تصویب بازنشستگی با 10 سال سابقه بیمه در مجلس + جزئیات

تصویب بازنشستگی با 10 سال سابقه بیمه در مجلس + جزئیات

با استفاده از قانون نقل و انتقال سوابق بیمه ای، کلیه افراد دارای سوابق بیمه ای در هر صندوق می توانند با مجموع 10 سال پرداخت حق بیمه از خدمات بازنشستگی هر صندوق بیمه بهره مند شوند.

لایحه قانون نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی که اولین پیش نویس آن در جلسه ششم بهمن ماه 1400 به تصویب شورای اسلامی رسید، برای بررسی جزئیات به کمیته اجتماعی شورای اسلامی ارجاع شد. جلسه دوم و سرانجام در جلسه سوم خرداد ماه سال جاری با اصلاحاتی در عنوان و متن به تصویب رسید. این طرح در نهایت روز یکشنبه 2 مردادماه سال جاری به تصویب رسید و نمایندگان مجلس با الحاق یک تبصره به ماده (6) طرح انتقال سوابق بیمه ای یا مستمری بین صندوق های بازنشستگی با آن موافقت کردند. بر اساس این طرح، بازنشستگانی که بیش از پنج سال حق بیمه پرداخت کرده اند و کمتر از 10 سال سابقه بیمه دارند، می توانند کسری را از ماه ها یا سال ها تا 10 سال به نرخ روز پرداخت کنند تا از مزایای حقوق یا مستمری بهره مند شوند. مدت خدمت و سن

در ماده (6) طرح نقل و انتقال سوابق بیمه ای یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی آمده است: مشمولان ماده (2) که مایل به انتقال سوابق بیمه ای خود در اجرای مواد (3) و (4) این قانون نیستند. یا داوطلبانه یا به هر دلیل مجبور یا مستثنی از ضوابط و مقررات صندوق مربوطه می شوند و عضو صندوق دیگری محسوب می شوند در بندهای «الف» تا «ک» این ماده می توانند درخواست کنند که (بازنشستگی گروهی ) ایجاد شود.» بر اساس قانون، خدمات بیمه ای این افراد تا زمانی که شرایط بازنشستگی (بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت) فراهم شود، در صندوق قبلی ذخیره می شود. در بندهای «الف» تا «خ» این ماده، نحوه احراز شرایط برقراری مستمری، شناسایی بازماندگان واجد شرایط، نحوه احراز شرایط بازنشستگی بیمه شدگان و افزایش سالانه مستمری آنان و میزان مستمری ماهانه قابل پرداخت در هر یک از صندوق های بازنشستگی. از جمله سایر مندرجات بندهای این طرح، برقراری مستمری استحقاقی با توجه به سنوات پرداخت بیمه، داشتن شرط برقراری مستمری و داشتن سن و سابقه خدمت مورد نیاز برای بازنشستگی بر اساس قوانین و مقررات مربوط و افزایش میزان مستمری سنوات، از کارافتادگی و مستمری کلی وراثت با توجه به سایر مستمری بگیران از این صندوق حسن لطفی سخنگوی کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی نیز درباره این طرح گفت: یکی از بحث های لازم برای بازنگری در حقوق بازنشستگی طرح هایی در این زمینه بحث انتقال سابقه بیمه از یک صندوق به صندوق دیگر است. زیرا طبق قوانین قبلی، صندوق ها از خارج از صندوق خود ورودی نمی پذیرفتند». وی گفت: بر اساس طرح نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس، صندوق ها موظفند سوابق مشمولان مستمری سایر صندوق ها را به عنوان گزارش بپذیرند. وی ادامه داد: البته شورای اسلامی نیز این موضوع را تصویب کرد.سخنگوی کمیسیون اجتماعی خاطرنشان کرد: در ماده (5) این طرح آمده است کسانی که در صندوق های عشایری، روستایی و کشاورزی عضویت داشته اند و سابقه آنها است. قبلاً توسط صندوق های دیگر پذیرفته نشده است، آن صندوق ها موظف به پذیرش سابقه اشخاص در سایر صندوق ها هستند.» این نماینده مجلس یازدهم گفت: در بند (5) آمده است که با پرداخت مابه التفاوت و داشتن سابقه 30. یا 35 سال، سوابق افراد در صندوق های بیمه مختلف، سوابق بیمه ای محسوب می شود.

بازنشستگی با 10 سال سابقه تامین اجتماعی در مجلس تصویب شد

مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوال آتینو در خصوص مزایای دریافت مستمری مستمری بگیران زیر 10 سال سابقه بیمه، اظهار داشت: این سوال مربوط به ماده (6) ق.م. قانون نقل و انتقال سوابق بیمه ای یا مستمری بین «صندوق های بازنشستگی و مجموعه سوابق بیمه ای افراد با سابقه کمتر از 10 سال».

با توجه به موضوعی که نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند مستمری بگیر با بیش از پنج سال و کمتر از 10 سال حق بیمه و با پرداخت کسری ماه یا سال تا 10 سال از مزایای حقوق یا مستمری بابت خدمات بیمه ای روزانه استفاده خواهد کرد. وی گفت: این قانون با تبصره ماده (6) برخی از مواد آن تصویب شده اما برخی از مواد باقی مانده است.

شکوری ادامه داد: این مواد قانونی پس از تصویب در شورای نگهبان لازم الاجرا می شود و بر اساس تبصره الحاق شده به ماده، برخی افراد با سابقه کمتر از 10 سال از این قانون برای استفاده از خدمات بازنشستگی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه برخی افراد مشمول استفاده از این تبصره و ماده قانونی هستند، تصریح کرد: عموماً برای استفاده از این طرح و پرداخت مابقی سهم حق بیمه تکمیل سوابق، مردان واجد شرایط باید 60 سال سن داشته باشند و زنان نیز باید 55 سال سن داشته باشید.

مدیرکل امور بیمه ای سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: این افراد با پرداخت ماه ها یا سال ها تا 10 سال کسری می توانند از خدمات مستمری استفاده کنند.

وی افزود: البته این قانون هم اکنون در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد اما در نهایت این طرح باید در شورای اسلامی و شورای نگهبان تصویب شود تا با استفاده از جزئیات این اساسنامه این طرح در سازمان اجرایی شود. تدارک.”

شکوری افزود: با توجه به اینکه این ماده قانونی هنوز تصویب نشده است، پس از تصویب و مشخص شدن جزئیات باید شاهد اجرای آن باشیم.

علی بابایی کارنامی، عضو کمیته اجتماعی شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار آتی نو، اظهار داشت: نظر شورای اسلامی شهر در مورد استفاده بازنشستگان قانون برای انتقال پرونده های بیمه ای یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی و تجمیع سنوات بیمه افراد با کمتر از 10 سال سابقه بر اساس اهداف تعیین شده در این طرح.

وی تصریح کرد: در این طرح افراد بلاتکلیف با انواع سابقه بیمه می توانند در مدت زمان کوتاه و چند ماهه از مزایای این طرح بهره مند شوند.

بابایی کارنامی ادامه داد: این افراد در دوره های مختلف توسط یک صندوق بیمه ای بیمه شده اند و سپس با فعالیت در سایر سازمان ها یا صندوق های بیمه ای خلأهایی برای بیمه آنها ایجاد می شود و پس از آن برای بازنشستگی با مشکل مواجه می شوند.

این نماینده مجلس گفت: بر اساس نظر نمایندگان مردم در شورای اسلامی این موضوع در قالب قانون به تصویب رسید. چون این مصوبه برای آن افراد قانون کار محسوب می شود.» البته به گفته وی، تصویب این طرح احتمالاً باعث مقاومت برخی صندوق های بیمه و ایجاد مشکل برای افراد واجد شرایط می شود.

بابایی کارنامی افزود: منابع مالی برای انتقال سوابق بیمه ای از مبدا به مقصد تامین شده است که البته با تامین اعتبار به مقصد این طرح، بیمه گر مابه التفاوت حق بیمه چندین ساله را نیز پرداخت خواهد کرد. همچنین و برای شکاف های موجود.” و نیازی به نگرانی در مورد توانایی پرداخت حق بیمه برای افراد واجد شرایط وجود ندارد. زیرا بیمه گر با پرداخت مابه التفاوت حق بیمه باقیمانده به کمک این مثلث خواهد آمد.» کسانی که صندوق بیمه ندارند، این قانون به آنها اجازه می دهد با شرایط فعلی از خدمات بیمه ای و مستمری برخوردار شوند.

بابایی کارنامی همچنین گفت: اجرای این قانون منجر به تشکیل، گسترش و ارتقای شاخص رفاه بیمه شدگان در سراسر کشور می شود.

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبصره ماده (6) قانون مبنی بر انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی در شورای اسلامی مجلس تصویب شده است، افزود: با تصویب کل طرح در شورای نگهبان نتیجه مطلوبی برای بازنشستگان حاصل می شود.»

وی ادامه داد: با استفاده از این قانون کلیه افراد دارای سابقه بیمه در هر صندوق با مجموع 10 سال پرداخت حق بیمه می توانند از خدمات بازنشستگی هر صندوق بیمه بهره مند شوند.وی با بیان اینکه با تصویب این قانون، ما به دنبال منفعت برای همه مردم هستیم، گفت: فرض کنید شخصی که در سال های گذشته به یک صندوق بیمه پرداخت کرده و به دلایل مختلف چندین ماه یا سال قادر به پرداخت حق بیمه نبوده است. اکنون با استفاده از طرح مذکور از خدمات بازنشستگی صندوق ها بهره مند می شوند.» یکی از اعضای کمیته اجتماعی شورای اسلامی بیان کرد: در طول شش یا هفت سال فعالیت بیمه شده بیمه شده که خلأ ایجاد شده و زمان استفاده از خدمات بازنشستگی از وی گرفته شد، اکنون باید با تدابیری برای آن مدت به شرایط بازنشستگی فرد برگردد».

وی تاکید کرد: اجرای این قانون زمینه استفاده از خدمات صندوق های بیمه ای را برای این گونه افراد دارای نقص سابقه بیمه ای و در سن بازنشستگی فراهم می کند. لازم به توضیح است که سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه گر کشور در بین 18 صندوق بیمه ای، هم اکنون به حدود 4 میلیون مستمری بگیر علاوه بر 15 میلیون و 130 هزار بیمه شده اصلی، 18 خدمت گسترده ارائه می دهد که 53 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند. سرپوشیده.

اگرچه اکنون 45 میلیون نفر در کشور در قالب نیمی از جامعه ایران از خدمات کوتاه مدت و بلند مدت بیمه ای، درمانی و مستمری سازمان تامین اجتماعی بهره مند هستند، اما این سازمان همچنان به جذب بیمه شدگان جدید و اجرای سایر خدمات ادامه می دهد. قوانین و تعهدات با هدف افزایش منابع برای حفظ ثبات ترازنامه منابع و هزینه ها.

دیدگاهتان را بنویسید