تظاهرات بی سابقه در چین در اعتراض به سیاست های دولت کرونا (+عکس)

تظاهرات بی سابقه در چین در اعتراض به سیاست های دولت کرونا (+عکس)

تظاهرات علیه دولت در شانگهای، نانجینگ و پکن برگزار شد. شهر ارومچی مرکز اعتراضات بوده و فیلم هایی از درگیری نیروهای امنیتی با معترضان خشمگین منتشر شده است.

گروهی از چینی‌ها در اقدامی بی‌سابقه به سیاست‌های سختگیرانه دولت چین در برابر کرونا در برخی شهرهای این کشور اعتراض کردند.

این تظاهرات به بهانه آتش سوزی آپارتمانی در روز پنجشنبه گذشته در شهر ارومچی در منطقه سین کیانگ چین آغاز شد که بر اثر آن 10 نفر کشته و 9 نفر دیگر زخمی شدند.

ویدئویی از این آتش سوزی در فضای مجازی چین منتشر شده است که نشان می دهد اقدامات قرنطینه ای دولت، ورود آتش نشانان به محل آتش سوزی را به تاخیر انداخت و منجر به کشته شدن 10 نفر و مجروح شدن 9 نفر دیگر شد.

به گزارش رویترز، اعتراضات در شهرها و دانشگاه های سراسر چین از صبح شنبه و یکشنبه بر اساس ویدئوهای شبکه های اجتماعی و گزارش شاهدان آغاز شد.

در شهر شانگهای صدها معترض با سردادن شعارهای «استعفای شی جین پینگ و حزب حاکم کمونیست» در تظاهرات نادری علیه سیاست سختگیرانه و پرهزینه رئیس جمهور چین برای به صفر رساندن تعداد مبتلایان به کرونا.

ویدئوهایی که به طور گسترده در رسانه های اجتماعی چین منتشر شده است، صدها نفر را نشان می دهد که برای قربانیان آتش سوزی سین کیانگ در مرکز شانگهای در روز شنبه (شب گذشته) شمع روشن می کنند.

معترضان سپس کاغذهای سفید را در دست گرفتند – که به طور سنتی یک اعتراض نمادین علیه سانسور بود – و شعار می دادند: “ما حقوق بشر می خواهیم، ​​ما آزادی می خواهیم”.

معترضان با سردادن شعارهایی خواستار استعفای شی جین پینگ شدند و خواستار کناره گیری حزب کمونیست از قدرت شدند.

جمعیت معترض شعارهایی مانند «ما تست کووید نمی‌خواهیم، ​​آزادی می‌خواهیم» و «دیکتاتوری نمی‌خواهیم، ​​ما دموکراسی می‌خواهیم» سر دادند.

همچنین صبح امروز تظاهراتی از سوی دانشجویان دانشگاه پکن برگزار شد که در آن شعارهایی علیه سیاست های کرونا دولت چین و حزب کمونیست سر داده شد.

به گزارش سی ان ان، در استان جیانگ سو در شرق این کشور، ده ها دانشجو از دانشگاه ارتباطات نانجینگ برای عزاداری قربانیان آتش سوزی در سین کیانگ گرد هم آمدند. این ویدئوها دانش‌آموزان را نشان می‌دهد که کاغذهای سفید و چراغ قوه را روی تلفن‌های همراه در دست دارند.

در یکی از ویدئوها شنیده می‌شود که یکی از مقامات دانشگاه به دانشجویان هشدار می‌دهد: «هزینه کاری که امروز انجام دادید را خواهید پرداخت». دانشجویی در جواب فریاد زد: «همانطور که هستی، دولت هم همینطور است».

در شهر ارومچی در استان سین کیانگ که محور اصلی اعتراضات است، فیلم هایی از درگیری شهروندان معترض با نیروهای امنیتی چین منتشر شد.

در این ویدئوها، معترضان از موانع قرنطینه عبور کرده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

محدودیت های قرنطینه کرونا در شهر ارومچی، سین کیانگ، از آگوست امسال اعمال شده و همچنان ادامه دارد. گذشت 3 ماه از قرنطینه شدید بسیاری از مردم این منطقه را خسته و خشمگین کرده است.

پس از آتش‌سوزی مرگبار پنجشنبه گذشته، مقامات محلی به مردم قول دادند که به تدریج محدودیت‌های کرونا در این منطقه را لغو خواهند کرد.

مقامات همچنین از آتش سوزی مرگبار عذرخواهی کردند و به مردم خشمگین قول دادند که افسران خاطی را مجازات خواهند کرد.

تظاهرات در شهر ارومچی شدیدتر و گسترده تر بوده و ویدئوهایی منتشر شده است که نشان می دهد معترضان در بیرون ساختمان های دولتی تجمع کرده و شعار سر می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید