تعویض ارزان پلاک؛ 2 میلیون تومان!

تعویض ارزان پلاک؛  2 میلیون تومان!

روهر نه : برای خریدار و فروشنده خودرو صرف تغییر شماره ثبت با رویه جدیدی که تا ششم فروردین ماه جاری اعمال شده چقدر آب هزینه دارد؟!

با روش جدید اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو که قبل از مراجعه به مراکز تعویض شماره ثبت باید مالیات بگیرید، یک تغییر ساده شماره خودرو حدود 155 میلیون هزینه دارد (با احتساب حذف حق ثبت در دفاتر اسناد رسمی) حدود 2 میلیون تن!

در پی تشدید بحث «کارت سبز خودرو» و مقاومت دفاتر اسناد رسمی برای اجبار مالکان وسایل نقلیه به ثبت نقل و انتقال خودرو به دفاتر، سرانجام بخشنامه تاریخ کل کشور مبنی بر اینکه گرین کارت صادر شد. رسمی و ثبت نام در دفاتر اختیاری است مدارک رسمی: از حدود اواسط سال گذشته تعداد مراجعات مردمی به خدمات ثبت نام نقل و انتقال خودرو به حدود صفر رسیده است.

در این بین اما به دلیل عدم ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی، موضوع اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو که پیش از این در ثبت احوال اخذ می شد، با مشکل مواجه شده است. برای حل این مشکل و بر اساس توافق ناجا و سازمان امور مالیاتی در تاریخ 6 فروردین مقرر شد مالکان وسایل نقلیه قبل از مراجعه در مراکز تعویض ثبت نام مالیات نقل و انتقال خودرو معادل یک درصد ارزش وسیله نقلیه را پرداخت کنند. اعداد داخلی و 2 درصد ارزش خودرو برای خودروهای وارداتی!

مکانیسم این روش اخذ مالیات نقل و انتقال خودرو نیز به این صورت نصب شده است که هم اکنون برای دریافت جلسه آنلاین تغییر شماره ثبت نام، ابتدا باید وارد درگاه سازمان مالیاتی شده و کل مبلغ خود را پرداخت کنید. مالیات نقل و انتقال خودرو به صورت آنلاین و سپس با تماس با سامانه تعویض پلاک ناجا به آدرس nobatdehi.epolice.ir مرکز تعویض پلاک و زمان مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

با این روش جدید اخذ مالیات هنگام نقل و انتقال خودرو، عملا بدون پرداخت مبلغ مالیات، دیگر امکان تغییر شماره ثبت در هیچ مرکزی از کشور وجود نخواهد داشت! این بدان معناست که برخلاف ادعای سازمان ثبت اسناد و املاک در این مدت، درآمدهای مالیاتی دولت به دلیل حذف دفاتر اسناد رسمی از فرآیند واگذاری خودرو کاهش می یابد، درآمدهای دولت از حوزه واگذاری خودرو به شدت افزایش می یابد. تمامی کسانی که قصد خرید و فروش خودرو و تغییر شماره ثبت دارند، باید قبل از هر بار نقل و انتقال، مالیات خودرو را به طور کامل پرداخت کنند!

اما حالا ببینیم یک تغییر ساده شماره ثبت با رویه جدیدی که تا ششم فروردین ماه جاری اعمال می شود، برای خریدار و فروشنده خودرو چقدر آب می شود؟!

ما به عنوان مثال “سری اس سریع مدل 1400” را در نظر می گیریم. با مراجعه به درگاه پرداخت حواله خودرو در درگاه سازمان امور مالیاتی و درج شماره ثبت خودرو، مبلغ یک میلیون و 224 هزار تن مالیات تعیین می شود!

با مراجعه به مرکز تغییر شماره ثبت، مبلغ 170 هزار تومان بابت عوارض شهرداری 401 (با فرض تسویه عوارض این خودرو تا 1400) وصول می شود، همچنین مبلغ 370 هزار تومان از محل دریافت می شود. شما برای این مدل ماشین برای شماره ثبت خود!

یعنی با احتساب میزان مالیات پرداختی، عوارض شهرداری و قیمت پلاک، تعویض ساده پلاک خودروهایی مانند کوئیک مدل 1400 که قیمت فعلی کارخانه آن حدود 155 میلیون تن است، برای شما یک میلیون هزینه دارد و 764 هزار تن !!

دیدگاهتان را بنویسید