تغذیه دانش آموزان در فصل سرما چگونه باشد؟/ استرس باعث پرخوری می شود


ساعت: 10:40
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914409

تغذیه و انرژی مواد مغذی مورد نیاز دانش آموزان در این سن بسیار مهم است، زیرا غذا و مواد مغذی تأثیر مستقیمی بر سلامتی و پیشگیری از بیماری ها دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آشرامون، مدرسه به عنوان مکانی که دانش آموزان در آن زمان زیادی را در آن سپری می کنند بسیار حائز اهمیت است و سلامت و تغذیه دانش آموزان از مسائل مهم تلقی می شود، زیرا در صورت عدم رعایت اصول بهداشت و تغذیه در مدرسه، بیماری های مختلفی مانند اوریون، سرماخوردگی، آبله مرغان و آنفولانزا شایع هستند.

برخی مواد غذایی مناسب به شادابی دانش آموزان در فصل سرما کمک می کند که می توان از آنها برای پیشگیری از برخی بیماری ها استفاده کرد.

انرژی و مواد مغذی مورد نیاز دانش آموزان در این سن به اندازه بدن، سرعت رشد و سطح فعالیت آنها بستگی دارد، بنابراین نمی توان الگوی تغذیه ای یکسانی برای دانش آموزان تعیین کرد.

تشویق دانش آموزان به ورزش باعث سوزاندن کالری روزانه آنها، حفظ شادابی و جلوگیری از اضافه وزن و چاقی می شود.

نخوردن صبحانه می تواند تأثیر منفی بر یادگیری دانش آموزان داشته باشد

الهه نجاری مشاور تغذیه و سلامت در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: دانش آموزان در طول روز علاوه بر سه وعده غذایی اصلی حداقل به دو میان وعده نیاز دارند که برای این منظور از غذاها یا غذاهایی که برای تهیه مقداری از آنها ضروری است استفاده کنند. انرژی، پروتئین و سایر مواد مغذی لازم

وی با اشاره به اهمیت خوردن صبحانه برای دانش آموزان افزود: برای اینکه دانش آموزان اشتهای کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند باید در ساعات اولیه شب شام بخورند و حتی الامکان در ساعات خاصی از شب بخوابند تا آنها می توانند صبح زود از خواب بیدار شوند و زمان کافی برای خوردن صبحانه داشته باشند.

در توصیه‌های تغذیه و سلامت آمده است: نخوردن صبحانه می‌تواند تأثیرات منفی بر یادگیری دانش‌آموز داشته باشد. با روزه‌داری کوتاه‌مدت، معمولاً سطح قند خون به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که به عملکرد طبیعی مغز آسیب نرساند و در صورتی که دوره روزه‌داری طولانی‌تر شود. ، به دلیل قند خون پایین، مغز قادر به عملکرد طبیعی نیست و در نتیجه یادگیری و تمرکز مختل می شود.

نجاری گفت: دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی هستند، نخوردن صبحانه و ناشتا بودن طولانی مدت منجر به افت قند خون می شود و در نتیجه در هنگام ناهار به دلیل گرسنگی و اشتها غذای بیشتری می خورند. منجر به اضافه وزن و چاقی می شود.

وی ادامه داد: اگر والدین صبحانه را یک وعده غذایی مهم بدانند و هر روز دور سفره بنشینند خود دانش آموزان به خوردن صبحانه ترغیب می شوند بچه ها خودشان یاد می گیرند.

نجاری اذعان داشت: غذاهایی مانند فرنی، شیربرنج، حلیم و عدس ارزش غذایی بالایی دارند و می توان این غذاها را در وعده صبحانه به دانش آموزان داد.

این کارشناس تصریح کرد: غذاهایی مانند نان و پنیر و گردو، نام و تخم مرغ و گوجه فرنگی، نان و کره و مربا، نان و کره و عسل، نان و کره و خرما به همراه یک لیوان شیر، صبحانه ای سالم و مقوی هستند. برای دانش آموزان، آن است.

وی افزود: یکی از دلایلی که دانش آموزان صبحانه را ترک می کنند، تکرار است و تنوع در صبحانه دانش آموزان را به خوردن آن ترغیب می کند.

نجاری خاطرنشان کرد: دانش آموزان علاوه بر سه وعده غذایی اصلی، به یک میان وعده نیز نیاز دارند، در این سن دانش آموزان باید هر 4 تا 6 ساعت یک بار غذا بخورند تا غلظت قند خون خود را در حد نرمال نگه دارند، بنابراین فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغز حفظ می شود بهینه باقی می ماند.

وی گفت: ارزش غذایی تنقلات باید مورد توجه قرار گیرد، موادی مانند چیپس، غلات شل ارزش غذایی کمی دارند، استفاده از انجیر و خشکبار، بادام، پسته، گردو، برگ زردآلو و انواع میوه ها، سیب، پرتقال، نارنگی، هلو، لیمو شیرین و سبزیجاتی مانند هویج، کاهو، خیار و ساندویچ هایی مانند نان، پنیر و سبزیجات، انواع کاکائو را می توان به عنوان میان وعده در وعده های غذایی دانش آموزان استفاده کرد.

نجاری تصریح کرد: میزان رشد دانش آموزان هر روز تغییر می کند، بنابراین دریافت انرژی و مواد مغذی روزانه و میزان کلی غذای مصرفی آنها هر روز تغییر می کند و سوءتغذیه در این دوره باعث کاهش سرعت رشد جسمانی، کوتاهی قد و کاهش توانایی آنها می شود. فرا گرفتن.

یک کارشناس تغذیه و سلامت گفت: استرس ناشی از رفتار والدین و معلمان با استرس ناشی از امتحانات می تواند بر اشتهای دانش آموزان تأثیر بگذارد، فرد باید با شناسایی و رفع مشکل به دانش آموزان کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی استرس باعث پرخوری دانش آموزان می شود که در مورد دانش آموزان چاق مهم و قابل توجه است، آموزش و مشاوره صحیح می تواند تا حدودی مشکل آنها را کاهش دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید