تصویری شگفت انگیز از هواداران استقلال; فاجعه بار و وحشتناک

تصویری شگفت انگیز از هواداران استقلال;  فاجعه بار و وحشتناک

پس از 22 ماه بالاخره هواداران فوتبال در ایران موفق شدند وارد ورزشگاه شوند و یک بازی لیگ برتر را از نزدیک تماشا کنند. دیدار تیم های استقلال و نساج با حضور محدود 5000 هوادار و آزمایشی برگزار شد تا شرایط لازم برای حضور تماشاگران در مسابقات بعدی فراهم شود اما به نظر می رسد تجربه بازی دیروز چندان خوب و مثبت نبوده و اردیبهشت افتتاحیه به دلیل ابراز نارضایتی رئیس کمیته برگزاری لیگ برتر از تجربه دیدار دیروز، همه ورزشگاه ها باید دوباره به تعویق افتاد.

نحوه بازی استقلال و نساجی می تواند به عنوان آینه تمام قد از هرگونه بی نظمی در مدیریت یک مسابقه فوتبال استفاده شود. برای بررسی این موضوع باید کمی به عقب برگردیم. جایی که دکتر نوروزی رئیس فدراسیون پزشکی و ورزشی اعلام کرد که تلاش می کنند مجوزهای لازم را برای حضور تماشاگران در ورزشگاه ها دریافت کنند. این مشکل باعث شد تا استقلال از روز فیفا استفاده کند و رایزنی های خود را برای استفاده از حضور هوادارانش در دیدار مقابل نساجی آغاز کند که البته با فراز و نشیب های زیادی همراه بود که در ادامه به آن می پردازید.

پس از چراغ سبز وزارت کشور به وزارت ورزش در خصوص حضور هواداران در ورزشگاه ها، نامه نگاری استقلالی ها درباره حضور هوادارانشان آغاز شد. روز قبل از جلسه با شرکت نساجی اعلام شد که بلیت های این نشست به صورت محدود و آزمایشی فروخته می شود. این خبر بارها تایید و تکذیب شد و همانطور که در خبرها آمده است سازمان لیگ منتظر مجوز ستاد ملی تاج و شورای تامین برای اعلام حضور هواداران در ورزشگاه بود. پس از مخالفت هواداران در نهایت مجوزهای لازم برای حضور 5 هزار تماشاگر این مسابقه صادر شد.

این خبر تنها ساعاتی قبل از شروع اختلاف بر سر استقلال و نساجی به صورت رسمی از سوی مسئولان مربوطه تایید شد و همین موضوع بسیاری از هواداران دو تیم را در بلاتکلیفی قرار داد. جدای از اینکه هواداران قائمشهری مجبور بودند چند ساعتی به تهران سفر کنند، هواداران استقلال هم به حضور در ورزشگاه امیدوار بودند اما هیچ منبع رسمی مجوز حضور آنها در ورزشگاه را تایید نکرد. این بی نظمی ها در نهایت باعث شد تا در روز بازی اعلام شود که 5000 تماشاگر می توانند در ورزشگاه حضور پیدا کنند و از طریق سایت سازمان لیگ بلیت تهیه کنند. خبری که در فاصله کمتر از 4 ساعت مانده به شروع بازی توسط رسانه های رسمی استقلال اعلام شد.

خرید بلیت از سامانه فروش بلیت نیز مشکل بزرگی ایجاد کرد. بسیاری از هواداران برای دریافت بلیت ساعت ها منتظر باز شدن سایت بودند. سایتی که در فصل های اخیر اقدام به فروش بلیط کرده است، کمی کند است و در صفحه بلیط بازی برای خرید بلیط وجود ندارد. 3 ساعت قبل از شروع بازی امکان تهیه بلیت وجود نداشت و تقریبا 15 ساعت پیش خرید بلیت توسط سایت مربوطه ارائه شد. هجوم گسترده بینندگان به این سامانه باعث شده است که سایت تیکت یا از دسترس خارج شود و یا نتواند خدماتی به طرفداران ارائه کند. کندی این سیستم نیز یکی از مشکلاتی بود که نشان داد سازمان لیگ هنوز آمادگی خوبی برای حضور هواداران ندارد.

این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از تماشاگران ساعت ها پشت درهای ورزشگاه آزادی منتظر خرید بلیت و راه اندازی سامانه بودند. از آنجایی که تا ساعاتی قبل از شروع بازی امکان تهیه بلیت وجود نداشت، هواداران به خیال اینکه امکان خرید حضوری بلیت وجود دارد، هجوم به ورزشگاه آزادی هجوم آوردند و همین امر نیز مشکلاتی را ایجاد کرد. در نهایت 90 دقیقه مانده به شروع مسابقه حضور پرتعداد هواداران پشت درهای ورزشگاه باعث تحریک تماشاگران زیادی شد که اکثر آنها پروتکل ها و پیش نیازهای بهداشتی را رعایت نکردند.

سرانجام پس از تجمع گسترده مردم، پلیس درهای ورزشگاه را باز کرد که با هجوم هواداران به سمت دروازه های ورودی ورزشگاه آزادی همراه شد. این اتفاق در حالی رخ داد که گفته می شد در هر قسمت از ورزشگاه بلیط فروشی بسیار محدود می شود و تماشاگران نمی توانند در یک مکان جمع شوند و نزدیک به هم بنشینند. اما در عمل این اتفاق نیفتاد و قسمت هایی از ورزشگاه که باید بلیت فروخته می شد خالی بود و هواداران بدون رعایت فاصله اجتماعی مقابل سکوها حضور داشتند.

یکی دیگر از لحظات ناگوار که به آستانه یک بحران بزرگ رسید، باز شدن درهای ورزشگاه آزادی بود. تجمع شدید هواداران و باز شدن ناگهانی درهای ورودی باعث شد تا هواداران استقلال روی زمین بیفتند و صحنه های ناراحت کننده ای به وجود بیاید که می تواند به فاجعه بزرگی تبدیل شود. تصاویر منتشر شده توسط مخاطبان روی هم افتاد و صحنه های عجیبی را خلق کرد که می تواند فاجعه باشد. نکته دیگر اینکه بسیاری از تماشاگران حاضر در ورزشگاه به خبرنگاران گفتند که بدون خرید بلیط وارد ورزشگاه شده اند.

به هر حال آنچه مشخص است این است که سازمان لیگ به همراه نیروی انتظامی و مسئولان برگزارکننده دیدار استقلال و نساجی اصلا پاسی دریافت نکردند. از اطلاع رسانی حضور هواداران گرفته تا محل بلیت فروشی، بازکردن درهای ورزشگاه، عدم برقراری انضباط در ورزشگاه و تلاش برای حفظ فاصله اجتماعی، هدایت نکردن هواداران به تمام نقاط ورزشگاه و ممانعت از آنها. تجمع در یک نقطه، بدون ورود شدید هوادارانی که دو نوبت واکسن دریافت کرده بودند، یکی از نکات منفی اولین تجربه حضور هواداران در ورزشگاه پس از 22 ماه بود که نشان می دهد سازمان لیگ و آن فدراسیون فوتبال هنوز زیرساخت های لازم برای تماشاگران را ندارد و شاید همین تجربه منفی دیروز باعث شد سهیل مهدی مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر اعلام کند که هیچ تضمینی برای ورود هواداران به مسابقات بعدی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید