تلاش جدی برای ساماندهی و بهسازی محل دفن زباله سراوان


ساعت: 22:26
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834200

مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در اطلاعیه ای از انجام جدی ساماندهی و بهسازی محل دفن زباله سراوان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به انتظارات ساکنان سراوان استان گیلان در خصوص پیامدهای زیست محیطی دفن زباله، عملیات اجرایی ساماندهی، بهسازی فنی و زیربنایی این محل دفن زباله کلیدی است. . و به شدت مورد آزار و اذیت قرار خواهد گرفت.

در متن این پیام آمده است:

ساماندهی و بهسازی محل دفن زباله سراوان که به یک بحران زیست محیطی و اجتماعی تبدیل شده است، از بدو ورود هیئت دولت به استان گیلان (7 بهمن 1393) در دستور کار وزارت کشور قرار گرفت. برنامه ریزی و اقدامات اضطراری برای بسته شدن کامل محل دفن زباله.

واقعیت این است که پس از گذشت 40 سال از عمر این محل دفن زباله و افزایش زباله های منطقه به بیش از 1000 تن در روز، سازمان آن پیچیدگی های فنی و مدیریتی بسیاری را کشف کرده که در سه ماه اخیر تا حد زیادی برطرف شده است. یک راه حل کامل نیز در حال مذاکره است.

در این مدت طی جلسات مکرر و مذاکرات طولانی استانداری گیلان، شهرداری رشت، پیمانکاران و سرمایه گذاران و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مقرر شد عملیات اجرایی در نیمه اول اردیبهشت ماه جاری آغاز شود. حوزه ها نماینده وزیر کشور:

1- طراحی مدل ساماندهی (شامل پوشش کامل خاک، کنترل و تصفیه شیرابه) و قرارداد با پیمانکار و تامین حدود 70 میلیارد تن برای این قرارداد و انجام تمهیدات لازم برای عملیات اجرایی.

2- تعیین تکلیف اختلافات موجود در خصوص تصفیه خانه شیرابه که منجر به تاخیر آن گردید.

3- بهبود مدیریت کارخانه کود آلی و شروع افزایش ظرفیت آن از 150 تن فعلی به 1000 تن که باعث کاهش 70 درصدی زباله های دفن زباله می شود. این عملیات حدود 300 میلیارد تن نیاز دارد که سهم دولت تامین می شود. مابقی از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین می شود و اقدامات لازم در این زمینه انجام شده است.
برخورد صحیح و اصولی با کلیه پسماندهای صنعتی باعث کاهش ضایعات و جلوگیری از دفع مستقیم آن می شود.

4- پیگیری مشکلات تامین منابع کارخانه زباله سوز 600 تنی رشت. تاکنون بیش از 8 میلیون دلار برای این پروژه اختصاص یافته است و قرار است 32 میلیون دلار دیگر نیز توسط دولت و سرمایه گذاران تامین شود. استفاده از تأسیسات تصفیه زباله به عنوان سوخت در کارخانه های زباله سوز یکی از بخش های مهم رفع این مشکل است که برنامه زمان بندی تکمیل آن به زودی به اطلاع عموم خواهد رسید.

5- همچنین مقرر شد استانداری گیلان بلافاصله محل دفن زباله های صنعتی را بر اساس شاخص های زیست محیطی انتخاب و زمینه استفاده از آن را فراهم کند.

وظایف استانداری گیلان، شهرداری رشت و سازمان شهرداری ها برای حل این بحران به طور کامل روشن شده و گزارش پیشرفت روزانه از اجرای اقدامات برای تعیین پیشرفت تهیه خواهد شد.

بر اساس برنامه توافق شده امیدواریم تا پایان سال 1401 منطقه به حالت عادی بازگردد و آلودگی های دفن زباله اعم از کنترل نفوذ، بو، آلودگی هوا و آفات به حد قابل قبولی کاهش یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید