تعدیل بودجه شهرداری سمنان و سرنوشت مبهم تصفیه خانه فاضلاب


ساعت: 14:47
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837457

پروژه ای که بیش از 5 استاندار توان پرداخت آن را نداشتند.

شهرداری سمنان باید پروژه های کلان تصفیه خانه فاضلاب شهری را اجرا کند و بودجه یکساله شهرداری به تصویب بخشدار نرسیده است!؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرآت، بی شک آب یکی از ارزشمندترین سرمایه های مناطق کویری و حاشیه کویر است. البته هدر رفتن آب و فاضلاب تصفیه شده در چنین مناطقی نیز یکی از بدترین اتفاقاتی است که ممکن است رخ دهد. سال هاست که در سمنان شاهد این موضوع بوده ایم. اتلاف 24.5 درصدی آب به دلیل فرسودگی تاسیسات انتقال آب، اتلاف قابل توجه آب در بخش کشاورزی به دلیل مدل های نامناسب کشاورزی و روش های نادرست آبیاری و استفاده نادرست از پساب از جمله عوامل کم آبی در استان است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. .

سرازیر شدن فاضلاب سمنان به مناطق جنوبی شهر و ورود این فاضلاب به کویر علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی، این باور را ایجاد می کند که ارزش آب سمنان به سخنرانی در جلسات محدود می شود! برای حل این مشکل چند سالی است که احداث تصفیه خانه فاضلاب در استان سمنان در دست بررسی است اما اجرای آن با مشکلات و تاخیرهای زیادی همراه است.

بی شک ورود استاندار و نماینده سمنان به مجلس می تواند به تکمیل این پروژه مهم کمک کند. اما بررسی اتفاقاتی که در دهه گذشته برای تصفیه خانه فاضلاب افتاده است خالی از لطف نیست:

اولین اظهارنظر درباره این تصفیه خانه به ابتدای سال 91 برمی گردد که مدیر وقت عباس راهی در گفت و گو با یک روزنامه در آبان 91 عنوان کرد: طرح تصفیه فاضلاب شهرداری سمنان یکی از پروژه های در دست اجرا با 17 میلیارد تن تصفیه فاضلاب است. وام ها باز خواهد شد

با گذشت بیش از یک سال از اظهارات استاندار وقت، علیرضا خسروی نماینده مجلس با انتقاد از روند ساخت و ساز و نواقص فراوان در شبکه فاضلاب، گفت: این نواقص باید برطرف شود. وی افزود: با هزینه بسیار کم می توانیم آب را تصفیه کنیم.


قرارداد ساخت تصفیه خانه تا پایان سال منعقد می شود

محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان در زمان بازدید از تصفیه خانه گفت: در سال 94

این در حالی است که حسین موسوی شهردار وقت سمنان اعلام کرد که پروژه تصفیه خانه فاضلاب سمنان تا دو سال آینده به بهره برداری می رسد و شهرداری سمنان 25 درصد از این میزان تصفیه آب را برای آبیاری فضای سبز شهری تامین می کند. . .


حباز، هفته دولت 96: عملیات اجرایی طرح تکمیل شبکه فاضلاب آغاز شد

حباز استاندار وقت سمنان در هفته دولت سال 96 در حاشیه مراسم نوسازی طرح تکمیل فاضلاب سمنان گفت: اجرای طرح تکمیل فاضلاب شهر با حمایت برخی سرمایه گذاران خصوصی آغاز می شود.

در همین زمان بود که شهردار سمنان به عنوان یکی از مشارکت کنندگان اصلی این پروژه زمان بهره برداری از این پروژه را در سال 97 اعلام کرد اما مدیرعامل وقت آب و فاضلاب زمان بهره برداری از این پروژه را برای 3 سال آینده است. 99 سابق.


همتی، شهریور 96: مشکلات بانکی سرمایه گذار پروژه پالایشگاه برطرف شد

احمد همتی، نماینده وقت مجلس شورای اسلامی در شهریور 96 از رفع مشکلات بانکی یک سرمایه گذار خارجی در پروژه تصفیه خانه و انعقاد قرارداد اولیه با شهرداری سمنان برای تکمیل فاضلاب شهری خبر داد. امکانات.

عباس دانایی استاندار وقت سمنان خردادماه سال 98 با اشاره به مدت زمان اجرای این پروژه گفت: مدت زمان اجرای پروژه سه سال بود اما متاسفانه پس از گذشت دو سال تنها 12 درصد پیشرفت داشته است. در این جلسه مقرر شد مهلت ده روزه داده شود تا پیمانکار برنامه زمانبندی پروژه را اعلام کند.

در این مدت ده روزه خبری دیگری از تصفیه خانه فاضلاب شنیده نشد تا اینکه 31 تیرماه دانایی استاندار وقت سمنان در گفت و گو با ایرنا درباره تصفیه خانه فاضلاب گفت که یک سرمایه گذار هندی پروژه تصفیه فاضلاب خانگی را اجرا کرده است. در مرکز منطقه تا کنون بر اساس آمار آبفای شهرداری منطقه، این پروژه کمتر از 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.


67 لیتر فاضلاب در چند ثانیه هدر می رود!

تیرماه سال 98 روزنامه همشهری خبری به نقل از مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان منتشر کرد که در آن در هر ثانیه 67 لیتر فاضلاب تلف می شود. ایرج حیدران مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان می گوید تنها 33 لیتر در ثانیه پساب سمنان دوباره می چرخد.


تعهد 100 درصدی شهرداری سمنان برای احداث تصفیه خانه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان در شهریورماه 99 از تعهد 100 درصدی شهرداری سمنان برای احداث تصفیه خانه خبر داد و گفت: شهرداری سمنان 80 کیلومتر شبکه، 37 هزار انشعاب و دو مدول تصفیه خانه فاضلاب در سه یا چهار واحد احداث می کند. سال ها!


شهرداری توان مالی اجرای این طرح را دارد

در فروردین ماه سال 1400 علیرضا آشناگر فرماندار وقت در جلسه شورای حفاظت از منابع آب بر تسریع در تصفیه خانه صنعتی برای استفاده از این آب برای مصارف صنعتی و فضای سبز و طرح درختکاری تاکید کرد و یادآور شد: شهرداری توان مالی اجرای این طرح را دارد.


مرتضی نژاد شهردار سمنان 2 سال دیگر شبکه فاضلاب شهری سمنان تکمیل می شود.

به گفته سیدعلی مرتضی نژاد شهردار سمنان که چندی پیش قبل از تصویب بودجه 1401 گفته بود پروژه بزرگ تصفیه خانه فاضلاب سمنان پروژه بزرگ تصفیه خانه فاضلاب سمنان خواهد بود، چند سالی است که پروژه تصفیه خانه فاضلاب سمنان متوقف شده است. در کمتر از دو سال تکمیل شود. شد.

مرتضی نژاد با تاکید بر عزم شهرداری سمنان برای اجرای هرچه سریعتر طرح تصفیه و شبکه فاضلاب شهری سمنان گفت: اجرای پروژه فاضلاب شهری با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر و شورا و شهرداری ضروری است. آماده اجرای این طرح در اسرع وقت هستند. اعلام می کنند.

وی با اشاره به واگذاری ساخت این پروژه به شهرداری سمنان در سال گذشته، افزود: 80 کیلومتر خط فاضلاب شهری در شهر سمنان طی سه سال آینده ایجاد می شود که تلاش می شود تا دو سال آینده آماده بهره برداری شود.

شهردار سمنان گفت: پساب تصفیه شده تصفیه خانه فاضلاب سمنان برای تامین آب اماکن صنعتی و فضاهای سبز و سایر مصارف شهری استفاده می شود.

سوال این است؟ با توجه به اینکه یک سال است بودجه شهرداری توسط بخشدار و کمبود نقدینگی تصویب نشده و با توجه به کمبود نقدینگی، شهرداری سمنان چگونه و با چه اعتباری قصد دارد این پروژه بزرگ را به سرانجام برساند، چگونه انتظار می رود شهرداری پروژه ای در این مقیاس را اجرا کند. پروژه؟ در سمنان وجود دارد.

در همین راستا خبرنگار مرآت درخواست مصاحبه با شهردار سمنان را داشت که به دلیل عدم پاسخگویی در نشست خبری شهردار این مصاحبه به تعویق افتاد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید