تعریف 138 پروژه دانش بنیان و مصرف بهینه انرژی در بهره برداری معاونت فولاد مبارکه


ساعت: 10:13
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914549

از ابتدای سال 1401 که به تعبیر مقام معظم رهبری سال «تولید» بود. «دانش بنیان، اشتغال زایی» مزین شد، مدیریت شرکت با محوریت این استراتژی با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان عزم بیشتری برای پیشبرد جهت گیری های کاری خود پیدا کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معاون عملیات فولاد مبارکه بیان کرد: در حوزه فعالیت این استراتژی بیش از پیش پررنگ شده و در چندین بخش و منطقه شرکت پروژه های متعددی در این حوزه شناسایی شده و پس از مطالعه طرح بلافاصله وارد عملیات اجرایی شده اند. فاز.

گلمرضا سلیمی در همین زمینه ادامه داد: امسال 62 طرح دانش بنیان با همکاری شرکت های دانش بنیان در زمینه های تولید آهن، تولید فولاد، نورد سرد و گرم، مجتمع فولاد صبا و خدمات فنی و پشتیبانی کاهش آب، گاز، مصرف برق و همچنین کاهش ضایعات.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت هر یک از حوزه های انرژی به ویژه آب، 12 طرح کاهش مصرف برق در مناطق مشخص شده، 11 طرح کاهش مصرف گاز، 19 طرح کاهش مصرف آب و 34 طرح کاهش مصرف برق در حال اجراست. ضایعات جلوگیری از هدر رفتن محصولات و تولید محصولاتی که الزامات را برآورده نمی کنند. در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون 138 پروژه برای بهینه سازی و کاهش هزینه ها و کاهش ضایعات (جلوگیری از تولید غیراستاندارد) و افزایش بهره وری محصولات تعریف و وارد فاز اجرایی شده است که اکثر آنها قرار خواهد گرفت. تا پایان سال به بهره برداری برسد.

بر اساس اظهارات معاونت بهره برداری فولاد مبارکه، اجرای این گونه پروژه ها علاوه بر منافع اقتصادی که برای شرکت به همراه دارد، از نظر ارتقای سطح فرهنگ کاری همکاران در یک زمینه حائز اهمیت است. با محوریت دانش؛ زیرا در آینده خواهیم دید که ماهیت دانش بنیان فولاد مبارکه بیش از پیش ظهور خواهد کرد.

وی در ادامه با تشریح نحوه همکاری با شرکت های دانش بنیان خاطرنشان کرد: در ابتدای سال جلسه ای با حضور مدیریت ارشد شرکت و رهبری شهرک پژوهشی اصفهان برگزار شد. در این جلسه و جلسات بعدی ضمن دعوت از شرکت های دانش بنیان به این شهرستان، علاوه بر ادامه همکاری های قبلی، الزامات شرکت های دانش بنیان و انتظارات و مشکلات کاری فولاد مبارکه مطرح و با توجه به توان علمی مرتفع گردید. ظرفیت این شهرستان، مشکلات این شرکت مورد بررسی و بررسی قرار می گیرد در عین حال پروژه های زیادی با همکاری دانشگاه های استان و کشور در نظر گرفته شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این طرح ها همانطور که گفته شد تنها در حوزه بهره برداری به 62 طرح دانش بنیان افزایش یافته است که قطعا نتایج ارزنده ای برای شرکت به همراه خواهد داشت.

طراحی و تولید 12 محصول در سال 1401

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع تنوع محصول در فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: مدیریت این شرکت با آگاهی کامل از شرایط بازار و اقدامات رقبای خود در بازارهای جهانی عزم خود را برای حداکثر تنوع محصول تعیین کرد. که این تغییر رویکرد یکی از موثرترین راهبردهای فولاد مبارکه در سالهای اخیر است. در سال جاری حدود 12 محصول جدید در شرکت فولاد مبارکه و مجتمع فولاد صبا طراحی و ساخته شده است که اکثر این محصولات قبلاً مراحل تست را پشت سر گذاشته و وارد فاز تولید انبوه شده و به بازار عرضه شده است.

به گفته غلامرضا سلیمی، 12 محصول جدید عبارتند از:

– ورق ضد زنگ مورد استفاده در صنعت خودروسازی، لوازم خانگی و غیره؛

– ورق فولادی برق مورد استفاده در صنعت برق؛

– کویل سرد CK45 مورد استفاده در صنعت خودرو؛

– سیم پیچ سرد M600 مورد استفاده در موتورهای الکتریکی.

– API X65 مورد استفاده در خطوط انتقال نفت و گاز.

– کویل سرد DC01-RAD مورد استفاده در ساخت رادیاتورهای با خواص ویژه.

– کویل سرد 340YC مورد استفاده در صنعت خودرو؛

– سیم پیچ گالوانیزه S250GD مورد استفاده در ساخت و ساز.

– کویل سرد CORTEN مورد استفاده در ساخت مخازن.

– فولاد الکتریکی M400 مورد استفاده در صنعت برق؛

– کویل گرم فولادی دو فاز مورد استفاده در صنعت خودروسازی؛

– کویل گرم He445D مورد استفاده در صنعت خودروسازی (استحکام بالا).

وی بیان کرد: به هر حال تنوع و توسعه سبد محصولات رویکرد جدید و جدی مبارکه فولد برای خوداتکایی هر چه بیشتر صنعت کشور است که از سال 1401 با قدرت فزاینده ای پا به عرصه وجود گذاشته است. به این ترتیب می توان تولید فولادهای زنگ نزن را سرآغاز راهی برای تولید انواع فولادهای خاص و ضد زنگ در کشور دانست که می تواند زمینه ساز تولید بسیاری از محصولات باکیفیت و پرکاربرد و با کیفیت بالا باشد. ارزش افزوده اقتصادی

معاون فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: در مجموع سال 1401 برای فولاد مبارکه سرآغاز همکاری حداکثری با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، کاهش ضایعات و استفاده بهینه از منابع انرژی و افزایش روزافزون بود. تنوع سبد محصولات، که امیدواریم حاصل این همکاری ها و با همکاری بیایید برای دستیابی به موفقیت های بیشتر در همه بخش ها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید