تصویر ممنوعه علی کریمی به چه قیمتی؟

استوری که علی کریمی در اینستاگرام منتشر کرد و سپس روی آن استوری عبارت التماس را نوشت و سه نقطه جلوی آن گذاشت. معلوم بود که علی کریمی التماس می کند. اما شاید حتی در عمیق ترین تصورش هم نمی دید که این چند کلمه تبدیل به بحث دیگری شود. چندی نگذشته بود که طرفداران و مخالفان علی کریمی مقابل هم قرار گرفتند. حامیان او نیز سخنان علی کریمی را تکرار کردند و از اینکه آنها بیش از حد به آنها کمک می کنند گله داشتند. بسیاری بر این باور بودند که نیت این کمک روشن است و باید به دست نیازمندان برسد. منتها خیلی ها نذری می دهند و به پولدارها می دهند و چنین ضایعاتی می کنند. منتقدان علی کریمی به او به عنوان یک «سلبریتی بی سواد» حمله کردند و به او و حامیانش حمله کردند زیرا بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران چیزی از سنت اهدای کمک نمی داند.

تا آن زمان مشخص بود که سوءتفاهم ایجاد شده عمیق تر خواهد شد. علی کریمی در شرایطی به منتقد عرضه تبدیل شده بود که خودش یک بار درگیر این کار بود. عکس های قدیمی از او منتشر شده است که او را پای دیگ نذری نشان می دهد. اما مشکلی که باعث شد داستان علی کریمی از مسیر منحرف شود، توجه نکردن به نوع پیشنهادی بود که علی کریمی در نظر داشت. واضح است که او با عرضه به معنایی که منظورش است، یعنی اطعام یا اطعام یک فقیر و نیازمند، از عبارت میلیاردی برای داستان خود استفاده می کند تا نشان دهد نوع خاصی از عرضه را در نظر دارد که بیشتر است. لوکس. اما سرعت رویارویی هواداران و مخالفان آنقدر شدید شد که دوقطبی ناشی از آن جایی برای تفسیر و تحلیل باقی نگذاشت.

ماجرا به همین جا ختم نشد چون مدتی بعد او مطلب دیگری درباره مراسم عزاداری محرم منتشر کرد. کریمی نوشت: خوشا به حال کسانی که زنجیر نمی بندند، اما زنجیر بدبختی را می شکنند. آنها شیر نمی دهند، اما سینه دردناک را از غم نجات می دهند. آنها اشک نمی ریزند، اما اشک را از چهره انسان پاک می کنند. سفره نمی گذارند، اما از سفره کسی نان نمی گیرند». محمد بنا، سرمربی پرافتخار تیم ملی کشتی فرنگی ایران نیز چنین متنی را منتشر کرده و در پایان نوشته «پس با افتخار می گویند: یا حسین». اما موضوع سنت نذری از آن دست مسائلی است که برای بسیاری از عزاداران حسینی خط قرمز بوده است. در چنین فضایی بود که فیلم جنجالی یک روحانی در حین سخنرانی منتشر شد. نکته عجیب این سخنرانی حمله به علی کریمی با الفاظ تند بود. استفاده از چنین ادبیاتی توسط یک مبلغ دینی با تاکید بر کلمه ای خاص و استفاده مکرر از این توهین به علی کریمی، انتقادات بسیاری را برانگیخته است. با این حال، فرد روحانی در آن سخنرانی که ویدئویی از سخنان او در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت، در واکنش به انتقاد علی کریمی از ارائه پیشنهادات، گفت: دیدم بیشرفی توییت کرده که میلیاردها تومان برای کمک های درمانی هزینه می شود. مریضی که نیاز به پول داره بدون درمان آیا همه شیعیان در سراسر دنیا برای شفای بیمارانشان عزادارند که شما در احمق نادان می گویید میلیاردها پول خرج می کنید پس این را بدهید و یکی را شفا دهید؟ بعد اگر چهار تا فوتبال سلبریتی بگیری، اگر میلیاردها پول از بیت المال هدر برود، یادت نمی آید که خرج فقرا شود، مریض ها مداوا شوند؟ چقدر پول گرفتی؟ مربیان چقدر حقوق می گیرند؟ در این مافیای فوتبال چند میلیارد درآمد دارید؟ جنجالی در مافیای فوتبال پیش آمد که خود شما می گویید و همه می گویند ننگ شده، بعد شما می آیید و می گویید که به مریض ها پول ندهند که مداوا شوند؟ آیا برای فقرا متاسفید؟ برای فقرا چه کردی؟ بیا ما میلیاردها پول برای درمان بیمارانمان نمی دهیم. کدام گروه نذر می کنند تا بیمار شفا یابد؟ گذاشتند برای امام حسین عزاداری کنند. نذری می دهند، عزاداری می کنند و خرج می کنند و به امام حسین هم می گویند که ما مریض داریم، آقا می خواهی شفاش بدهی یا نه».

صرف نظر از ادبیاتی که علی کریمی روحانی اپوزیسیون استفاده کرد و بحث های زیادی را به همراه داشت، تاکید بر این جمله که هیچ کس نذر نمی کند تا بیمارش شفا یابد نیز قابل توجه است. در این مورد به اندازه کافی اختلاف نظر وجود دارد. به عنوان مثال حجت الاسلام حجت الله ذاکر، کارشناس و محقق آموزش و پرورش در گفت و گوهایی که همشهری آنلاین منتشر کرده، در پاسخ به شبهه ای که علی کریمی درباره نذری مطرح کرده است، می گوید: «در ابتدا باید به موضوع اشاره کرد. نذر و آداب آن نذر به این معناست که شخص متعهد می شود در صورت رفع حاجت، چیزی را بپردازد. در مورد زندگانی معصومین که برای ما صحیح است، در روایت آمده است که وقتی امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) مریض شدند، حضرت علی (علیه السلام) نذر کرد که روزه بگیرد و حضرت زهرا (سلام الله علیها) بر آنان باد) نیز به این نذر عمل کردند. در واقع این واقعه در سوره انسان (دهر) آمده است و این آیات و سیره اهل بیت علیهم السلام نشان می دهد که نذر سنت حسنه و وفای به نذر نیز لازم است.

روشن است که به گفته این محقق تربیتی، حضرت علی برای شفای بیماری فرزندانش نذر کرده و به آن عمل کرده است. البته این به معنای موافق بودن ذاکر با سخنان علی کریمی نیست، زیرا در پایان سخنان خود می گوید: «شما که اینقدر به فقرای جامعه اهمیت می دهید و در سخنرانی خود بر سینه آنها می کوبید، آیا حاضرید که مثل اهل علم باشید که اهل عرضه هستند، به همین راحتی پول خرج کنید و خیرین جامعه، نیازمندان شایسته را اسیر خود کنید. آیا حاضرید هیچ یک از سفرهای تفریحی خارجی یا داخلی خود را از دست بدهید و هزینه هنگفت آن را به این گروه اختصاص دهید؟!»

واکنش های تند علی کریمی

زمانی که صحبت های فرد روحانی که از الفاظ ناشایست علیه علی کریمی در فضای مجازی پخش شد، کاپیتان سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس ابتدا در توئیتر و سپس در اینستاگرام خود واکنش نشان داد. وی در توئیتر خود نوشت: «بی‌تردید خیلی‌ها امام حسین را بهتر از من می‌شناسند، اما می‌دانم که امام حسین (ع) هرگز در برابر ظلم و ستم، در برابر بدخواهان و تهمت‌زنان سر خم نکرد. و در پایان معتقدم خداوند هرگز حق الناس را سفید نخواهد کرد.» اندکی بعد کریمی عکس مذکور از روحانی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد و یکی دو جمله زیر آن نوشت و جملات خود را با این جمله آغاز کرد. همان ادبیاتی را که خطاب به روحانی علی کریمی خطاب کرده بود ادامه داد: «آیا جرات این را ندارید که نظرات و تگ‌ها را باز بگذارید تا مردم نظر بدهند؟» اما من نظر خود را باز می‌گذارم تا مردم نظرشان را برای من بگویند. تو. بسم الله». با نگاهی به نظرات این مطلب که تا صبح دیروز نزدیک به 270 هزار نظر داشت، مشخص می شود که حمایت از علی کریمی و تمجید از این چهره ورزشی نقش بسزایی دارد.

اقدام عجیب شهرداری

درگیری مجازی علی کریمی با مخالفانش تنها به این موضوع مربوط نمی شود، زیرا یکی دو روز پیش پس از انتقادات میلیاردی کریمی، عکس های وی در تبلیغات یکی از برندهای لوازم آرایشی و بهداشتی در بیلبوردهای تهران توسط زیباسازی منتشر شد. سازمان و اداره کل، مشخص شد ارشاد استان تهران جمع آوری شده است. روز گذشته علی کریمی در اینستاگرامش به همین موضوع واکنش نشان داد و نوشت: شما که از چند تا عکس می ترسید به لات مجازی پول ندهید. این موضوع البته با واکنش محمدجواد آذری جهرمی وزیر اسبق ارتباطات در دوره حسن روحانی نیز مواجه شد. وی با نوشتن متنی در صفحه تلگرام خود واکنش جالبی به اقدام اخیر شهرداری نشان داد و تاکید کرد که چنین متنی «از دل نوشته شده است». «به نحوی ترافیک است و همه جا قفل است. می خواهم مشتی به شانه آقای اسنپی بزنم و بگویم بمیر! نفهمیدم تاکسی خواستم چرا قبول کرد؟! مدتی فکر کردم که در تمام راه فقط می توانم آسمان را ببینم و با خدا دعا کنم. حرکت وجود دارد و همه چیز قفل است. قفل، قفل. حتی خیابان ها هم قفل است. داشتم فیلم می گرفتم و خدا پدر و مادر راننده را ببخشد که کولر را روشن کردند. او مرا نمی شناخت. [حالا بشناسه هم توقعی نیست]. کانال ها را خواندم، اخبار مجموعه بیلبورد علی کریمی در تهران را خواندم. شگفت زده شدم؛ مؤمنی که در مقاطع مختلف ارادت خود را به نظام اهل بیت ثابت کرده است، به اشتباه و در اثر آزمایش، مطلبی درباره نذری منتشر کرده است. چه کار باید بکنیم آیا باید این شخص را حذف کنیم؟ آیا باید آن را تحریم کنیم؟ چقدر از ممنوع التصویری روسای جمهور به ممنوعیت عکس مجریان و فوتبالیست ها رسیده ایم. دوستان عزیز با جمع آوری این بیلبوردها نه از اموال علی کریمی کاسته می شود و نه به مقاله اشتباه پاسخ داده می شود. تنها یک کلنی از مردم به دلیل احساساتی که به آنها تزریق می کنیم گرد هم می آیند. بیایید این همه مردم را وارد تقابل نکنیم. علی کریمی را همه می شناسیم. او یک فوتبالیست درجه یک در آسیا است که سخت کار می کند و با پای خودش به جایی رسیده است. در دل او چیزی نیست. مقاله ای را دیدم، ناراحت شدم، آن را پست کردم. من منکر این نیستم که چون حرف آنها شنیده می شود، نباید در مقابل نادرستی سکوت کرد. اما چنگ را نباید روی صورت انداخت. من موفق شدم”.

دیدگاهتان را بنویسید