تعهدات «کار» پرستاران هنوز پرداخت نشده است/ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرد «وعده های مکرر» هستند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، کادر درمانی از زمان شروع تاج گذاری بار سنگینی را به دوش می کشند و به دلیل کارشان به طور مستقیم و غیرمستقیم در معرض بیماری عروق کرونر قلب قرار گرفته اند و تعداد بیماران و ساعات کاری آنها افزایش یافته است. اما در پرداخت حقوق و کار آنها کمبود صدقه وجود داشت که همچنان ادامه دارد و حل نشده است.

رحمان پناه دبیر خانه پرستاران کردستان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی گفت: متاسفانه تغییری در پرداخت معوقات به پرستاران و به ویژه همکاران پرستار ایجاد نشده است. بیش از 4 ماه از میانگین سایر دانشگاه ها جلوتر است و هنوز حق البسه، مسکن و اضافه کاری به همین شکل اعطا نشده است.


893a8fe1 ece7 4df4 846a 6775d3c39a8f خبر خاکستری

وی گفت: علیرغم دستور صریح وزرا و نمایندگان مجلس مبنی بر توقف طرح قاصدک و جداسازی کار حقوقی از اضافه کار، درآمدهای حاصله در دانشگاه علوم پزشکی کردستان ثابت می ماند و حتی اگر منابع آنها تقسیم شود، همکاران این کار را انجام نمی دهند. ببینید یا آنها می دانند که برای اضافه کاری چقدر پرداخت کرده اند و چقدر کار کرده اند و آیا حقوق اضافه کاری آنها از منابع طرح پرداخت می شود یا خیر. اگرچه طبق وعده ها و دستورات وزارتخانه از ابتدای دی ماه 1400 باید تعرفه های پرستاری در نظر گرفته شود و کار پرستاران بر اساس تعرفه پرستاران پرداخت شود (البته انتقادات بسیار جدی به شیوه نامه داریم. اعمال و بی عدالتی در اجرای قانون)، اما می توان آن را در اینجا مطرح کرد نه به احتمال دیگری، اما هنوز چشم انداز روشنی برای اجرای آن وجود ندارد!! متأسفانه برخی از دانشگاه ها حتی هزینه فروردین را به روش قبلی پرداخت کرده اند.

وی افزود: به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره تاکنون موفق به دیدار با مسئولان نشده ایم. متأسفانه رئیس جدید دانشگاه برخلاف عرف دوره های گذشته در انتصاب هر یک از روسای دانشگاه جلساتی با افراد و اتحادیه ها داشته است که از اجرای آن ها اطلاعی از دیدگاه ها، خواسته ها و شرایط لازم نداریم. اجرای آنها مهم این است که تاکنون هیچ یک از موارد مطرح شده محقق نشده است!


8c9faf60 52ad 4ea4 9ca5 ea3a79187552 خبر خاکستری

وی خاطرنشان کرد: انتظارات ما به عنوان کادر درمانی و شهروندی دو بعد جداگانه است. ما به عنوان کادر درمانی و در راستای احقاق حقوق کارکنان، قطعاً اجرای قانون و پرداخت حقوق و معوقات به موقع، احترام به کرامت انسانی، ارائه تسهیلات و خدمات اجتماعی و تأمین نیازها و امکانات را خواهیم داشت.» و محیطی امن برای خدمت رسانی به نیازمندان. اما به عنوان یک شهروند، توسعه زیرساخت های بهداشتی، نظارت و پیشگیری از تنبلی در حوزه درمان که متاسفانه امروز وضعیت مناسبی ندارد و مداخلات در زمینه های مختلف درمانی، مراجعات فراوان به مراکز خصوصی به دلیل عدم وجود پرداخت به موقع و تاخیر طولانی در پرداخت. کار پزشکان افزایش یافته است، تامین و نظارت بر توزیع دارو و خدمات با انتظار حق شهروندی است که وجود دارد و مورد انتظار مسئولان است.

رحمان پناه افزود: پیش از این به پزشکان فقط بابت مدارک مشارکت پرداخت می شد اما اکنون تفاوتی بین زمان پرداخت نقدی پزشکان و کادر غیرپزشکی وجود ندارد و یا در صورت وجود عموما محرمانه بوده و اعلام نخواهد شد. اما تا جایی که ما می دانیم پزشکان یکسان هستند.» آنها مشکل و اعتراض دارند.

وی به مشکلات پرستاران در این طرح اشاره کرد و یادآور شد: در حالی که پرستاران در حال حاضر در طرح هستند، مشکل چندانی ندارند و مانند سایر همکاران هستند، به جز تفاوت های کوچک در نامه کاری که نمی تواند خیلی جدی باشد. مشکل اصلی آنها بعد است. برنامه این است که با وجود کمبود نیرو و نیاز به مراکز، جذب و یا با تاخیر و تبعیض جذب نشوند و این باعث ایجاد اضطراب و ناامنی می شود.


e75a9c0b 20df 4af1 939b 8bbfa4d99685 خبر خاکستری

دبیر خانه سالمندان استان کردستان اضافه کرد: پرداخت نکردن حقوق پزشکان و پرستاران و معوقات به شهری محروم مانند کردستان آسیب می رساند و باعث دلسردی پزشکان متخصص و پرسنل شاغل در مراکز درمانی این شهرستان می شود و حتی باعث می شود پزشکان جدید انتخاب نکنند. شهر سنندج دوره پروژه خود را سپری کند و این امر به مرور زمان آسیب های جبران ناپذیری به حوزه بهداشت و درمان شهرستان وارد می کند چرا که پزشکان در تمام طول زندگی خود به کار خود وابسته هستند و به استثنای معدودی که معلمانی هستند که حقوق ثابتی دریافت نمی کنند. و اگر کارشان دیر پرداخت شود، به دلیل اقتصاد ضعیف منطقه برای بیماران، مجبور به کار در خارج از بیمارستان و ارجاع بیماران به کلینیک ها و مراکز خصوصی می شوند. مشکل جدی است اما برای همکاران غیرپزشکی مشکل است زیرا این امکانات را ندارند و با حقوق ثابت و ناتوانی در کار پاره وقت زیر بار هزینه های اقتصادی امروز راهی جز نگرانی، اضطراب، نارضایتی وجود ندارد. و ….. دود در چشم ج فال می رود.

وی در پایان گفت: با توجه به شرایطی که پرستاران در ایام ولیعهدی داشتند و معوقات ذکر شده نیز در ایام ولیعهدی است، انتظار می رود یک پرستار در شرایط سخت در ایام ولیعهدی کار کند و به زور هزینه کند. اضافه کار، دستمزد و معوقه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید