. وزارت تجارت احیا شده است، احیای آن باید راه را برای بهبود وضعیت تجارت داخلی و خارجی هموار کند.

دیدگاهتان را بنویسید