تعداد مرگ و میر افراد واکسینه نشده 10 تا 40 برابر بیشتر از افراد واکسینه شده است.

تعداد مرگ و میر افراد واکسینه نشده 10 تا 40 برابر بیشتر از افراد واکسینه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اهمیت دریافت دوز تقویتی واکسن کرونا قبل از ورود به موج هشتم، گفت: بیشترین تاثیر واکسن در کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از کووید و میزان مرگ و میر مبتلایان بوده است. افرادی که واکسن را دریافت نکردند 10 تا 40 برابر بیشتر از مرگ و میر کسانی بود که واکسن دریافت کردند.

دکتر محمدعلی کیانی با اشاره به اینکه واکسیناسیون کرونا از ژانویه 2021 شروع شد و اکنون 2 سال از آن زمان می گذرد و در مقایسه با قبل از این کرد شاهد تاثیر چشمگیر آن بر میزان آلودگی، سرپایی، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از کرونا هستیم. بیشترین تأثیر واکسن در کاهش قابل توجه مرگ و میر ناشی از کووید بود و تعداد مرگ و میر در افراد واکسینه نشده 10 تا 40 برابر بیشتر از مرگ و میر افرادی بود که واکسن دریافت کردند.

وی افزود: سویه Omicron به دلیل عفونی و مسری بودن بالا و همچنین انتقال بسیار سریع آن می تواند عموم را درگیر کرده و افراد مختلف از جمله گروه های پرخطر را با مشکلات جدی مواجه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در بیش از 110 کشور جهان زیرسویه های جدیدی از سویه Omicron مشاهده شده و مردم بسیاری از کشورهای دنیا به این نوع بیماری مبتلا شده اند. این سویه در بسیاری از کشورهای جهان به سویه غالب تبدیل شده است و بیشتر بیماران جدید تحت تاثیر آن قرار می گیرند.

کیانی با بیان اینکه این روزها واکسیناسیون تقویتی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: در 36 ماهی که از شروع بحران کرونا می گذرد، همه به این نتیجه رسیده اند که هیچ چیز از نظر تقویت مصونیت در برابر واکسیناسیون مهم نیست. کامل نیست و کامل نیست و در انجام این وظیفه بسیار مهم و به خصوص در دریافت دوز یادآوری نباید از استفاده از ماسک، رعایت نکات بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی که 3 اصل کلیدی است غافل شد. حفظ سلامت جامعه

وی افزود: در اولین روزها، هفته ها و ماه های آغاز به کار دولت سیزدهم اقدامات قابل توجهی در خصوص واکسیناسیون گسترده انجام شد و در 3 ماهه نخست این دولت انقلابی بیش از 110 میلیون دوز واکسن کرونا به گروه های هدف تزریق شد. شاهد افزایش ایمنی در سطح جامعه باشد و نتایج موثر آن را در موج هفتم بحران کرونا دیده ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهترین کاری را که می توان در برابر آلودگی بالای سویه Omicron انجام داد، انجام اقدامات پیشگیرانه عنوان کرد و تاکید کرد: متأسفانه برخی افراد رفتار عادی دارند و فکر می کنند که Omicron یک بیماری ساده است و انجام می دهد. به فرد آسیب دیده یا اطرافیانش آسیب نرساند. اگرچه Omicron دارای یک بیماری خفیف است، اما به دلیل عفونت زیاد، افراد زیادی را در جامعه درگیر می کند و خطرات آن برای افراد مختلف جامعه به ویژه برای گروه های پرخطر بسیار جدی است.

چیانی ادامه داد: طبق آمار ثبتی تعداد زیادی واکسن واکسینه نشده و ناقص داریم و باید بگوییم که 90 درصد فوت شدگان با امیکرون حتی یک دوز واکسن کرونا دریافت نکرده اند و این آمار نشان می دهد که خطر کم این سویه نسبت سایر سویه ها به این معنی نیست که نیازی به واکسن کووید نیست و سویه Omicron می تواند برای کسانی که واکسینه نشده اند و حتی کسانی که واکسن ناقص دارند خطرناک باشد. نباید فکر کنیم که نیازی به واکسن نداریم یا 3 دوز دریافت کرده ایم و نیازی به دریافت دوز تقویت کننده نداریم.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی افزود: در این ایام که زمزمه های موج هشتم این بحران به گوش می رسد همچنان بر انجام این کار بسیار مهم و حیاتی و توسط همه افراد بالای سن تاکید داریم. 18 نفر که آخرین دوز واکسن خود را 6 ماه پیش دریافت کرده اند، در گذشته از آنها می خواهیم برای جلوگیری از آسیب موج هشتم بحران کرونا به مراکز واکسیناسیون مراجعه و دوز یادآوری دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید