تغییر تیم مذاکره کننده هسته ای ممکن یا غیر ممکن

تغییر تیم مذاکره کننده هسته ای  ممکن یا غیر ممکن

روز جدید سوال اصلی این است که آیا تغییر تیم مذاکره کننده هسته ای می تواند روند و نتیجه مذاکرات را تغییر دهد یا خیر؟

روزنامه آسیا در تحلیل وضعیت و میز بازی مذاکرات هسته ای و آخرین دور آن در دوحه قطر که حتی در برار نیز انتظارات زیادی را ایجاد کرد اما محقق نشد، نوشت:

سفر غیرمنتظره جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و آغاز سریع مذاکرات در دوحه، امیدهای بسیاری را برای توافق، حتی اگر موقتی، به ویژه در داخل کشور ایجاد کرد.

اما پایان با شکست نشست دوحه دلیلی شد برای اولین بار از آغاز مذاکرات جدید برای پیشنهاد تغییر تیم مذاکره کننده در کشور.

حتی روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی نیز روز گذشته در یادداشتی خواستار تغییر در مذاکرات هسته ای برای استفاده بهینه از فرصت این مذاکرات برای کشور شد.

اما سوال اصلی این است که آیا تغییر تیم مذاکره کننده هسته ای می تواند روند و نتیجه مذاکرات را تغییر دهد یا خیر؟

علی باقری کنی رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان دارای مدرک دکترای اقتصاد و علوم اسلامی از دانشگاه امام صادق(ع) با سابقه معاونت برنامه هسته ای دولت احمدی نژاد به ریاست سعید جلیلی است.

وی در انتخابات سال ۱۳۹۲ رئیس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی و از مخالفان سرسخت برجام بود. وی در سال ۱۳۹۷ با حکم ریاست جمهوری به سمت معاونت امور بین الملل قوه قضائیه منصوب شد. بعدها در سال 1400 به سمت معاونت سیاسی وزارت امور خارجه و تیم مذاکرات هسته ای منصوب شد.

منتقدان اصلی باقری معتقدند مختصات ذهنی باقری با سعید جلیلی یکی است.

همان کسانی که در دوره احمدی نژاد و پرونده ایران در مذاکرات هسته ای شکست خوردند به شورای امنیت سازمان ملل رفتند و تحت فصل هفت منشور قرار گرفتند و تحریم های بین المللی گسترده ای به رهبری سازمان ملل علیه کشورمان اعمال شد.

بنابراین نمی توان راهبردهای ذهنی این دوستان را در مذاکره اعمال کرد.

از سوی دیگر، کارشناسان دیگر معتقدند تصمیم گیری در مورد پرونده هسته ای در قدرت کشور است و علی باقری تنها یک پنجره و یک مذاکره کننده است.
بنابراین اگر در سطوح بالای نظام مذاکره استراتژیک با توجه به راهبرد طولانی شدن، به تعویق انداختن و تعطیلی مذاکرات، باقری مجری این دستورات باشد و بنابراین با تغییر او چیزی تغییر نخواهد کرد.

چه دیدگاه منتقدان تیم مذاکره کننده هسته ای را بپذیریم و چه نگاه ساختاری به شیوه تصمیم گیری سیاست خارجی کشور را، به نظر می رسد جایگاه و اعتبار تیم مذاکره کننده هسته ای در داخل تضعیف شده است.

تیم مذاکره کننده ای که به اولویت اول مذاکرات یعنی. به «دیپلماسی عمومی و رسانه» توجه دارد و با آن آشنایی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید