تصویب و اجرای قانون آبخیزداری به حاکمیت کل کمک می کند/ رونمایی از 25 طرح آبخیزداری و بیابان زدایی در هفته دولت


ساعت: 12:04
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892282

جعفر مرادی حقیقی با تاکید بر اینکه این قانون باید ردیف اعتباری خاصی داشته باشد گفت: با تصویب این قانون زیرساخت های کشاورزی و صنایع تبدیلی فراهم می شود که به توسعه پایدار کمک می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرات؛ جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان با اشاره به فعالیت های آبخیزداری و بیابان زدایی گفت: در حوزه آبخیزداری باید پیشگیری قبل از درمان انجام شود.

وی در ادامه افزود: باید اقدامات اساسی و زیرساختی برای جلوگیری از خسارات سیل انجام شود.

مرادی حقیقی با اشاره به اینکه 5.5 میلیون هکتار حوضه آبریز استان است، گفت: با تلاش مجلس و دولت تدابیر لازم برای تصویب قانون جامع آبخیزداری با سرعت بیشتری انجام می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان با تاکید بر اینکه این قانون باید دارای ردیف اعتباری ویژه باشد، اظهار داشت: با تصویب این قانون زیرساخت های کشاورزی و صنایع تبدیلی فراهم می شود که به توسعه پایدار کمک می کند.

وی با اشاره به وجود فرسایش خاک در استان گفت: 17 تن از استان درگیر فرسایش خاک است که با اقدامات آبخیزداری به موقع می توانیم آن را به حداقل برسانیم.

مرادی حقیقتی در خصوص بررسی های انجام شده توسط این اداره کل در استان گفت: 50 درصد محدوده ای که در آن مشغول به کار هستیم را بررسی کرده ایم و البته مطالعه جامع و کامل کمک می کند تا از هزینه ها به نحو احسن و مناسب استفاده کنیم. .

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به عملیات بیولوژیکی در سطح استان گفت: با کاشت و کاشت نهال به سمت اقدامات اقتصادی در مراتع استان پیش می رویم.

وی افزود: آمادگی داریم بالغ بر 600 هزار اصله نهال را در فصول مناسب در اختیار مردم قرار دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان سنبل، صنوبر اصلاح شده، کاج، سرو، بادام کوهی، گنجشک زبان و زیتون تلخ را از جمله نهال های موجود در فصول مناسب برای مردم برشمرد.

به گفته مرادی حقیقی؛ استان سمنان در آینده یکی از صادرکنندگان گیاهان دارویی به ویژه گیاه باریجه خواهد بود.

وی از کاهش 93 درصدی اطفای حریق در استان خبر داد و گفت: با فرهنگ سازی خوب در بین مردم و حضور به موقع نیروهای منابع طبیعی، اطفای حریق کاهش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان در خصوص مدیریت مراتع طبیعی اظهار داشت: 4 میلیون هکتار مرتع در استان وجود دارد که تنها یک میلیون دام می توانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه با بهره برداری بی رویه از مراتع پوشش های طبیعی از بین رفته است، افزود: در این طرح 74 هزار و 452 راس دام حذف و پروانه 652 خانوار باطل شده است.

مرادی حقیقی تصریح کرد: مرتع داران باید مراتع خود را به درستی مدیریت کنند و به برنامه ادامه دهند.

وی با اشاره به افتتاح طرح های آبخیزداری و بیابان زدایی با اعتباری بالغ بر 220 میلیارد ریال گفت: 25 طرح منابع طبیعی در یک هفته توسط دولت به بهره برداری می رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید