تغییرات برای درگیر کردن مجدد / سریال کردن مسیر تکاملی

ساعت: 14:47
تاریخ انتشار: 1400/08/11
کد خبر: 1781065

برای جذابیت دوباره تلویزیون و رونق دوباره رسانه ملی با سریال های باکیفیت و برنامه های جدید، نیاز به عزم جدی و تغییر در سیاست های صدا و سیما به شدت احساس می شود. تحولی که به نظر می رسد با آمدن رئیس جدید این سازمان در حال رخ دادن است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ساخت سریال ها و برنامه های سرگرم کننده از جمله مسابقات و برنامه های گفت و گو از دیرباز یکی از اولویت های مهم صدا و سیما بوده و بودجه های زیادی برای تولید این دو محور تصویب شده و به تصویب می رسد.

مدتی است که بسیاری از سریال های تلویزیونی نشان داده اند که رونق گرفته و به جز تعداد انگشت شماری نه خبری از سریال های فاخر است و نه سریال های طنز و کمدی مانند گذشته مردم را کمتر می خنداند. سریال های چند فصلی به جز مواردی مانند «پایتخت و خیابان ناهار» نتوانست رضایت عمومی را جلب کند.

برنامه های تفریحی و مسابقه ای نیز معمولا با «خندوانه، دورهمی و عصر جدید» به پایان می رسد و مدیران فصل به فصل این برنامه ها را گسترش می دهند تا حداقل مخاطبان این برنامه ها را حفظ کنند و برنامه چندین ساله است. رقابتی با این برنامه ها وجود ندارد و فصل جدیدی را در برنامه سازی رسانه ملی رقم می زند.

برای جذابیت دوباره تلویزیون و رونق دوباره رسانه ملی با سریال های باکیفیت و برنامه های جدید، نیاز به عزم جدی و تغییر در سیاست های صدا و سیما به شدت احساس می شود. تحولی که به نظر می رسد با آمدن رئیس جدید این سازمان در حال رخ دادن است.

هفت صبح چندی پیش در مطلبی نوشت: شنیده ها حاکی از آن است که پیمان جبلی، رئیس جدید صدا و سیما دستور توقف پخش 15 سریال از جمله نوروز و رمضان را صادر کرده است. پیمان جبلی شورایی برای ساماندهی سریال تشکیل داد و ماموریت اصلی سیما فیلم را به عهده گرفت. رئیس جدید صدا و سیما مصمم به تکانی در عرصه سریال سازی است. از جمله حذف واسطه ها، کنترل کامل بر قدرت فیلم و کنترل خودش بر تولید آثار.

او حالا در گام اول دستور تعلیق 15 سریالی که در مرحله پیش تولید یا در آستانه تولید هستند را صادر کرده است تا هیئت مورد اعتمادش نظارت کافی داشته باشد. شاید برخی از این سریال ها برای همیشه متوقف شوند. در این میان تنها با «زیرزمینی 3» موافقت شده که ساخت آن به زودی پخش نوروز 1401 از شبکه یک را آغاز می کند. حالا اما سریال های مربوطه در شبکه ها باید منتظر سفارش باشند. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. باید دید آیا سیستم پخش فعلی در برابر چنین تصمیمات مهمی از انعطاف کافی برخوردار است یا خیر. مدیر شبکه ها و مدیران گروه فیلم و سریال شبکه ها در ساخت سریال شرکت نمی کنند؟

به نظر می رسد طبق شنیده ها ساخت سریال از تایید فیلمنامه تا نظارت در حین ساخت به سیما فیلم بازگردانده شود و شورای فیلم و سریال این سریال از این پس تصمیم به ساخت سریال بگیرد. ; سیما فیلم در یکی دو سال اخیر با تغییر مدیریت خود ثابت کرده است که برای ارتقای کیفیت سریال و توزیع عادلانه آنتن پخش تلاش می کند. این چیزی است که در سال های گذشته کمتر محقق شده است و برخی از شبکه ها با بودجه و توان بیشتری که در لابی گری استفاده می کردند، تولیدکنندگان را جذب کردند و شبکه های دیگر در این بازی قدرت، اما بازنده بودند.

همچنین اگر در آینده سیما فیلم تصمیم به بروز رسانی تابلوی فیلم و سریال خود نگیرد و به مرور زمان از افراد نخبه و خلاق در آن هیئت کمک نگیرد، گرفتار همان داستان قدیمی رسانه ای در ساخت فیلم و سریال خواهد شد. ; داستانی که علاوه بر تولید انبوه، در برنامه های سرگرمی آنلاین نیز به چشم می خورد. چند سالی است که هیچ برنامه بزرگی در این زمینه روی آنتن نمی رود و رسانه ملی از نبود برنامه های متنوع در عرصه رقابت و سرگرمی رنج می برد.

میدان دادن به جوانان، خلاق و آگاه در این زمینه می تواند به رسانه ملی جان تازه ای بخشد و دور باطل سرگرمی های رسانه ای را بشکند. تصمیمی که نیازمند تغییر مدیریت است که کمتر شنیده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید