تقابل شهردار و شورای شهر تهران / شهرداری بر خلاف طرح تفصیلی، تراکم مسکونی و تجاری می فروشد.

تقابل شهردار و شورای شهر تهران / شهرداری بر خلاف طرح تفصیلی، تراکم مسکونی و تجاری می فروشد.

روهر نه روز گذشته دو تن از اعضای شورای شهر تهران به امضای تفاهم نامه ای با شهرداری اشاره کردند که به گفته آنها از طرح تفصیلی انحراف دارد و رئیس شورای شهر نیز هشدار داد که اگر این روند متوقف نشود، از طریق قوه قضاییه پیگیری خواهد شد.

مهدی چمران دیروز در دادگاه گفت که اخیرا تفاهم نامه ای در حوزه شهرسازی منعقد شده است که همگی قوانین شهرسازی هستند که هیچ ربطی به معاونت های شهردار و شهرداری ندارند؛ این تفاهم نامه هم در حوزه شهرسازی است. بلکه باید از طریق شورای شهر، شورای عالی معماری و شهرسازی و بخشی از کمیسیون ماده 5 بررسی شود. اگر جلوی این کار گرفته نشود به قوه قضائیه گزارش می دهیم. پس از اینکه قطع درختان به حساب خاصی واریز شود، تصویب شد، به خزانه نرود و شهرداران مناطق آن را حذف کنند. این خلاف قانون است. اگر زودتر این تکالیف جمع آوری نشود برای شورای شهرداری مشکل ایجاد می شود. نامه ای به شهردار تهران نوشتم و نامه دیگری تهیه کردم.

چمران افزود: گفتیم قفل ها و بسته ها را برداریم. اما نه اینکه تخلفات را رسمیت دهیم و بگوییم خلاف، می بخشیم. این درست نیست. طرح تفصیلی فرهنگ لغت شهر است و زنده خواهیم ماند تا تصویب شود. اگر به آن پایبند نباشیم، سنگ روی سنگ نمی ماند. آن وقت ما نمی توانیم شهر را کنترل کنیم و باید هر تخلفی را بپذیریم و جاده غیرقانونی باز می شود.

وی هشدار داد در صورت ادامه این روند به قوه قضائیه گزارش می دهیم. معاونین شهردار نباید وارد مناطق خارج از حوزه مسئولیت خود شوند. این اشتباه است و باید اصلاح شود. در مورد باغ ها، ما هنوز از قوانین گذشته استفاده می کنیم. از آنجایی که هنوز قانون جدید را تصویب نکرده ایم یا در مورد پروانه ها به دلیل اینکه پروانه صدور مجوز را تمدید کرده ایم، به جای از بین بردن اصل بازرسی نما، بحث کاهش زمان را مطرح می کنیم.

به گفته چمران، این افرادی که این تفاهم نامه را امضا کردند، بر چه اساسی امضا کردند؟ هر که امضا کند ریش دارد و تا زمانی که این سه دستورالعمل که از سوی شهرداران مناطق اجرا نشود، ضرر خواهیم کرد. یک نفر می تواند کاری را در محله انجام دهد و همسایه نمی تواند.

ناصر امانی، یکی از اعضای شورای شهر تهران نیز از بی اطلاعی اعضای شورا از تفاهم نامه های امضا شده توسط شهرداری گلایه کرد و گفت: امضا شد که از رسانه ها مطلع شدیم.

وی همچنین به مصوبه شورای شهردار در حوزه شهرسازی اشاره کرد. برخی از مقررات آن باید به تصویب شورای شهر برسد. اما همین پروتکل ها به مناطق ابلاغ شده و در حال اجراست.

اشاره این دو عضو شورای شهرداری به جلسه ای است که 10 روز پیش توسط چهار نماینده زاکانی و چند تن از مدیران مستقیم آن امضا شد. سپس 22 منطقه شهرداری اجازه ساخت ساختمان های هفت طبقه و همچنین مکان های تجاری در مناطق مسکونی را خواهند داد.

بر اساس ضوابط جدید که 10 روز پیش در جلسه مصوب نمایندگان و استانداران قوانین تصویب شد، تمامی نامزدها پس از ادغام حق ساخت 6 طبقه را خواهند داشت. مشروط بر اینکه مساحت قطعه جدید بیش از 250 متر مربع و عرض معبر بیش از 10 متر باشد (منطقه R122). همچنین در صورتی که مساحت بیش از 300 متر مربع و عرض معبر بیش از 12 متر باشد (منطقه R133) احداث طبقه هفتم انجام می شود. در صورت جلسه ابلاغی به مناطق 22 گانه شهرداری تهران برای هر دو قطعه تجمیعی، 20 درصد تراکم مازاد به عنوان مشوق جمع بندی و به میزان 20 الف مازاد برای تکمیل کف اضافه می شود. در مورد آن جلسه این حق فقط به پروانه های صادره قبل از مرداد 1378 به شرط عدم اضافه شدن واحد مسکونی تعلق می گیرد. بند سوم این ابلاغیه نیز به این معناست که پس از آن احداث اماکن تجاری در کوچه های تهران (با موافقت سایر اهالی کوچه) مجاز خواهد بود.

در نامه مهدی چمران به علیرضا زاکانی که این روزها به همراه تعدادی از معاونان خود به تاجیکستان سفر می کند، آمده است: مواردی که با همکاری سایر نهادهای تصمیم گیری اصلاح می شود و تصمیمات خارج از اختیارات معاونت شهردار تهران اتخاذ می شود. زیرا اعتبار قانونی نخواهد داشت.

مهدی چمران در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به هشدار خود به شهردار تهران گفت:

چمران گفت می‌خواهیم قفل‌ها و بسته‌ها را باز کنیم. اما تاکید می کنیم که باید بر اساس اصول و بر اساس طرح تفصیلی جامع باشد، گفت: اگر به این طرح ها انتقاد داریم، باید تعدیل شوند. مانند قانون باغات که به زودی در شورا اصلاح می شود. رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا این صورتجلسه مجمع شهرداری است یا خیر، ادامه داد: این شهر فروشی نیست; بلکه به آنها گفتیم اگر می خواهند تخفیف بدهند طبق قانون باشد نه طبق پروتکل.
حامد سلیمی، مدیرکل تدوین، نظارت و صدور مجوز شهرداری تهران گفت: وی ادامه داد: دستورالعمل زمانی ابلاغ می‌شود که از کمیسیون ماده 100 یا در صورت نیاز از معاونت شهرسازی تصویب شود و هیچ ابلاغیه‌ای برای افزایش طبقات صورت نگرفته است. این پیشنهادی است که ما فرصت طرح آن را در دادگاه نداشته ایم. با کمیسیون شهرسازی جلساتی تشکیل شود و ابهامات پروتکل مطرح شود و شهرداری دفاعیات خود را اعلام کند و اگر ابهامی وجود دارد که باید رفع شود یا حتی پروتکل لغو شود یا مفاد آن تغییر کند. شهرداری حتما رعایت خواهد کرد. به گفته وی، مفاد این پروتکل بیشتر توصیه ای است.

مهدی عباسی، رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز به شارک گفت: هر گونه تغییر در موضوعات کلیدی شهرسازی باید از طریق قانون گذاری انجام شود، چه در شورای عالی شهرسازی، چه توسط شورای اسلامی شهر و کمیسیون ماده پنج.» نیازهای اینها و ترکیبی از آنها. بنابراین تصمیم گیری در مورد قوانین شهرسازی به عهده معاونان شهردار تهران نیست.

به نظر می رسد شهرداری برای تحقق وعده های بزرگی که در زمینه رونق ساخت و ساز پیش بینی کارشناسان شهری و مسکن داشته، مجبور به کنار گذاشتن برخی قوانین شده است. این موضوع از سوی برخی اعضای شورای شهر تهران نیز مطرح شد و مهدی چمران هشدار داد که آن را به قوه قضاییه اعلام خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید