تقلب؛ آفت بازار قطعات خودرو

تقلب؛  آفت بازار قطعات خودرو

روز جدید در اطلاعیه ستاد مرکزی مبارزه با کالا و قاچاق آمده است: این روزها لوازم یدکی در خط مقدم قاچاق قرار گرفته است، حتی گفته می شود بخش زیادی از محموله های قاچاق لوازم یدکی از مبادی رسمی و به ظاهر قانونی وارد کشور می شود. ارز، قطعات خودرو و لوازم یدکی حدود 11 و نیم میلیارد دلار گردش مالی وجود دارد که بیش از دو میلیارد دلار آن قاچاق است و از این رو افزایش قاچاق لوازم یدکی و عدم نظارت کافی بر ورود کالاهای باکیفیت باعث شد هفته گذشته معاون وزیر صمت اولتیماتوم یک هفته ای به قطعه سازان بدهد تا کد شناسه کالا را بدهند و بر ممنوعیت عرضه لوازم یدکی به بازار تاکید کنند. بدون کد رهگیری افت شدید کیفی و عدم نظارت بر این بازار علاوه بر قاچاق، بلای جان مردم شده است و به گفته رئیس رسیور عطا تعمیرگاه های خودرو، از آنجایی که در بیشتر موارد از مواد بازیافتی در تولید قطعات خودرو استفاده می شود، این امر منجر به کاهش شدید کیفیت قطعات و عدم عمر مفید آن بیش از یک ماه شده است.

برخی از قطعه سازان قطعات تقلبی را به کشور وارد می کنند

حمیدرضا نجفی منش، رئیس انجمن همگن سازندگان موتور و قطعات خودرو در این خصوص به آرمان ملی گفت: متأسفانه برخی قطعه سازان به طور رسمی حجم زیادی از قطعات تقلبی را به صورت غیرقانونی یا زیرزمینی غیررسمی وارد کشور می کنند. کارگاه‌های بدون توجه.» از شاخص‌های استاندارد تولید و بازار پیروی می‌کنند، این در حالی است که برخی از قطعه‌سازان رسمی با وجود تولید قطعات باکیفیت، هنوز موفق به اخذ ثبت رسمی و مجوز تولید نشده‌اند، در حالی که واردکنندگان غیرقانونی هستند. به دلیل فرار از پرداخت عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده تمایلی به حضور در عرصه قانونی وجود ندارد و قطعات خودرو نامرغوب وارد می کنند و با جان و مال مردم بازی می کنند.نجفی منش ادامه داد: انجمن قطعه سازان پیشنهاداتی را به وزارتخانه ارائه کرد. امنیت با سه محور: دریافت کد برای ردیابی فعالان این حوزه، شفاف سازی فعالیت واحدهای تولیدی و اخذ مجوز فعالیت برای آنها و جلوگیری از صدور مجوز واردات برای قطعاتی که در داخل کشور تولید می شود. وی درباره تغییرات احتمالی قطعه سازان در صورت توافق برجام گفت: این دغدغه اصلی قطعه سازان است در حالی که با تمام ظرفیت و امکانات خود در شرایط سخت تحریم ها به کار تولید ادامه دادند. و این خواسته اصلی ماست که چشم به تولید مرحله اول معطوف شود نه واردات در حالی که ادامه حیات برای این صنعت میسر است همچنین اگر دولت از اعمال قیمت های دستوری در این صنعت دست بردارد بسیاری از مشکلات پایان خواهد یافت. . بازار جعلی از بین خواهد رفت. نجفی منش معتقد است تا زمانی که کالای قاچاق در عرضه و تقاضا شناسایی نشود و با اجرای طرح شناسایی کالا، مسئولیت کالاهای عرضه شده به بازار و قاچاق بر عهده تولیدکنندگان و واردکنندگان داخلی باشد، این مشکل حل نخواهد شد. کالا یا در صورت بی کیفیتی باید پاسخگوی آن باشند البته در حال حاضر طرح شناسایی کالا برای قطعات یدکی خودرو در حال اجراست و امیدواریم طی مذاکرات با وزارت حراست ابهامات اولیه برطرف شود. تصمیم گرفت شرایط مناسبی برای توجیه بسیاری از مردم و صنایع پیدا کند و فواید آن برای تولید و تجارت نیز شناخته شود. وی بیان کرد: قیمت گذاری اجباری و الزام تولیدکنندگان به فروش برخی محصولات، مهر مهر گروهی را که صرفا از دستور قیمت گذاری اجباری تبعیت کرده اند می شکند که انتظار می رود چیزی جز رانت و اختلاف قیمت در بازار به دنبال نداشته باشد. و برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد می کند یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: با توجه به اهمیت فراوان صنعت خودرو در کشور، لازم است بسترهای لازم برای افزایش ظرفیت صنعت خودرو و جذب فناوری های بالا در نظر گرفته شود. ضمن ارائه محصولات جدید می توان خودروهای باکیفیت و ایمن تولید و روانه بازار کرد. وی افزود: با توجه به اینکه یک خودرو از بیش از 9 هزار قطعه تشکیل شده و به طور کلی بیش از 60 نوع فناوری برای ساخت خودرو استفاده می شود، بنابراین بر اساس آمار وزارت امنیت، 1500 قطعه ساز وجود دارد. در تامین نیازهای صنعت خودرو و بازار قطعات داخلی خودرو هستند، بنابراین صنعت قطعه سازی یکی از صنایعی است که می تواند نقش مهمی در توسعه صنعتی کشور داشته باشد و از طرفی توانایی بالایی در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی نجفی منش ادامه داد: ارز چند نرخی که تا سال گذشته وجود داشت زمینه فساد را به ویژه در حوزه قطعه سازان فراهم کرد در حالی که پس از حذف ارز 4200 تومانی زمینه فساد کاهش یافته است و اگر هدف دولت این است که برخی از اقلام اساسی را با سرعت کمتری به اقشار کم درآمد جامعه بفروشد که می تواند با اعطای یارانه این راهکار را اجرا کند.

هیچکس مجاز به فروش قطعات مستعمل و تقلبی نیست

سید مهدی کاظمی از اعضای هیات مدیره اتحادیه لوازم یدکی و ماشین آلات خودرو تهران در این خصوص معتقد است: وجود بیش از 10 هزار نفر از اعضای این اتحادیه تنها در استان تهران و همچنین رقابتی که وجود دارد. در سالهای اخیر باعث افزایش شدید قیمت و همچنین کاهش کیفیت شده است. در صورت عدم مشاهده محصولات، این مسائل می تواند این صنف را برای اجرای طرح شناسه کالا بی نیاز کند، اما از آنجایی که این یک تکلیف قانونی است، آن را نیز رعایت کرده ایم. وی افزود: از آنجایی که تردد بیش از 250 نوع خودرو در کشور نیازمند قطعات و مدل های مختلف خودرو است و با توجه به میانگین پنج هزار قطعه استفاده شده در هر خودرو، با تعداد زیادی قطعه مواجه هستیم که قابل شناسایی نیست. در برنامه کوتاه مدت این امکان وجود داشت که تک تک قطعات مربوط به کمک فنر و باتری خودرو شناسایی شوند. کاظمی بیان کرد: تنها در انبارهای شهر تهران بیش از یک میلیون کمک فنر مختلف مربوط به خودروهای مختلف وجود دارد. در انبارها فرسوده شده اند و این اقلام که حداقل 20 سال است خریداری شده فاقد گرین کارت گمرکی بوده و در مواردی صاحبان آنها فوت کرده اند لذا برای شناسایی آنها درخواست مهلت داده ایم. وی تصریح کرد: تحریم و کمبود برخی قطعات مشکلاتی دارد، همچنین برخی خودروها اسقاط و معیوب بودند اما با این وجود هیچکس حق فروش قطعات مستعمل و تقلبی را ندارد و در صورت پیدا شدن این واحد تجاری خواهد شد. جدی برخورد کرد مراجعه مشتریان به تعمیرگاه افزایش یافته است.رئیس اتحادیه تعمیرگاه های خودرو در این خصوص معتقد است: وضعیت فعلی صنعت قطعه سازی در کشور مساعد نیست، بنابراین از مواد بازیافتی در تولید قطعات خودرو استفاده می شود. قطعات خودرو، و این منجر به افت کیفیت قطعات، به عنوان مثال این تسمه. زمان کمتر از یک ماه روی ماشین کار کرد. علاوه بر این، در حال حاضر حدود 40 درصد از بازار لوازم یدکی در اختیار برندهای تقلبی و قاچاق است و با کاهش کیفیت قطعات خودرو، مراجعات مشتریان و مالکان خودرویی که قبلا برای تعمیر مراجعه می کردند، افزایش یافته است. و همچنین کارگاه هایی که نمی توانند پاسخگوی مشکلات دوگانه قطعات معیوب باشند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید