تعامل و گفت و گو به جای توقیف/ساماندهی سینما و تاریخچه فیلم های پرمخاطب


ساعت: 12:51
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878697

در این روزهای پرتلاطم سینما، سازمان سینمایی به عنوان یک نهاد تصمیم‌گیر باید پای تعامل و گفت‌وگوی بیشتر با عوامل سینما را باز کند تا در فضایی آرام و با صبر و حوصله طرفین، بسیاری از این تغییرات پایان یابد. به نفع فیلم

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کمتر طرفداری است که از وضعیت بد سینمای این روزها بی خبر باشد. وضعیت پرتلاطم تولید و بدتر از آن سابقه دشوار اکران که اخیراً با حواشی زیادی مواجه شده است. در میانه تاریخ، نبود زیرساخت های لازم برای تجهیز امکانات و توسعه سینماهای مجهز و استاندارد در سراسر کشور به یک عذاب همیشگی تبدیل شده است.

شاید شروع این داستان ها به اوایل دی ماه سال گذشته و اکران فیلم «چپ راست» به کارگردانی حامد محمدی و تهیه کنندگی آقای پدر (منوچهر محمدی) برگردد. یک کمدی سیاسی که به گفته تهیه کننده فیلم با وجود اکران و پروانه نمایش، جلوی آن گرفته می شود.

با این حال محمدرضا فرجی، مدیرکل وقت اکران و خدمات اکران سازمان سینمایی درباره اکران این فیلم گفت: طبیعی است که قبل از تغییرات پیشنهادی در هیئت مدیره به دست مردم نرسد..

اینک داستان فیلم شیشلیک محمدحسین مهدویان است. وی با اعتراض به اینکه با وجود داشتن پروانه نمایش، باید جلوی اکران این فیلم گرفته شود. محمدرضا منصوری تهیه کننده فیلم «شیشلیک» نیز گفت: تاکنون فهرستی بیش از 40 تصحیح در این فیلم انجام شده است اما کارکنان سازمان سینمایی پاسخگوی تماس های عوامل ما نیستند..

اما روحلا سهرابی، مدیرکل نظارت بر اکران و نظارت بر اکران فیلم سازمان سینمایی معتقد است به هر حال طبیعی است که هر فیلمی شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حاکم بر جامعه را به طور کلی در نظر بگیرد. بار. در این شرایط رئیس سازمان یک گروه هفت هشت نفره را معرفی می کند تا با در نظر گرفتن حال و هوای جامعه و ظرفیت اجتماعی، درباره فیلمی که ذاتا حساس و مشکل ساز است و لحن خاصی دارد تصمیم بگیرند. فیلم مناسب برای نمایش در بخش خاصی است یا خیر؟

در همین کتاب قوانین و مقررات که تحت عنوان آیین نامه نظارت بر اکران فیلم راه اخذ پروانه ساخت و اکران را به ما نشان می دهد، یک بند به صراحت آمده است که «حتی پس از رفع موانع نیز باید از موانع جلوگیری کرد. در صورت امکان، باید اجازه حضور مجدد به وی داده شود.» بر این اساس، سازمان سینمایی می‌تواند به طور موقت از نمایش فیلم دارای پروانه نمایش تا ایجاد شرایط و رفع موانع جلوگیری کند..

قبل از ماجرای شیشلیک، جدیدترین فیلم سعید روستایی که در جشنواره کن به نمایش درآمد، حواشی بسیاری داشت.

برخی از دوستان کارگردان معتقدند سازمان سینمایی بی امان با فیلم هایی که در شرف اکران هستند مواجه است. اما عوامل فیلمساز از رئیس اداره، معاون ارزشیابی تا روابط عمومی بارها گفته اند که با هیچ فیلمی دشمنی ندارند و تمام تلاش خود را کرده اند تا فیلمی در گوشه و کنار فیلم باقی نماند. و یک صفحه نقره ای رنگ کرد.

شاید علاج این درد، گشودن درهای گفتگو و تعامل به جای بسته شدن و تعدیل های پی در پی باشد. قطا نمی خواهد هیچ کارگردانی از حضور در فیلمش محروم شود و دوست دارد ثمره تلاش هایش را جلوی تماشاگران و سینماها ببیند. سازمان سینمایی نیز معتقد است کارگردانان باید چارچوب های ارزشی حاکم بر جامعه را رعایت کنند و به این حواشی توجه کنند تا فیلم هایشان سالم اکران شود. اما گاهی مقیاس این تنظیمات بر سلیقه شخصی سنگینی می کند و باعث همپوشانی زیادی می شود.

به نظر می‌رسد سازمان سینمایی به‌عنوان یک نهاد تصمیم‌گیر باید درهای بیشتری را برای تعامل و گفت‌وگو با عوامل فیلم بگشاید و بی‌تردید در فضایی آرام، به دور از تشنج و با صبر و حوصله طرفین، بسیاری از این موارد اصلاح خواهد شد.به نفع اکران فیلم برای بازگشت رونق به گیشه هنر هفتم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید