تلاش برای افزایش بودجه صندوق قرض الحسنه هنر/ پرداخت 5 میلیارد تومان کمک بلاعوض و تسهیلات درمانی برای اعضا


ساعت: 16:19
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907633

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در دیدار با عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی بر لزوم افزایش بودجه این مجموعه به منظور حمایت بیشتر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، در دیدار سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، مسائل و مشکلات حوزه فرهنگ و هنر به ویژه در موضوع توزیع بودجه مورد بحث قرار گرفت.

سید مجید پوراحمدی در دیدار با سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر گفت: این صندوق افتخار دارد با وجود مشکلات مالی با تمام توان در خدمت بیش از 100 هزار هنرمند، نویسنده و روزنامه نگار است. و محدودیت ها.” توجه داشته باشید

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر تصریح کرد: یکی از مهمترین خدماتی که صندوق به جامعه فرهنگی و هنری ارائه می کند خدمات بیمه ای در قالب بیمه اجتماعی و بیمه تکمیلی درمان است که با توجه به اهمیت این دو حوزه ، به و اکثریت بودجه صندوق اختصاص دارد دو دسته است.

وی گفت: بیمه اعضای صندوق اعتباری هنر براساس شغل و بیمه خوداشتغالی سازمان تامین اجتماعی تعیین می شود که بیمه شدگان به تشخیص خود یکی از سه نرخ ۱۲، ۱۴ یا ۱۸ درصد را انتخاب می کنند. به طور متوسط ​​بیش از 60 درصد حق بیمه سالانه اعضا (معادل 240 میلیارد تومان در سال 1401) مستقیماً توسط صندوق (از طرف دولت) پرداخت می شود. از سوی دیگر بیش از 49 هزار نفر از اهالی فرهنگ و هنر کشور از خدمات تامین اجتماعی صندوق اعتباری هنر بهره مند هستند. صندوق هیچ گونه محدودیتی برای معرفی افراد واجد شرایط به سازمان تامین اجتماعی ندارد، مشروط بر اینکه وجوه تخصیص یافته در زمان تعیین شده به این سازمان حمایتی پرداخت شود.

مشاور وزیر ارشاد با اشاره به خدمات بیمه تکمیلی درمان گفت: اعتبارات بیمه تکمیلی درمان در قالب سه طرح (امید، آرامش و رفاه) بخش مهمی از هزینه های مازاد بر نرخ تامین اجتماعی را از محل تامین اجتماعی تامین می کند. صندوق به اعضا و وابستگان آنها ارائه شد. بیش از 42 هزار نفر از چهره های فرهنگی و هنری کشور و افراد تحت تکفل آنها در سال های 1402-1401 تحت پوشش بیمه تکمیلی درمانی قرار گرفتند.

وی با اشاره به افزایش اندک تسهیلات پرداختی به اعضا گفت: تسریع و تسهیل در روند اعطای تسهیلات، حذف ضمانت نامه های متعارف و حمایت از بنگاه های فرهنگی و هنری آسیب دیده از بحران کرونا از مهم ترین برنامه های این صندوق از ابتدا تاکنون بوده است. دولت مردمی به طوری که در ابتدای سال 1401 بیش از 32 میلیارد تومان وام پایه به بیش از 2400 نفر از اعضا توزیع شده است. همچنین نزدیک به 5 میلیارد تومان تسهیلات کمکی و درمانی رایگان به اعضا پرداخت شده است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح شمیم ​​و جوانه را یکی از طرح های جدید صندوق اعتباری هنر با هدف جوان سازی جمعیت برشمرد و افزود: از ابتدای اجرای طرح (مهر 1400) تاکنون 630 نفر از اعضا در این طرح مشارکت داشته اند. طرح جوانه (تولد فرزندان) و 315 نفر در قالب طرح شمیم ​​(ازدواج) 5 میلیون تومان وام بلاعوض و 30 میلیون تومان وام بدون بهره دریافت کردند. از نکات قابل توجه طرح این است که اگر پدر و مادر کودک هر دو از فعالان فرهنگ هنری باشند و از اعضای صندوق محسوب شوند مبلغ 10 میلیون تومان ارائه می شود.

پوراحمدی با بیان مشکلات و تنگناهایی که در روند خدمات رسانی به جامعه فرهنگ و هنر وجود دارد، گفت: اکثر اعضای صندوق از پایین ترین سطح درآمدی هستند و در تامین نیازهای معیشتی خود مشکل دارند. از این رو لازم است تمامی نهادهای مشارکت کننده با همکاری یکدیگر نسبت به حمایت از این گروه اقدام کنند. البته دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی از ابتدای دولت سیزدهم با وجود همه محدودیت ها تمام تلاش خود را برای حمایت از اهالی فرهنگ و هنر انجام داده و با کمک دولت خیر کمک برای جبران خسارات ناشی از شیوع ویروس کرونا صورت گرفت.

پوراحمدی در پایان گفت: صندوق در راستای تحقق برنامه های خود در تلاش است با حمایت دولت و شورای اسلامی و با افزایش بودجه صندوق گام بلندی در جهت رفع مشکلات هنرمندان بردارد.

قاضی زاده نیز در این نشست گفت: تلاش صندوق اعتباری هنر برای خدمات رسانی به جامعه فرهنگ و هنر کشور قابل تقدیر است. خوشبختانه این صندوق در مسیر رشد قرار دارد و به عنوان یکی از موفق ترین سازمان های حمایتی کشور شناخته می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر اضافه کرد: فرهنگ یکی از موضوعات مهم کشور ماست، لذا مسئولان به این مقوله توجه ویژه ای دارند، حل مشکلات دست اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر نیز یکی از موضوعات مهم است. از اولویت های نمایندگان مردم در شورای اسلامی است. سعی داریم با تقویت پایه مالی صندوق مشکلاتی را که در خدمت اعضا وجود دارد برطرف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید