تقاضای جدید بازار مسکن را تکان داد قیمت عجیب خانه های مشترک در تهران

تقاضای جدید بازار مسکن را تکان داد قیمت عجیب خانه های مشترک در تهران

روز جدید : تقاضا برای اجاره آپارتمان و خانه دانشجویی در بازار مسکن تهران به شدت افزایش یافته است.

در 2 سال گذشته استقبال از خوابگاه و آپارتمان دانشجویی برای اجاره کاهش یافته است اما از ابتدای شهریور ماه شاهد افزایش چشمگیر تقاضا برای اجاره این خانه ها و آپارتمان ها هستیم.

بررسی ها نشان می دهد که به دلیل وضعیت شکننده کنترل بیماری کرونا و شرایط نامناسب در برخی از خوابگاه های دانشجویی، بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند خانه های دانشجویی را برای فرزندان خود اجاره کنند.

جهش شدید مبلغ ودیعه و اجاره ماهانه باعث شده است که تقاضا برای هم اتاقی در دانشگاه ها به شدت افزایش یابد تا با تقسیم هزینه ها زندگی دانشجویی تامین شود.

هزینه رهن و اجاره خانه های مشترک و هم اتاقی

مثلا برای یک آپارتمان 65 متری در منطقه طرشت یک خانم هم اتاقی اعلام شده و مبلغ 50 میلیون ودیعه و 3 میلیون تومان اجاره ماهانه درخواست شده است.

یک واحد 68 متری در شهر اکباتان با قیمت 100 میلیون تومان ودیعه و ماهیانه 6.5 میلیون تومان به صورت سرمایه گذاری مشترک با خانمی 34 ساله درج شد.

یک واحد 83 متری در دروازه دولت برای هم اتاقی 2 نفر آگهی شده است که هر کدام باید 15 میلیون تومان ودیعه و 2 میلیون تومان اجاره ماهانه پرداخت کنند و در مجموع 4 نفر در این واحد ساکن خواهند شد. .
در محدوده میدان پاستور 3 اتاق ویلایی مبله و مجزا به دانشجویان دختر اجاره داده می شود که مبلغ 2 میلیون و 700 هزار تومان ودیعه در نظر گرفته شده است و اجاره ماهانه نیز معادل همین مبلغ می باشد و در صورت تمایل اجاره روزانه در این ساختمان 180 هزار تومان می شود که به عبارتی ماهیانه 5 میلیون و 400 هزار تومان می شود. مزیت اصلی این بنا نزدیک بودن آن به دانشگاه تهران است.

در صادقیه زیرزمین 40 متری با ودیعه 5 میلیون و اجاره بها 1.5 میلیون تومان برای خانم واجد شرایط هم اتاقی اعلام شده است.

در گیشا اتاقی 18 متری در یک بلوک آپارتمانی به آقایان برای هم اتاقی اجاره داده می شود که برای آن سالیانه 30 میلیون ودیعه و ماهانه 4 میلیون تومان اجاره درخواست می شود.

همچنین یک بلوک 45 متری در محدوده میدان انقلاب وجود دارد که برای هم اتاقی شدن به ودیعه 60 میلیون تومان و اجاره ماهیانه 3 میلیون تومان نیاز است و در این آپارتمان که نزدیک دانشگاه تهران است 3 نفر زندگی می کنند.

از جمله شرایطی که برای اکثر کسانی که به دنبال هم اتاقی هستند در نظر گرفته می شود، موجه بودن، سیگار نکشیدن، قلیان نرفتن، مسافرت نرفتن است. ممنوعیت برگزاری مهمانی ها و رویدادهای پر سر و صدا، نظارت دقیق بر نظافت، عدم حضور حیوانات خانگی و … اعلام شده است.

ویژگی اصلی خانه های مشترک

سمیرا رجبی سال سوم دانشگاه است و طی دو سال گذشته به صورت مکاتبه ای در این دانشگاه حضور داشته است اما امسال مجبور شد به تهران برود و نتوانست خوابگاه بگیرد. او 10 روز است که دنبال خانه می گردد و هنوز خانه ای مناسب با شرایطش پیدا نمی کند.

او به کورانو می گوید: هم اتاقی بودن خیلی سخت است و باید با طرف مقابل مشترکات زیادی داشته باشی، زیرا هر گونه اختلاف نظر شرایط زندگی را برای طرفین سخت می کند.

وی می افزاید: من به چند خانه سر زدم اما متاسفانه هم اتاقی ها یا دانشجو نبودند و یا خیلی پیر بودند که شرایط دانشجویی من را درک کنند.

وی بیان می‌کند: امنیت خانه، حمل‌ونقل و دسترسی آسان به دانشگاه بنابراین نمی‌خواهم عوارض زیادی از جاده بپردازم نیز بسیار مهم است. امیدوارم بتوانم هر چه زودتر یک خانه خوب اجاره کنم وگرنه باز هم باید در مراکز شبانه اقامت کنم که بسیار سخت و گران است.

خانه های مشترک ارزان قیمت به سختی پیدا می شود

الهه فرامریزی نیز دختری است که از گیلان به تهران آمده و در رشته معماری تحصیل می کند. او می گوید: رشته من شامل کارهای عملی زیادی است و در نتیجه وسایل زیادی برای کار و مطالعه دارم.

وی ادامه می دهد: باید با کسی زندگی کنم که شرایط من را درک کند، زیرا انجام کارهای عملی نامرتب است و برای افرادی که به نظافت حساس هستند دشوار است.

الهه می گوید: حداکثر می توانم ماهیانه 2.5 میلیون تومان اجاره و 40 میلیون ودیعه بدهم که با این شرایط خانه پیدا کردن کمی سخت است.

دخترانی که به دنبال خانواده و ساختمان های امن هستند

فرناز رجبی دانشجوی سال دوم است و از خراسان جنوبی به پایتخت می آید. او می گوید: 2 هفته به دنبال هم اتاقی و یافتن آپارتمان مناسب بودم و در نهایت در هفته دوم شهریور موفق شدم خانه و هم اتاقی مورد نظرم را پیدا کنم.

وی تاکید می کند: زمانی که خانه را انتخاب می کردم ترجیح می دادم صاحب خانه در ساختمان حضور داشته باشد یا ساکنان به صورت خانوادگی زندگی کنند چرا که اینگونه ساختمان امن تر است.

او توضیح می دهد: یافتن آیتم مناسب دشوار است، اما غیرممکن نیست. ماهانه 3 میلیون تومان اجاره می دهم و با دو دانشجوی دیگر در خانه ای 70 متری زندگی می کنم.

پیدا کردن خانه برای مردان کمی آسان تر است

صدرا عنایتی دانش آموز دیگری است که با 2 پسر هم سن زندگی می کند.
وی بیان می کند: یافتن خانه و هم اتاقی که شرایط یکسانی داشته باشد بسیار سخت است. مثلا من قلیان می کشم اما در برخی آگهی ها تاکید شده بود که از قلیان و مواد مخدر استفاده نکنم که با شرایط من سازگار نیست.

وی ادامه می دهد: مسکن برای مردان کمی راحت تر است زیرا خانواده دانشجویان دختر نسبت به ما حساسیت کمتری دارند و راحت تر می توانیم خود را با شرایط وفق دهیم. دانش آموزان پسر معمولاً مشکلی برای مهمانی ندارند مگر اینکه صاحبخانه در ساختمان حضور داشته باشد و از آن جلوگیری کند.

او توضیح می دهد: من به صورت پاره وقت کار می کنم و می توانم ماهیانه ۴-۵ میلیون تومان اجاره بدهم.

واحدهایی با حداقل امکانات رفاهی

امیررضا تقوی دانشجوی دیگری است که توانسته خانه ای در تهران اجاره کند.
وی توضیح می دهد: معمولا خانه هایی که مشترک هستند، اجاره ای هستند; آنها واحدهای فانتزی و مجلل نیستند، بلکه واحدهای کاملاً معمولی با حداقل امکانات رفاهی هستند، بنابراین هزینه اقامت در آنها مناسب است.

وی می افزاید: البته اینکه هم اتاقی ها چه کسانی باشند نیز بسیار مهم است چرا که هر گونه اختلاف می تواند منجر به دعوا و درگیری فیزیکی شود.

وی تصریح می کند: تعدادی از دانش آموزان ترجیح می دهند در خانه هایی زندگی کنند که صاحبخانه در آن حضور ندارد یا به اصطلاح موضوع خانوادگی وجود ندارد، چرا که سر و صدای خانه های مشترک اجاره ای پسران بسیار زیاد است و می تواند باعث نارضایتی سایر ساکنان شود.

منبع: قرن جدید

دیدگاهتان را بنویسید