تعرفه های متمایز در مدیریت مصرف گاز موثر است/ تعهدات دولت برای بهینه سازی مصرف انرژی


ساعت: 09:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۹
کد خبر: 1916412

دبیر سازمان مردم نهاد اقتصاد مقاومتی با اشاره به لزوم ایجاد الگو در مصرف گاز، بر ایجاد تعرفه های متمایز برای مصرف کنندگان بزرگ به منظور پرداخت بیشتر مصرف کنندگان گاز برای مصرف گاز تاکید کرد و گفت: البته تعهدات دولت نیز در این زمینه وجود دارد. برای بهینه سازی مصرف انرژی باید در محل انجام شود. اما مصرف گاز در کوتاه مدت با تعرفه های پلکانی مدیریت می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; آمارهای موجود نشان می دهد که مصرف گاز طبیعی در کشور ما چندین برابر استانداردهای جهانی است. همین آمار نشان می دهد که بیشترین مصرف بیش از حد در خانواده های ثروتمند کشور است. به عنوان مثال شهرهای توریستی و کلبه ای چالوس و محمودآباد که هر دو در اقلیم 3 اقلیمی کشور قرار دارند، بیش از 8 درصد از مشترکان خود را در نردبان پرمصرف دارند.


لزوم بهینه سازی مصرف حامل های انرژی بر اساس آمارهای جهانی



در حالی که شهر سنندج واقع در اقلیم و اقلیم سرد 2 که قاعدتاً باید مصرف بیشتری نسبت به اقلیم 3 داشته باشد، تنها 2 درصد مشترکین پرمصرف را به ثبت رسانده است. از این منظر می توان ادعا کرد که به طور کلی هر چه سطح رفاه بالاتر باشد الگوی مصرف مشترکان نیز بالاتر است.

با توجه به آمار ذکر شده، از آنجایی که یارانه به صورت غیرمستقیم در بخش انرژی اعطا می شود، استفاده بیشتر از آن می شود گاز طبیعی این یعنی استفاده بیشتر از یارانه.

بیشتر بخوانید:
لزوم مدیریت مصرف گاز با تعرفه های متفاوت/تعطیلی صنایع به دلیل مصرف بالای گاز در بخش خانگی

با این تفاسیر معقول ترین راه حل به نظر می رسد کاهش مصرف خانگی گاز طبیعی در کشور تمرکز روی آن دسته از مشترکین پرمصرفی است که خارج از الگوی مصرف هستند. از این منظر وضعیت ایده آل را می توان در افزایش قیمت گاز طبیعی برای این دسته از مشترکان دید به گونه ای که جنبه بازدارندگی داشته باشد و انگیزه کافی برای بهبود مصرف ایجاد کند.

در این روش مصرف کنندگان کم و افرادی که در الگوی مصرف معمول قرار دارند هزینه بالایی را متحمل نمی شوند. اما کاربران سنگین بهای مصرف بیش از حد خود را به روش واقعی تری پرداخت می کنند.


بر اساس ماده 25 قانون بهبود محیط کسب و کار، اولویت کاهش یا کاهش مصرف گاز توسط صنایع نیست.



علی اکبر لبافی، دبیر مؤسسه مردمی اقتصاد مقاومتی، در این خصوص به تعبیر حکیمانه; وی گفت: در ماده 25 قانون بهبود فضای کسب و کار در کشور آمده است که وقتی با کمبود انرژی اعم از گاز، برق و … مواجه هستیم اولویت کاهش یا کاهش مصرف صنایع نیست.

وی ادامه داد: در این ماده (25) آمده است که اگر این کار به هر دلیل و قطع برق یا گاز صنعتی برای داشتن، این کار باید در یک تا دو روز انجام شود و در نهایت یک روز دیگر تمدید شود. اما آنچه در عمل اتفاق می افتد و در کشور ما به یک رویه تبدیل شده است خلاف این قانون است.

وی تصریح کرد: این اولویت تعیین شده توسط قانونگذار با منفعت تولید همخوانی دارد و منجر به افزایش تولید و ثروت می شود اما در عمل این قانون نادیده گرفته می شود. امروزه مصارف خانگی در اولویت قرار دارد و هر زمان که با کمبود گاز یا برق مواجه می شویم، انرژی مورد نیاز صنایع را قطع می کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در میدان مصرف گاز خانگی آنقدر الگوسازی لازم را انجام نداده ایم که امروزه آثار سوء این مصرف بی رویه بر صنایع و تخلیه منابع ارزی به کشور و نابودی ثروت ملی به وضوح نمایان است.


قیمت نامتعادل بر مصرف گاز تأثیر می گذارد



رئیس دبیر ستاد مردمی اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: اگر در حوزه انرژی قیمت های متعادلی نداشته باشیم قطعا این موضوع بر میزان مصرف تاثیر می گذارد. ما باید یک مدل ایجاد کنیم و مشخص کنیم که خانوارها می توانند مقدار مشخصی گاز را با قیمت یارانه ای مصرف کنند و کسانی که از این مدل مصرف عبور می کنند باید قیمت گاز را آزادانه و واقعی بپردازند.

وی در چارچوب قانون تعرفه های افتراقی مصرف کنندگان بزرگ گفت: در این نوع سیاست های اقتصادی، کسانی که مصرف منطقی دارند باید آن را با قیمت یارانه ای پرداخت کنند، بنابراین این طرح در مدیریت مصرف گاز و کاهش عدم تعادل در زمستان موثر باشد و هیچ عواقبی نداشته باشد.


تعهدات دولت برای بهینه سازی مصرف حامل های انرژی



وی تاکید کرد: البته در کنار این راهکارها نیازمند بهینه سازی ساختمان ها و وسایل گرمایشی هستیم. این مسائل مربوط به دولت است که باید آن ها را مدیریت و اجرا کند. این سیاست ها با هم می توانند به مدیریت مصرف کمک کنند. در بحث مصرف بیش از حد گاز در بخش خانوار نباید تنها بر تعهدات پس انداز مردم تاکید کرد و فشار بیشتری بر آنها وارد کرد.

وی در پایان افزود: دولت نیز تعهداتی دارد و باید به درستی به آن عمل کند. فرهنگ سازی در زمینه مصرف صحیح انرژی، آگاه سازی مردم از مضرات مصرف نامناسب و بهینه سازی وسایل گرمایشی و ساختمان ها از جمله. تعهدات دولت خوب.

دیدگاهتان را بنویسید