تعلیق موقت و کوتاه مذاکرات / عوامل خارجی دلیل تعلیق مذاکرات

علی باقری، مذاکره کننده ارشد کشورمان در ادامه رایزنی های منظم خود در سفری کوتاه به تهران، ۱۸ اسفندماه برای ادامه دیدارها و گفت وگوها به تهران بازگشت.

رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان دیروز (جمعه) در ادامه دیدارها و رایزنی های دیپلماتیک با انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات، ادامه داد. جلسه مشابهی روز پنجشنبه برگزار شد.


مذاکرات موقت و کوتاه مدت / عوامل خارجی دلیل ختم مذاکرات

انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات، روز جمعه به خبرنگاران در هتل کوبورگ در وین گفت که تیم های مذاکره کننده باید به کشورهای خود بازگردند و هر چه سریعتر برای مذاکرات موفق بازگردند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی نوشت که مذاکرات در وین به دلیل “عوامل خارجی” نیاز به وقفه دارد. متن نهایی تقریباً روی میز آماده است.

هماهنگ کننده مذاکرات اروپا تاکید کرد که برای غلبه بر شرایط فعلی و نهایی کردن توافق، وی و همکارانش با تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا در تماس خواهند بود.


مذاکرات موقت و کوتاه مدت / عوامل خارجی دلیل ختم مذاکرات

سعید حاطب زاده روز جمعه در صفحه توئیتر خود در واکنش به توقف مذاکرات در وین نوشت: تعلیق اعلام شده مذاکرات در وین می تواند راه را برای حل مشکلات باقی مانده و بازگشت نهایی هموار کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: موفقیت در مذاکرات محور اصلی همه کشورها خواهد بود و هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت توافق جمعی تأثیر نمی گذارد.

بر همین اساس علی باقری از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران جمعه شب وین را به مقصد تهران ترک کرد.

وانگ کوان، مذاکره کننده ارشد چین در مذاکرات وین نیز به قطع مذاکرات اشاره کرد و گفت: از این تنفس و وقفه متاسفیم. مذاکرات نمی تواند در خلاء سیاسی انجام شود. ما همیشه معتقد بوده‌ایم که نگرانی‌های همه طرف‌ها باید برطرف شود.

نماینده چین گفت: امیدواریم مذاکرات و مذاکرات ادامه یابد. فکر کنم چند روز دیگه برگردیم

استفانی، مذاکره کننده ارشد انگلیس برای لغو تحریم ها در وین ساعاتی پس از اعلام تعلیق در صفحه توئیتر خود نوشت: «از قطع شدن مذاکرات در وین بسیار متاسفم. توافق جامع و منصفانه روی میز وجود دارد. ایران و ایالات متحده برای حل آخرین مشکلات سخت کار می کنند. تروئیکای اروپایی اکنون آماده است تا این مذاکرات را به پایان برساند. مشکلات خارجی باید ظرف چند روز آینده حل شود وگرنه ممکن است توافق به هم بخورد.


مذاکرات موقت و کوتاه مدت / عوامل خارجی دلیل ختم مذاکرات

میدل ایست نیوز گزارش داد: توافق هسته ای که بسیاری از مذاکره کنندگان غربی می گویند آماده بازگشت است، با ادعای آمریکا مبنی بر توقیف دو نفتکش ایرانی که آنها آن را نقض تحریم ها خواندند، متوقف شده است. تعلیق درآمد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا جمعه شب در یک کنفرانس خبری گفت که راب مالی، رئیس تیم مذاکره کننده غیرمستقیم واشنگتن برای ایران و 1+5 در وین اتریش و این تیم به تعلیق مذاکرات در وین واکنش نشان داده است. او برای مشاوره به واشنگتن بازگشت.

وی تاکید کرد که این مسائل به دلیل پیچیده و چالش برانگیز بودن دشوار است. اما همچنان معتقدیم که به توافق نزدیک شده ایم.


مذاکرات موقت و کوتاه مدت / عوامل خارجی دلیل ختم مذاکرات

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تعلیق مذاکرات خبر داد و خاطرنشان کرد: نبود راه حل ها و خواسته های جدید آمریکا روند به نتیجه رسیدن مذاکرات را زیر سوال برده است. بقیه ادامه می دهند.

در این دوره از مذاکرات، تیم مذاکره کننده کشورمان دستاوردهای فراتر از برجام را در دستور کار خود قرار داده و تنها به دنبال احیای توافقی است که منجر به دستاوردهایی در راستای منافع ملی شود. لغو موثر تحریم ها و اخذ تضمین های عملی از سایر طرف های مذاکره به ویژه آمریکا به عنوان کشوری که از برجام خارج شده است.

اما غرب به جای تلاش برای پایان دادن به مذاکرات 11 ماهه با نشان دادن اراده جدی و تصمیم گیری سیاسی، همواره با بازی های رسانه ای سعی در تحریک و به تعویق انداختن مذاکرات داشته است.

در همین حال، خبرگزاری های مختلف از وین گزارش دادند که برخی مدعی شدند متن توافق در وین نهایی شده است. اما به گفته مذاکره کنندگان در وین، هنوز آثار ادبی مهمی وجود دارد که باید با تصمیم سیاسی واشنگتن حل و فصل شود. با وجود پیشرفت چشمگیر در مذاکرات، موضوعات مهمی باقی مانده و هنوز توافق نهایی حاصل نشده و زمانی برای آن تعیین نشده است.

دور هشتم مذاکرات در 6 دسامبر در وین آغاز شد و شرکت کنندگان پیش نویس متن توافق را نهایی کردند و در مورد برخی از موضوعات مورد مناقشه تصمیم گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید