تفاوت حذف ارز ترجیحی باید به گوش مردم برسد/ هیچ دولتی به فکر فقرزدایی و حمایت از مصرف کننده نیست


ساعت: 12:55
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837190

رمضان بهرامی گفت: دولت باید تلاش کند در حذف ارز ممتاز مردم خود تحول ایجاد کند و این موضوع علاوه بر پرکردن خزانه دولت از سوی دیگر مانع از رانت می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مارمضان بهرامی رئیس خانه صنعت و معدن گلستان در گفت و گو با گلستان گفت: تاثیر هر کار اقتصادی در دولت ها تا یک سال آینده مشخص می شود و تنها شش ماه از قوه انتظاری نیست. “دولت باید ظرف دو ماه این مشکل را حل کند و این مسائل در مرکز اتفاقات گذشته است. ما قصد سرنگونی دولت قبل را نداریم و دولت قبل خوشبین نبوده و بخش خصوصی به این موضوع اعتقادی ندارد. وعده های دولت

رئیس خانه صنعت و معدن گلستان ادامه داد: کارکنان دولت برای حمایت از تولید و دهک های پایین جامعه همواره برخی قیمت ها را افزایش داده اند. مشکلات دولت بزرگ است و فکرش این است که مشکلات حاشیه ای خودش را حل کند و این وام ها هرگز برای فقرزدایی و حمایت از مصرف کنندگان استفاده نشده است.

بهرامی خاطرنشان کرد: دولت باید در حذف ارز ممتاز مردم خود تلاش کند و این موضوع علاوه بر پرکردن خزانه دولت از رانت نیز جلوگیری می کند و به نظر من در حال حاضر این سازوکار در اختیار دولت نیست. او می‌خواهد به دهک‌های پایین‌تر قول بدهد، فعلا سازوکار مناسبی نمی‌بینیم و باید اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه شود.

وی افزود: شاید نتوان گفت کارتخوان در نانوایی ها نصب شود و مردم حسابرسی شوند چرا که اگر نان مجانی 6 هزار تن شود دیگر 6 هزار تن علوفه نخواهیم داشت و مجبورند از انسان استفاده کنند. غذا برای خوراک دام، و اقتصاد به آن اجازه می دهد.» این به ما اجازه نمی دهد این فضا را کنترل کنیم.

این مسئول یادآور شد: درصدی از گندم و غلات ما که به صورت یارانه ای است به خوراک دام می رسد و در اختیار این افراد قرار می گیرد. در منطقه نظارتی ما، من می بینم که دولت کمترین واکنش را نشان داده است. اقدامات دولت باید بازدارنده باشد، در چند روز اخیر دولت کارخانه ها را چندین میلیارد تن جریمه کرده است و این جرایم باید به سبد مصرفی برسد و مردم را مجبور کند که خودشان بازار را تنظیم کنند.

بهرامی تاکید کرد: راه اندازی ارز قطعا روزی اتفاق می افتد اما با سازوکاری که دولت انجام می دهد خطرات زیادی در اقتصاد وجود دارد. دولت موضع مشخصی در مورد حذف ارز ترجیحی ندارد و در مجلس گفتند که دولت می تواند این کار را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: ذخایر کشور به اندازه نیاز مردم است، اما ببینید چه اتفاقی افتاده که همه می خواهند کالا را به قیمت ارز آزاد عرضه کنند و انباشته کنند و این نشان می دهد که بی تدبیری در این زمینه وجود داشته است.

این فعال اقتصادی گفت: دولت باید در میانه میدان شفاف باشد و مردم را از لغو ارز ترجیحی آگاه کند، ضمن اینکه کارشناسان موافق و مخالف صحبت کردند و فشار روانی بر جامعه کاهش می یابد.

بهرامی گفت: به بحث مرغ نگاه کنید، با همین حمایت هایی که انجام می شود، بازار مقاوم نیست و مصرف مردم کاهش می یابد و حذف ارز دولتی باید اتفاق بیفتد، اما با تسلط کارشناسی فعلی نظام اقتصادی و فضای اجتماعی خواهد شد. تحت تأثیر قرار گیرد.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید