تفاوت ایرانی ها و اروپایی ها در اجاره و خانه دار شدن

ساعت: 11:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1799992

در حالی که برخی تصورات غلط تمایل شدید ایرانیان به داشتن مسکن را محکوم می کند، یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است که بخش بزرگی از اروپایی ها در مسکن خصوصی زندگی می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به دلیل نبود آمار دقیق از وضعیت اموال خانوارها، گزارش دقیقی از وضعیت مالکیت یا اشتغال خانوارهای شهری و روستایی در دسترس نیست.

خصوصاً به دلیل نبود زیرساخت های قانونی مورد نیاز برای ثبت اجاره نامه در سامانه کد رهگیری اتحادیه مشاوران املاک و ثبت نشدن بسیاری از اجاره نامه ها، امکان محاسبه دقیق تعداد اجاره نامه در سال وجود ندارد.

اما سامانه املاک و مسکن کشور که حدود یک سال از راه اندازی آن می گذرد و درج اجباری اطلاعات املاک و مسکن خانوارها در این سامانه بر اساس ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم (قانون مالیات بر مسکن رایگان) وزارت راه و شهرسازی موظف به راه اندازی این سامانه و کسب اطلاعات خانوارها است اما به گفته برخی از مسئولان معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی حداکثر 2 میلیون خانوار معرفی شده است. اطلاعات عمران و مسکن در آن است.

معاون وزیر راه (تیر 1395): 30 درصد خانوارهای کشور مستاجر هستند.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تیرماه سال گذشته گفت: بر اساس آخرین آمار جمعیت و مسکن از سال ۹۵، ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار در کشور داریم که ۶ میلیون و 600 هزار خانوار معادل 30.7 درصد مستاجر هستند.

مرکز آمار (اردیبهشت 140): 67 درصد از جمعیت شهری در واحدهای غیرنظامی زندگی می کنند

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران تحت عنوان شاخص های عدالت اجتماعی که در اردیبهشت ماه امسال منتشر شد، 67 درصد از جمعیت شهری کشور در واحدهای تحت مالکیت خود زندگی می کنند. این شاخص برای مناطق روستایی نیز به 86 درصد می رسد.

روند این شاخص در دهه 90 نشان می دهد که در 98 درصد از جمعیت اجاره ای در مناطق شهری نسبت به اوایل دهه 90 افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی (دی 1400): عده زیادی مستاجر هستند

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ۱۴ دی ماه سال جاری در مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل سابق و جدید سازمان ملی زمین و مسکن گفت: امروزه مسکن نقش بسیار تعیین کننده ای در سبد خانوار دارد. «حدود 9 میلیون جوان مجرد هستند و تخمین زده می شود که حداقل 50 درصد از این جوانان به دلیل شرایط اقتصادی موفق به ازدواج نشده اند، همچنین تعداد زیادی مستاجر وجود دارد.

تصور غلط: بیشتر شهرنشینان کشورهای توسعه یافته مستاجر هستند پس نباید مسکن بخریم!

یکی از رایج ترین باورهای غلط در بین عموم مردم این است که آنها معتقدند بخش قابل توجهی از مردم در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی در خانه های اجاره ای زندگی می کنند و به دنبال خرید ملک نیستند.

به این می گویند رانت خواری و رفاه و معتقدند ایرانی ها به دنبال خرید ملک نباشند و باید به موضوع رانت خواری حرفه ای دامن زد.

معاون وزیر مسکن و راه: اجاره حرفه ای در حال ترویج است

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی اخیرا از تدوین آئین نامه اجاره حرفه ای از برنامه های این وزارتخانه برای ساماندهی بازار اجاره خبر داد و گفت: مشوق ها واحدهایی هستند که تمام هزینه دارند.

وی گفت: قرار است با راه اندازی شرکت های اجاره ای که مشوق های مالیاتی برای این شرکت ها در نظر می گیرند، بازار فعلی اجاره را ساماندهی کنیم.

معاون وزیر راه می گوید: بر اساس برنامه دولت، کار این شرکت ها به نفع مالکان است، در حالی که دولت در لیزینگ سنتی دخالتی ندارد. این در حالی است که مشوق های مالیاتی که در زمینه اجاره حرفه ای رعایت می شود، قطعا می تواند در بازه زمانی مشخصی به ساماندهی بازار اجاره منجر شود.

وزیر رفاه: سهم مسکن از بودجه خانوار 30 تا 60 درصد / وزیر راه: بالای 60 درصد

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برآورد می‌کند که در شرایط کنونی هزینه مسکن 30 تا 60 درصد هزینه‌های خانوار را پوشش می‌دهد تا جایی که از توان مردم عادی و قشر کارگر خارج است، اما با تامین مسکن کاهش هزینه های اقتصادی خانواده ها به نصف رفع شد.

برخی برآوردها حاکی از آن است که سهم هزینه مسکن در سبد خانوارهای شهری ایران در پاییز امسال به 60 تا 70 درصد رسیده است. میانگین ارزش این شاخص در جهان 18 درصد با دامنه 15 تا 25 درصد برآورد شده است.

وزیر راه و شهرسازی در تایید این آمار گفت: قیمت تمام شده مسکن در سبد خانوار در شهرهای بزرگ بیش از 60 درصد و در شهرهای کوچک کمتر برآورد می شود. همچنین یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس از رسیدن سهم مسکن از سبد خانوار به 65 تا 70 درصد خبر داد.

کارشناس مسکن: 70 درصد اروپایی ها مالک هستند

بهروز ملکی کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: یکی از باورهای غلطی که در کشور ما حاکم است این است که خیلی ها فکر می کنند بیشتر اروپایی ها مستاجر هستند. تا سال 2020، 70 درصد از جمعیت اتحادیه اروپا در خانه های خود زندگی می کنند و 30 درصد باقی مانده در خانه های اجاره ای زندگی می کنند.

وی افزود: این میزان مصادره اموال و اجاره بها تقریبا با ایران برابری می کند و اینکه برخی می گویند میزان بالای مصادره اموال در کشور ما اشتباه است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) گزارشی از وضعیت املاک و مسکن برای اجاره در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال 2020 منتشر کرد و بیان کرد که بیشترین سهم ملک در رومانی ثبت شده است که 96 درصد جمعیت آنها در خانه های خود زندگی می کردند.

مالکی گفت: «در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جز آلمان، مالکیت خانه به طور قابل توجهی رایج‌تر از اجاره است. تنها در آلمان تقریبا نیمی از جمعیت مستاجر و نیمی دیگر صاحب خانه هستند.

سهم مسکن در سبد هزینه خانوارهای اروپایی: 26 درصد

وی خاطرنشان کرد: در خصوص سهم «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» در مخارج خانوار، موضوع بین خانواده های ایرانی و اروپایی متفاوت است. به عنوان مثال 26 درصد از مخارج یک خانوار ساکن در اتحادیه اروپا مربوط به هزینه گروه مسکن است که با سهم این شاخص (هزینه مسکن) در بین خانوارهای ایرانی تفاوت زیادی دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید