تعرفه گاز از 16 آذر گران شد

وی تاکید کرد: مشتریانی که مصرف آنها در ماه های بسیار سرد سال حداکثر 70 درصد الگوی مصرف متعارف (سقف 3 پله در جدول راه پله) باشد، گاز خود را 100 درصد رایگان خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: تعرفه مشترکان با مصرف متعارف که در سه پله اول قرار دارند نسبت به سال گذشته افزایش نداشته و قبوض آنها مانند سال های گذشته است. تنها تعرفه مشترکان پرمصرف از بخش خانوار افزایش یافته است، یعنی.

چقانی ادامه داد: بر این اساس گاز معمولی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی است و مصرف آن در حد نرمال (سقف مصرف مجاز سطح 3 در هر منطقه) است، رایگان خواهد بود اما در هم اکنون مشترکان عادی و حتی مشترکان کمیته امداد و سازمان بهزیستی در صورت تجاوز از این حد مصرف، حجم مازاد مصرف مشمول پرداخت تعرفه های متمایز می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: اکنون 65 درصد از حجم گاز مصرفی خانوارها در فصل سرد سال توسط مشترکان پرمصرف (مرحله 4 تا 12) مصرف می شود و در عین حال. مشترکان پرمصرف بیشترین میزان یارانه انرژی پنهان را دریافت می کنند. : این در حالی است که بیش از 64 درصد از مشترکانی که در گام اول تا سوم قرار دارند، تنها 35 درصد از حجم گاز مصرفی خانوارها در فصل سرد سال را مصرف می کنند و تعرفه آنها افزایش نیافته است.

وی افزود: بر این اساس به منظور ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه منافع انرژی با تصویب هیات وزیران جریمه هایی برای مصرف کنندگان گاز پر و بسیار بالا در نظر گرفته شده است که از ۲۵ آذرماه قابل اعمال است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، بر اساس این آیین نامه، اماکن مذهبی، هتل ها، مساجد و غیره در صورتی که بیش از 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته صرفه جویی داشته باشند، به ازای هر 1 درصد صرفه جویی 10 درصد صرفه جویی می شود. درصد داده می شود در گازها تا 40 درصد خواهند داشت.

چگانی درباره بلوک های صنعتی نیز توضیح داد: در صورتی که مشترکین صنعتی بتوانند تعمیر اساسی (تعمیرات اساسی) خود را به فصل سرد سال موکول کنند و حداقل 5 روز متوالی 30 درصد کاهش مصرف داشته باشند، در قبض گاز آنها طبق مقررات صرفه جویی می شود. مقدار گاز ذخیره شده پنج درصد تخفیف خواهد داشت.

شایان ذکر است بر اساس مصوبه ابلاغی، مصرف متعارف در پله اول تا سوم منطقه 3 (بیش از 50 درصد مشترکان در این منطقه مستقر هستند) به ترتیب 175، 250 و 325 مترمکعب به ازای هر واحد مسکونی در ماه است. و محاسبه قیمت گاز مراحل یک تا سه نسبت به سالهای گذشته افزایشی نداشته و مشابه سالهای گذشته است، اما محاسبه تعرفه گاز برای مرحله چهارم به بعد که با افزایش تعرفه مواجه خواهد شد، به این صورت است که 4 ، پله های 5 و 6 نسبت به تعرفه سال قبل 30 درصد افزایش داشته و قبل از آن 7،8،9 و 10، 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و پله های 11 و 12 که بسیار پرمصرف هستند. مترمکعبی به ترتیب 5 و 6 هزار تومان محاسبه می شود. البته این افزایش تعرفه گاز به صورت پلکانی محاسبه می شود و تعرفه هر پله با توجه به مازاد مصرف مراحل قبل محاسبه می شود، در حالی که این محاسبات از 25 آذرماه سال جاری و تا آن زمان با همان دوره از پیش تایید شده

دیدگاهتان را بنویسید