تعرفه گذاری تلفن ثابت وظیفه کمیسیون تنظیم مقررات است/ گرفتن شماره ثابت از مشترکین مخابرات بی انصافی است.


ساعت: 10:57
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914432

بحث افزایش تعرفه تلفن ثابت، چرایی، نحوه محاسبه و بسته های ارائه شده موضوع داغ این روزهای مردم و شبکه های اجتماعی است. مخابرات اصرار دارد که مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ستاد تنظیم بازار اجرایی شود اما شورای رقابت نظر دیگری دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; بر اساس بخشنامه مرکز تنظیم بازار، شرکت مخابرات ایران برای هر مشترک تلفن ثابت در شهر تهران حداقل 20000 تومان کارمزد ماهانه تعیین کرده است که با عنصری مانند خدمات تلفن ثابت، مشترک می تواند با پرداخت مبلغ 4444 دقیقه از آن بهره مند شود. مکالمه شهری رایگان یا 592 دقیقه مکالمه بین استانی یا 317 دقیقه مکالمه تلفن همراه. در این اطلاعیه این میزان در سایر استان ها و شهرستان های کشور متفاوت است.

c6ff4d80 de6c 49ae 9dba a26020c6ade0 خبر خاکستری

این در حالی است که بر اساس این نوع تعرفه مشخص شده است که این نوع کارمزد از ابتدای شهریور ماه جاری می شود و مشترکان تلفن ثابت تهران باید ماهیانه 22500 تومان به عنوان هزینه تعمیر و نگهداری پرداخت کنند. به روند نارضایتی مردم

بیشتر بخوانید:
حداقل هزینه مکالمه تلفن ثابت به صورت حساب مشترک اضافه شد

مسئولان شورای رقابت نیز درج مبالغ اضافی در قبوض تلفن ثابت توسط مخابرات و اخذ آن از مشترکان را اقدامی ضدرقابتی اعلام کردند که علیرغم مخالفت شورای رقابت، این روند انجام شد. این بدان معنی است که سایر فاکتورها طبق روال معمول در فیش های مشترکین قرار می گیرند.

سلیمی یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس نیز امروز در این باره گفت: مخابرات مبلغی را به عنوان آبونمان ثابت در قبوض لحاظ کرده است که مثلاً 10 هزار تومان در نظر گرفته شده است و اگر فردی از این مبلغ استفاده کند به همین میزان است. کسر می شود و در صورت عدم انجام چنین مکالمه ای، این مبلغ همچنان توسط این مشترک دریافت می شود، در حالی که طبق ماده 1. 52 و 53، به دلیل عدم وجود این موضوع در بودجه، خلاف قانون اساسی و بر اساس ماده. 4، همچنین خلاف شرع است.


مشکلات اقتصادی مخابرات از کجا شروع شد؟



متاسفانه با نگاهی اجمالی به عملکرد شرکت مخابرات متوجه خواهیم شد که این شرکت طبق سیاست اولیه خود در 40 سال گذشته تمامی اقشار جامعه را برای استفاده از تلفن ثابت تحت پوشش قرار نداده است.مشکلات مالی و ساختاری مخابرات شروع به نشان دادن، بنابراین بخشی از آن است افزایش هزینه ها که امروز در تعرفه تلفن ثابت خود را نشان داده است به دلیل عدم حاکمیت در این بخش است که امروز وجود دارد. افزایش ناگهانی غیر منطقی نشان می دهد

شرکت مخابرات ایران در ارائه خدمات به مردم داخل و خارج از کشور ضعیف عمل کرده است. همچنان مخابرات ایران به همین دلایل نتوانست جایگاه بین المللی خود را در بحث ارتباط پیدا کند تعرفه تلفن ثابت نباید افزایش یابد زیرا ایران باید در جایگاه بین المللی به جایی می رسید که امروز با ایفای نقش در مبادلات غرب و شرق در حال کسب درآمد است و هنوز این اتفاق نیفتاده و باعث شده است. افزایش هزینه ها سازماندهی شده بود و مردم در این ضرر نقشی نداشتند.


چرا مردم باید تاوان ضعف مدیران مخابرات را بدهند؟



بنابراین باید گفت که مخابرات با وجود درآمد مناسب داخلی در حوزه توسعه عملکرد خوبی ندارد. اگرچه با یک محاسبه ساده و در نظر گرفتن تعداد خطوط ثابت کشور، می توان به این نتیجه رسید که این خط جدید درآمدی که نام آن را (حداقل هزینه ماهانه خطوط تلفن ثابت) گذاشته اند، حدود 266 میلیارد تومان درآمد دارد. درآمد مخابرات فقط در مهر ماه سال جاری است اما در ارائه خدمات از سوی این شرکت گسترده گسترشی مشاهده نشده است.

بررسی گزارش عملکرد یک ماهه منتهی به 30 مهر ماه 1401 نشان می دهد که این شرکت نیز مانند سایر شرکت های فعال در زمینه ارائه خدمات اینترنتی به شهروندان با کاهش چشمگیر درآمد مواجه است. اما اضافه شدن حداقل خط عملیاتی باعث افزایش درآمد شرکت در ماه اکتبر نسبت به ماه های قبل شد افزایش ناگهانی برای ثبت نام

سوال اصلی مردم امروز این است که چرا قبل از شروع صحبت مشتریان باید 20 هزار تومان بپردازند؟ و چرا نگهداری در شب؟ از 2 هزار تومان به 20 هزار تومان رساندند؟ درست است که هزینه های بالای شرکت مخابرات و نامناسب بودن درآمد و هزینه های شرکت یکی از دلایل آن ذکر شده است. اما آیا بهتر نیست که مخابرات به جای دست درازی به جیب مردم و افراط کردن، اصلاحات داخلی انجام دهد و هزینه ها را کاهش دهد؟ یا بهتر نیست به جای سیاست فرماندهی و اجبار، سیاست تشویق را در نظر بگیریم؟

9b266f03 f18c 49d6 a2e3 9681aa652e26 خبر خاکستری


بدست آوردن تعداد ثابت مشترک فرآیندی نادرست است



همه این سوالات در حالی مطرح می شود که اسماعیل شجاعی مشاور رسانه ای رئیس شورای رقابت گفت: شورای رقابت در تاریخ 19 خرداد 1400 به شرکت مخابرات ایران به عنوان یک شرکت خصوصی اعلام کرد که موظف هستید قیمت نهایی را به ما اعلام کنید. متأسفانه شرکت مخابرات ایران هنوز نیست و در حال حاضر هزینه کامل خدمات خود را به شورای رقابت اعلام نکرده است و با وجود این خلأ در فیش‌های دریافتی، اگرچه تا این لحظه حق دریافت اشتراک را نداشته است. تا به امروز سالها مبلغ دو هزار تومان حق اشتراک از مشترکینی که در ابتدا وارد این سرویس شده اند دریافت می کنند حق را پرداخت کرده اند، او می گیرد.

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در چند روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با بیان اینکه مخالفت هایی با این روند اعلام شده است، ادامه داد: قیمت گذاری تعرفه تلفن ثابت، اینترنت و …. به کمیسیون تنظیم مقررات است و اینکه مشترک باید از چه خطی استفاده کند و آیا از تلفن ثابت استفاده نمی کند، این یک روند ناعادلانه است و تعرفه های جدید تلفن ثابت باید در کمیسیون تنظیم مقررات رادیویی بررسی شود.


دولت پشت مردم است، با جریان نفوذ؟



به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، همه این موارد را باید در کنار نکات کوچکی در نظر گرفت مانند اینکه بسیاری از خانوارها از خط مخابراتی فقط برای EDL استفاده می کنند و با آن مکالمه ندارند و برخی دیگر دو خط دارند که یکی از آنها سرویس اینترنت دارد. که دارند و تحت این شرایط باید بابت خدماتی که دریافت نمی کنند دو بار بپردازند.

حال با تمام مواردی که ذکر شد، مردم باید منتظر تصمیمات دولت انقلابی باشند و ببینند آیا دولت فکر می‌کند که در صورت کمبود پول بیشتری از مردم مطالبه می‌کند یا بر اساس پیش‌بینی‌ها تصمیم به انجام کاری می‌گیرد. شعارهای تبلیغاتی انتخاباتی پشت سر مردم .هزینه مردم کم شود و به سوال مردم پاسخ داده شود آیا ممکن است پروژه نفوذ به حدی پیش رفته باشد که حاکمان جیبی دولت های گذشته در حال برنامه ریزی باشند. امروز و در شرایط نارضایتی اقتصادی روی آتش مردم بنزین بریزند که نظرشان این است که از این جبهه هر دو افزایش نارضایتی مردم.

دیدگاهتان را بنویسید