تصویب پرداخت 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای صنایع پیشرفته


ساعت: 14:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۱
کد خبر: 1917322

نادری منش گفت: امسال حدود 16 هزار میلیارد ریال ورودی داشته ایم که نزدیک به 2 هزار میلیارد ریال آن مصوب شده و در حال شروع به پرداخت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هرمز؛ محسن نادری منش، مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات علمی و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) در مراسم افتتاحیه این صندوق در بندرعباس گفت: امسال با هدف پرداخت سه هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: این مبلغ شامل ردیف های اعتباری خاصی نمی شود، به عنوان مثال بر اساس بند «ن» تبصره هفت که باید تولید گوشی هوشمند و محیط زیست را از محل این صندوق حمایت کند، مبلغ 30 هزار میلیارد ریال اضافه دارد. که پس از توزیع کمک خواهد کرد
مدیرعامل صندوق کمک تحقیق و توسعه صنایع پیشرفته (صها) افزود: سقف وام این صندوق در حال حاضر 150 میلیارد ریال با دوره تنفس سه تا شش ماهه و بازپرداخت سه ساله است. و احتمالاً به 2 برابر حد فعلی برسند، سود وام های پرداخت شده نیز از 5 تا 15 درصد است.
نادری منش افزود: این صندوق در سال 76 تاسیس شد و در ابتدا تنها وظیفه حمایت از صنایع الکترونیک را بر عهده داشت و از سال 96 نیز از صنایع پیشرفته حمایت کرد.
وی گفت: این صندوق در سال 1376 به منظور حمایت از صنعت الکترونیک تأسیس شد و 22 سال است که فعالیت های چشمگیری در این زمینه انجام شده است، متعاقباً بر اساس بند 2 ماده 69 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور. مصوب 1394 هیئت وزیران در سال 1397 با تشکیل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات علمی و توسعه صنایع پیشرفته موافقت و اساسنامه آن را ابلاغ کرد.
وی افزود: این مجموعه با دارا بودن نیروی انسانی مجرب، فنی و متخصص به عنوان اهرم مالی برای توسعه وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است تا با ارائه وجوه تضمینی، خدمات کارشناسی ریسک سرمایه گذاری به فعالان بخش خصوصی و تعاونی ارائه کند. . در زمینه صنایع پیشرفته حمایت کرد.


a647deca 56c6 4668 bca4 bb9599b3d473 خبر خاکستری

مدیرعامل صندوق تحقیق و توسعه صنایع پیشرفته گفت: وزیر صنعت معدن و تجارت به عنوان رئیس مجلس، وزیر اقتصاد و دارایی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر دفاع و … پشتیبانی نیروهای مسلح، وزیر نیرو، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجمع عمومی صندوق حمایت از تحقیقات علمی و توسعه صنایع پیشرفته عضویت دارند.
نادری منش اظهار داشت: بیوتکنولوژی، برق، الکترونیک، لیزر، الکترونیک و کنترل، میکروالکترونیک، سخت افزار و سیستم های کامپیوتری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم افزارهای کامپیوتری، اتوماسیون پیشرفته و سیستم های هوشمند، فناوری نانو، مواد فلزی پیشرفته، ساخت، تولید و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته. تجهیزات پزشکی پیشرفته، فضا: هواپیما و ماهواره های غیرنظامی، منابع انرژی های نو و تجدیدپذیر، محصولات پیشرفته سایر بخش ها و سایر صنایع پیشرفته نوظهور، بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت از صنایع پیشرفته حمایت می شوند. تحقیق و صندوق برای حمایت از توسعه.
وی به تشریح خدمات صندوق تحقیق و توسعه صنایع پیشرفته پرداخت و گفت: خدمات این صندوق شامل حمایت مالی و اعتباری از بخش خصوصی و تعاونی در زمینه تحقیق و توسعه صنایع پیشرفته توسط اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله می باشد. . اعطای تسهیلات مالی (وام) با نرخ سود ترجیحی، صدور انواع ضمانت نامه، سرمایه گذاری ریسک غیرمستقیم و خدمات کارشناسی است.
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته همچنین به تسهیلات مالی ویژه صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته اشاره کرد و ابراز داشت: این صندوق ها در زمینه توسعه بازار، شرکت در نمایشگاه ها، جشنواره های داخلی و خارجی و خدمات مرتبط، آموزش تخصصی کوتاه مدت داخلی و خارجی و انتشار دانش فنی، اخذ تاییدیه های فنی و کیفی داخلی و بین المللی، تجهیزات آزمایشگاهی تخصصی و مرجع، تحقیق و توسعه، پشتیبانی پایان نامه های تحقیقاتی و حمایت از صندوق های خطرپذیر (VC). .
نادری منش اظهار داشت: تمکن مالی تولید و خدمات شامل نمونه سازی محصول (آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی)، اجرای قرارداد، تجهیزات برای خریدار (لیزینگ)، نیمه صنعتی، صنعتی و تولید انبوه، ساخت و راه اندازی خط تولید، تولید بدون کارخانه اخذ نمایندگی مالی و مشارکت کارگزاری مطابق با اهداف صندوق و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی (جوینت ونچر).
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نرخ سود صندوق بسته به سطح فناوری و نوع فعالیت بین 5 تا 15 درصد است و به دلیل نقش حمایتی آن به میزان قابل توجهی کمتر از نرخ سود شبکه بانکی کشور است، گفت: ماهیت و شرایط طرح با توجه به دوره بازگشت سرمایه تعیین می شود.
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیق و توسعه صنایع پیشرفته، اخذ انواع ضمانت نامه ها را یکی از مشکلات شرکت های فعال در حوزه های مختلف صنایع پیشرفته با توجه به نوع فعالیت و نبود اعتبار کافی در بانک ها عنوان کرد. عدم آشنایی بانک ها با فعالیت های فناورانه و تخصصی گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، بر اساس اساسنامه صندوق حمایت از تحقیقات علمی و توسعه صنایع پیشرفته، صدور ضمانت نامه های مختلف یکی از حمایت هاست. توسط این گروه و برای تسهیل در امور فعالان این حوزه در قالب آیین نامه ای برای تضمین معاملات.دولت و این امر بر اساس بند 4 ماده 4 انجام می شود.
نادری منش ادامه داد: تاکنون ضمانت نامه های صندوق برای اجرای قراردادهای شرکت های صنعتی پیشرفته با سازمان های مختلف از جمله وزارت نفت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نهادهایی مانند وزارت نفت صادر شده است. سازمان صدا و سیما و قوه قضائیه
وی مشارکت در فرآیند ارسال کار (شرکت در مناقصات و مزایده)، حسن انجام تعهدات، پیش پرداخت و گمرک از انواع ضمانت نامه های صندوق حمایت از تحقیقات علمی و توسعه صنایع پیشرفته و صدور ضمانت نامه را برشمرد. بدون نیاز به سپرده گذاری، کارمزد صدور ضمانت نامه کمتر از شبکه بانکی کشور، انعطاف پذیری در اخذ ضمانت نامه برای صدور ضمانت نامه، سرعت مناسب در صدور ضمانت نامه، تخصص بالای صندوق در اعتبار سنجی و ارزیابی، شرکت های فعال در زمینه های مختلف رشته ها و تخصصی در صنایع پیشرفته و مؤسسات و شبکه های بانکی مورد تایید سازمان در کشور از جمله ویژگی های این صندوق است.
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته به اعتبار و سقف اعتبار اشاره کرد و اذعان داشت: به منظور صدور هرچه سریعتر ضمانت نامه های درخواستی از متقاضیان، این صندوق بنا به درخواست شرکت ها اقدام به تهیه پرونده اعتباری برای آنها و سپس امکان صدور سریع و آسان ضمانت نامه بر اساس بررسی های اعتباری قبلی، با ارائه پرونده اعتباری برای هر یک از متقاضیان، بر اساس پارامترهایی مانند شکل گیری توان فنی و اقتصادی، وضعیت مالی، نسبت های مالی وجوه دریافتی با توجه به اسناد اجرایی شرکت، نوع کالا و وضعیت بازار آن، سقف اعتبار و نوع ضمانت نامه های مورد نیاز تعیین می شود.
وی با اشاره به استعلام اصالت ضمانت نامه افزود: به منظور گسترش خدمات دولت الکترونیک و همچنین تسهیل در ارائه خدمات به متقاضیان، سامانه مرجع ضمانت صندوق راه اندازی شده است که هدف این سامانه افزایش ضریب ضمانت نامه است. اعتماد ذینفعان ضمانت نامه های صادره از سوی صندوق به منظور تسهیل و تسریع در روند کار با مشتریان ایجاد شده و از طریق لینک www.airdfh.ir/fa/warranty قابل دسترسی است.
نادری منش همچنین گفت: در ازای ارائه خدمات مالی و اعتباری به متقاضیان با رویکرد حمایتی، بر اساس ماهیت پروژه، اعتبارسنجی توانایی متقاضی از جنبه های مالی، علمی و فنی، بازار، سوابق قبلی و سایر عوامل. با توجه به ریسک پروژه تعیین می شود و برای تسهیل در روند ارائه خدمات به طیف وسیع تری از متقاضیان، طیف متنوعی از ضمانت ها اخذ می شود که شامل سفته با بیمه نامه، سفته با ضمانت نامه بدون ضمانت، وثیقه ماشین آلات، وثیقه می باشد. در مورد املاک، ضمانت نامه های بانکی و اوراق مشارکت.
وی در پایان سخنان خود به نحوه درخواست و دریافت خدمات اشاره کرد و اظهار داشت: متقاضیان برای اخذ تسهیلات با صدور ضمانت نامه می توانند به سایت صندوق تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته مراجعه و پس از تکمیل فرم پرسشنامه ( پیش نویس پروپوزال)، مدارک و مدارک لازم را به همراه درخواست رسمی از طریق درگاه خدمات الکترونیک و صندوق ارسال نمایید، لازم به ذکر است دسترسی به اطلاعات بیشتر از جمله نحوه اخذ تسهیلات از طریق صدور ضمانت نامه، و همچنین راهنمای تکمیل پرسشنامه از طریق وب سایت امکان پذیر است

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید