تغییر به سمت آموزش با محوریت «الهیاتی».

تغییر به سمت آموزش با محوریت «الهیاتی».

سعیده علیپور: اگرچه شواهد و اخبار رسمی نشان می دهد که بسیاری از معترضان در رده سنی مدرسه قرار دارند و جامعه شناسان بارها از شکاف بین آموزش مدارس و سبک زندگی و علایق دانش آموزان صحبت می کنند. دستور کار مسئولان فرهنگی و آموزشی، اگرچه با توجه به شرایط کنونی، همان است که چند دهه پیش توضیح داده شد. پس «تقویت باورهای دینی و اسلامی دانش آموزان» همچنان با همان رویکردهای قبلی و با تمرکز بیشتر مطرح می شود.

چند روزی گذشت که مسئولان ذیربط بار دیگر از مأموریت های جدید «دانش آموز» در مدارس خبر دادند و بار دیگر به تقویت «ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و مشاوره با رویکرد اسلامی» و مواردی از این دست اشاره کردند. کلیدواژه هایی که در سال های اخیر همواره یادآور محدودیت ها و کنترل های بیشتر برای بسیاری از نوجوانان و جوانان و حتی میانسالان بوده است و فضای کنونی ایجاب می کند بازطراحی آنها با دقت و توجه بیشتر به جوانب امر صورت گیرد.

این صعود دوباره در قالب های ذکر شده وارد مدارس می شود تا اینکه آذرماه سال گذشته علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور اعلام کرد که «بیش از 4 هزار برادر و خواهر (دانشجو) را از طریق آزمون به آموزش و پرورش اعزام کرده ایم. همان زمان حمید نیکزاد، دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در شهریور 1401 به خبرگزاری ایرنا گفت: 20 هزار دانش آموز در مدارس سراسر ایران مشغول به تحصیل هستند.

اگرچه مسئولان همواره از برنامه های جدید در این زمینه صحبت می کنند، اما مروری بر اخبار نشان می دهد; برنامه های جدید بیشتر بر ورود به حوزه های جدید متمرکز هستند. حوزه هایی که قبلا در دستور کار نبودند. مواردی مانند مشاوره روانشناسی یا آموزش کتبی از ساکنان منطقه و روحانیون.

سال گذشته انجمن اساتید زبان و ادبیات فارسی و روسای هفت انجمن تخصصی علوم اجتماعی و تاریخ نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش در خصوص مجوز استخدام طلاب حوزه علمیه به عنوان معلم ادبیات، تاریخ و علوم اجتماعی منتشر کردند. در دبیرستان های کشور اعتراض این اعتراض در ماه های اخیر به شکل دیگری از سوی انجمن روانشناسان کشور نسبت به طرح مجلس برای ارائه خدمات روانشناختی به دانش آموزان در مدارس تکرار شده است.

هفته گذشته رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش یکی از کسانی بود که بر جایگاه تاکید بر نقش حوزه علمیه تاکید کرد و گفت: همکاری حوزه و آموزش و پرورش اثرگذار است. گام در راه اندازی مدارس غیردولتی; در آموزش و پرورش باید به سمت ایجاد مدارس غیردولتی مبتنی بر حوزه حرکت کنیم و خود حوزه باید پایه گذار مدارس غیردولتی باشد.

به گفته احمد محمودزاده، بر اساس سند تحول بنیادین، هدف تربیت دانش آموزان تراز انقلاب اسلامی است که نیازمند همکاری و مشارکت سایر نهادها و سازمان ها است.

همچنین حمید نیکزاد، دبیر حوزه و مرکز تعاون آموزش و پرورش با اشاره به جذب سه هزار طلبه موفق در حاشیه شهرها و مناطق کم برخوردار، گفت: علاوه بر فضیلت استفاده از توانایی های یک روحانیون نخبه و دلسوز در عرصه آموزشی و توجه مناسب به این امر در دوره جدید همکاری ستادی تلاش شده است تا علاوه بر افزایش سطح حوزه های دینی، دینی و اخلاقی طلاب، کیفیت حضور مردم نیز در نظر گرفته شود. معیارهای.

کیفیت و کمیت ذکر شده در اظهارات نیکزاد، علاوه بر جذب و اعزام دانش آموزان به مدارس سراسر کشور، بازنگری در کتب درسی، تأسیس مدارس و پیش دبستانی ها زیر نظر ناحیه و انواع مشاوره مدارس.

در حالی که برخی احساس می کنند بسیاری از آموزه های دینی ارائه شده در کتاب های درسی تاثیر لازم را بر کودکان و نوجوانان ندارد، نیکزاد دلیل این امر را بی توجهی در سال های اخیر دانست و گفت: ضعف در سواد دینی و ایمان به حدی رسیده است که حتی برخی از دانش آموزان نیز دچار بی توجهی شده اند. سؤالات و شبهات اساسی در مورد مبانی و جوهر دین.

بار دیگر برای ورود حوزه های علمیه به مدارس تلاش می شود تا اینکه آذرماه سال گذشته علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور اعلام کرد که «بیش از 4 هزار برادر و خواهر (طلاب) را از طریق آزمون به آموزش و پرورش اعزام کرده ایم.

رکورد استخدام کشیش در آموزش و پرورش

در حالی که پس از انقلاب، روحانیت در بسیاری از نهادها و سازمان ها به کار گرفته شدند و حتی در مناصب بسیار بالایی نیز مشغول شدند. آموزش و پرورش به دلایل مختلف از جمله استفاده از کادر آموزشی متخصص و دستمزد پایین، مکان جذابی برای این قشر محسوب نمی شد.

احمدرضا هدایتی، ستون نویس روزنامه کیهان در آبان 96 در مطلبی با عنوان «اگر هر مدرسه ای روحانی داشت…»، نوشت: «اگر چه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تلاش های زیادی برای ایجاد فضای معنوی و فراهم آوردن زمینه های مختلف صورت گرفته است. محتوای دینی مبتنی بر مبانی و ارزش‌های اسلامی در مدارس است، اما به نظر می‌رسد این امر از یک سو ناشی از تأثیر برخی رویکردها و جریان‌های داخلی و خارجی (مانند سند 2030) بر نظام آموزشی باشد. و از سوی دیگر با توجه به تاثیر منفی فضای مجازی و برنامه های مذهبی شبکه های ماهواره ای بر جامعه، اقدامات متولیان امر کشور تا حد زیادی کارایی خود را از دست داده است. وی با پیشنهاد انتصاب روحانی در مدارس، این کار را تزریق معنویت و ایجاد الگوهای اسلامی در مدارس نامید.

البته این تلاش برای ورود نظام مند روحانیون به مدارس به این مقاله ختم نشد و در لایه های مدیریتی، مسئولان حوزه تلاش موثرتری برای تغییر الگوی اشتغال در آموزش و پرورش کردند. بنابراین در اسفندماه ۱۳۹۵، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که قصد دارد ۱۸ هزار روحانی را در آزمونی که در فروردین ماه ۱۳۹۶ برگزار می‌شود، استخدام کند.

وی در بند ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان با اشاره به «جبران کمبود معلم» راه را برای ورود روحانیون به مدارس هموار کرد. بنابراین بر اساس این اساسنامه فارغ التحصیلان رشته تخصصی دارای گواهی پایان خدمت تنها با قبولی در آزمون می توانند در دستگاه های نظام آموزشی کشور منصوب شوند. بر اساس این بند رشته های پایه دو و سه معادل کارشناسی و کارشناسی ارشد طبقه بندی می شوند.

در اسفند 1396 «مرکز تربیت معلم حوزه علمیه» برای رسیدگی به کلیه امور مربوط به ورود طلاب به مدرسه راه اندازی شد و یکی از وظایف آن، تعریف حوزه های جدید در حوزه با هدف مدارس بود.

به گفته دبیر تیم همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش حوزوی، «حدود 400 حوزه جدید» عمدتاً در حوزه آموزش تعیین شده است که بیش از 200 حوزه فعال است.

عنوان «دانش آموز سرباز» از این زمان شکل گرفت و راه را برای ورود دانش آموزان به مدارس هموار کرد. بنابراین در حال حاضر یک طلبه پس از اتمام تحصیلات خود در مدرسه و اعلام تمایل برای ورود به خدمت سربازی در یکی از سازمان های تحت نظارت مدرسه مانند حوزه های علمیه یا مساجد و یا مناطق فقیرنشین که نیاز به روحانی دارند، خدمت سربازی کامل نیز انجام می شود. سرویس ظاهر می شود..

اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نیز با اشاره به «جبران کمبود معلم» راه را برای ورود روحانیون به مدارس هموار کرد. پس بر اساس این اساسنامه فارغ التحصیلان دارای گواهی پایان خدمت تنها با یک آزمون می توانند به نظام آموزشی کشور منصوب شوند.

طرح امین؛ پیشینه مسائل جاری

اما برنامه دیگری که باعث افزایش حضور دانش آموزان در مدارس شد اجرای طرح امین بود. طرح مدرسه «آمین» طرحی است که بر اساس آن روحانیون حدود 30 ساعت در هفته در مدارس فعالیت های فرهنگی و تربیتی انجام می دهند و برای رسیدن به این هدف باید روحانیون متناسب با نیاز مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه تربیت و انتخاب شوند. . طرحی که به گفته حسین ملانوری از اعضای تیم همکاری حوزه و آموزش و پرورش امسال در بیش از 20 هزار مدرسه اجرا می شود.

این حضور که به عنوان مشاوره دانش آموزی تعریف می شود، انتقادات جدی در بین فرهنگیان داشته است. زیرا بسیاری از کارشناسان آموزشی معتقدند هر فردی که به عنوان مشاور مدرسه فعالیت می کند باید دوره های تحصیلی و دانشگاهی روانشناسی را گذرانده باشد و ثانیاً مصاحبه های تخصصی که برای جذب مشاور تحصیلی وجود دارد را گذرانده باشد.

اما به گفته حمید نیکزاد، دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزشی، ماموریت های جدیدی برای «طرح امین» در نظر گرفته شده که ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و ارائه مشاوره به طلاب است. وی در ادامه افزود: تغییر فضای فرهنگی زندگی دانش‌آموزان و خانواده‌ها به‌ویژه با شیوع ویروس کرونا و الزام مردم به آنلاین شدن، ضرورت رسیدگی به نیازهای جدید را برجسته کرده است.

هر چند دبیر حوزه علمیه و مسئولین تعاون آموزش و پرورش تصریح کردند که طلاب در مدارس در حال تغییر روش های ارائه محتوا و استفاده از محصولات رسانه ای امروزی برای تأثیرگذاری بر دانش آموزان هستند. برخی از کارشناسان و حتی دانشجویان معتقدند این تغییرات با مقتضیات زمانه و نسل جدید سازگاری ندارد و تاثیر لازم را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید