تعریف کریدور اقتصادی جدید با محوریت ایران، رویکرد روسیه و ترکیه


ساعت: 00:40
تاریخ انتشار: 31.04.1401
کد خبر: 1884635

حمیدرضا ترگی در حاشیه نشست آستانه در تهران، کریدور جدید اقتصادی را با محوریت ایران و رویکرد روسیه و ترکیه تعریف کرد و گفت: روسیه و ترکیه متوجه شده‌اند که ایران گلوگاه امنیت و آمریکا عامل بلاتکلیفی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا ترگی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز وی با تحلیل سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران برای شرکت در اجلاس آستانه و نقش جمهوری اسلامی در منطقه به عنوان یک قدرت بلامنازع منطقه ای، تصریح کرد: نشست آستانه و سفر بایدن به منطقه تقریباً متوالی بود. و جمهوری اسلامی واکنش خاصی به این سفر نداشت زیرا اساسا دستاوردی برای این سفر پیش بینی نمی کند.

وی افزود: سفر پوتین و اردوغان به تهران را از دو منظر می توان ارزیابی کرد، نخست از منظر امنیتی، زیرا امنیت منطقه از سوی رهبری آمریکا و نقش صهیونیست ها در خطر است. رژیم در سال های گذشته در حالی که ایران یک مانع امنیتی در منطقه محسوب می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: روسیه از چندین سال پیش به نقش جمهوری اسلامی در امنیت منطقه پی برده بود و می خواست همراه با ایران در امنیت منطقه به ویژه سوریه ایفای نقش کند.

ترقی تصریح کرد: عضویت دائمی ایران در سازمان شانگهای به درخواست روسیه انجام شد زیرا شانگهای یک سازمان امنیتی است و ایران می تواند نقش بزرگی در امنیت منطقه داشته باشد.

وی افزود: روس ها نیز متوجه شده اند که امنیت در منطقه غرب آسیا بدون ایران گریزان تر به نظر می رسد و جمهوری اسلامی به عنوان بازیگر اصلی امنیتی در منطقه دیده می شود.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به معادلات اقتصادی خاورمیانه و آسیا گفت: کشورها دریافته اند که آمریکا و رژیم صهیونیستی لنگر ناامنی در منطقه هستند و باید کریدورها و تبادلات اقتصادی جدید بین کشورهای این منطقه ایجاد شود. تعریف شده است.

ترقی تصریح کرد: ایران اسلامی به دلیل در اختیار داشتن منابع ارزشمندی مانند انرژی و یافتن موقعیت جغرافیایی مناسب، هدف تبادل اقتصادی کشورها محسوب می شود، بازیگری که حذف شدنی نیست.

وی در ادامه توضیح داد: محروم کردن ایران و کشورهای منطقه از اقتصاد منطقه و جهان رویکرد و هدف غرب به رهبری آمریکاست، اما آمریکا نیز متوجه شد که جمهوری اسلامی یک کشور بلامنازع است. بازیگر و قدرت منطقه

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: کشورها برای بهبود روابط خود با ایران کریدور شمال-جنوب را تعیین کرده اند، زیرا ایران در قلب این کریدور قرار دارد و چه آمریکا و چه غرب بخواهند و نخواهند، ایران قدرت و نقش آفرین است. در منطقه

ترگی تصریح کرد: از سوی دیگر ترکیه به ایران به عنوان یک شریک اقتصادی بلندمدت نگاه می کند و اقتصاد ترکیه به گونه ای سازماندهی شده است که بتواند مکمل اقتصاد آسیا به ویژه ایران باشد.

وی تصریح کرد: با وجود اختلافات بین ایران و ترکیه، ترک ها معتقدند که می توان به ایران به عنوان یک شریک استراتژیک اقتصادی نگاه کرد و حتی با حضور سایر کشورها روابط اقتصادی با ایران را تسریع کرد.


انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید