تصویب قطعنامه «نشت نفت لبنان» علیه رژیم صهیونیستی در سازمان ملل و پرداخت غرامت

علاوه بر رای مخالف رژیم صهیونیستی به این قطعنامه، حامیان آن مانند آمریکا، استرالیا، کانادا، جزایر مارشال، میکرونزی، نائورو و پالائو نیز به آن رای منفی دادند.

بروندی، کامرون، گواتمالا، رواندا و سودان جنوبی پنج کشوری که به این قطعنامه ضد صهیونیستی در کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل رای ممتنع دادند.

قطعنامه نشت نفت لبنان با یادآوری حمله رژیم صهیونیستی به ذخایر نفتی لبنان در سال 2006 که منجر به نشت نفت بزرگ در سواحل لبنان و خسارت 4.856 میلیون دلاری به محیط زیست این منطقه شد، از وی خواسته است. نه تنها باید مسئولیت جبران خسارات وارده به لبنان و سایر کشورهای آسیب دیده از این حادثه از جمله سوریه را بر عهده بگیرد، بلکه غرامت لازم را نیز بلافاصله و به اندازه کافی بپردازد.

پیش از پذیرش این قطعنامه، آمریکا از توافق اخیر لبنان و اسرائیل در خصوص تعیین مرزهای دریایی فیمابین استقبال کرده و آن را دستاوردی مهم در برقراری صلح و ثبات در غرب آسیا دانست و اعلام کرد که این قطعنامه این موضوع را نادیده گرفته است. .

آمریکا که همواره حامی رژیم صهیونیستی بوده است، رأی گیری سالانه این قطعنامه را ناعادلانه و عامل تضعیف صلح می داند و از سایر کشورها خواسته است به جز واشنگتن و رژیم صهیونیستی تنها 6 قطعنامه به این قطعنامه رأی منفی دهند. کشورهایی با رای مخالف به آنها پیوستند.

رژیم صهیونیستی پس از رای گیری این قطعنامه، پیش نویس سالانه این قطعنامه را تلاشی بیهوده خواند و اعلام کرد که به ریشه های اصلی مناقشه یعنی. فعالیت های تروریستی

نماینده رژیم صهیونیستی در این نشست اظهار داشت: علیرغم تصویر سیاهی که این قطعنامه از وضعیت کنونی ترسیم می کند، واقعیت های صحنه بسیار روشن تر و امیدوارکننده تر است و ما به توافق مهمی با لبنان رسیده ایم که نماینده لبنان به آن دست یافته است. در این جلسه نیز به خوبی با وی آشنا شده است.

اما نماینده لبنان در آن نشست گفت: تصویب 17 سال پیاپی این قطعنامه با رای بالا نشان دهنده موضع جامعه جهانی در قبال این اصل حقوقی است که کشورها باید مسئولیت اقدامات خرابکارانه خود را بر عهده بگیرند.

نماینده لبنان تاکید کرد که اسرائیل نیز باید مسئولیت حمله سال 2006 را بپذیرد و خسارت شدید وارده به محیط زیست و توسعه پایدار لبنان را جبران کند.

وی یادآور شد که این قطعنامه هر سال با افزایش چالش های زیست محیطی جهان از جمله اثرات منفی تغییرات آب و هوایی اهمیت بیشتری می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید