تعیین تکلیف جدید برای چک های ثبت نشده در سامانه صیاد


ساعت: 11:50
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887604

بانک مرکزی اعلام کرد: از این پس مشمولان چک می توانند برای چک هایی که در سامانه صیاد ثبت نشده اند، از شعب بانک ها درخواست «اعلام عدم ثبت چک در سامانه صیاد» کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بانک مرکزی، این بانک با صدور بخشنامه ای شعب شبکه بانکی را موظف به صدور «اعلام عدم ثبت فیش چک در سامانه صیاد» کرد.

در بخشنامه شماره 117533 مورخ 1401.5.11 بانک مرکزی آمده است: این اظهارنامه بدون درج «کد رهگیری» و در قالب و فرمی متفاوت از گواهی‌های معمول عدم پرداخت چک بوده و صرفاً تأیید و حاکی از عدم امکان انجام عملیات تایید به دلیل ثبت نام عدم تایید در سیستم است.

لازم به ذکر است تسویه چک های جدید در اختیار مشتریان بانکی از ابتدای سال 1400 بر اساس استعلام از سامانه صیاد و در صورت ثبت و تطبیق اطلاعات مبلغ، تاریخ و ذینفع چک با چک امکان پذیر است. برگه و در صورتی که مالکیت چک در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، این چک مشمول مقررات قانون صدور چک نبوده و بانک‌ها مکلفند از پرداخت آن خودداری کنند.

در این زمینه و به منظور جلوگیری از بروز مشکلات بعدی، هموطنان دقت داشته باشند که از تحویل چک های ثبت نشده در سامانه صیاد خودداری کنند و به یاد داشته باشند که همزمان با انجام معامله و تحویل چک، اطلاعات چک را در سامانه صیاد نیز ثبت کنند. برگه ها با استفاده از روش های تأیید استعلام های مختلف و تأیید وصول چک در این سامانه.

مشتریان بانک می توانند از طریق اینترنت بانک و همراه بانک، اپلیکیشن های پرداخت موبایلی، سامانه پیامکی 4040701701، دستگاه های خودپرداز و کیوسک های بانکی و شعب بانک های عملیاتی، استعلام و دریافت چک را تایید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید