تلاش “حتمی” حاکمیت برای غلبه بر نافرمانی مدنی

تلاش “حتمی” حاکمیت برای غلبه بر نافرمانی مدنی

سعیده علیپور

گویا کلمه همان است که بود و در همچنان روی همان پاشنه می چرخد ​​بدون اینکه محدودیت ها را حتی اندکی کوتاه کند. روز گذشته بار دیگر مرتضی آقا تهرانی، دبیرکل جبهه پایداری و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به رونمایی از طرحی جدید در حوزه حجاب تاکید کرد: رعایت عفاف و حجاب یکی از مواردی است که احکام و قوانین اسلام موضوعی نیست که بخواهند چیز جدیدی به آن اضافه کنند. این یک وظیفه و تکلیف شرعی است که زن و مرد باید رعایت کنند. سخنان او توسط پلیس در قالبی مشابه تکرار شد. مهدی حاجیان، سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور با اشاره به از سرگیری پیامک های حجاب یابی به سرنشینان خودرو، تاکید کرد: رعایت حجاب شرعی الزامی و عدم رعایت آن جرم است. هرچند برخورد با این جنایت به گفته وی منوط به تصمیم نهایی نهادهای بالادستی خواهد بود، اما به نظر می رسد جدای از اصرار بر ادامه روال گذشته; روش های اجرای حجاب آنقدر پرهزینه است که حتی طیف تندرو حکومتی که ربطی به «عواقب» ندارد، در جزئیات طرح مذکور دخالت می کند.

این در حالی است که بیرون از اتاق ها و جلسات و اصرار کارکنان روال دیگری در جریان است. نگاهی گذرا به برخی از جاده ها و خیابان ها و خودروها و زنانی که در شهرها تردد می کنند نشان می دهد که تاکید چندانی بر ارسال پیامک و پست و قوانین و جرم انگاری نشده است و در عین حال گروهی از مردم قانون مذکور را رعایت نمی کنند. از همین رو همین دیروز کانال تلگرامی روزنامه جام جم تصاویری از جلسه خانه هنرمندان منتشر کرد که تعداد قابل توجهی از بانوان هنرمند در آن بی حجاب بودند. یا همین کانال عکس هایی از فرودگاه کیش آپلود کرده که به نظر می رسد اکثر خانم های داخل عکس بی حجاب هستند.

در عین حال، گروهی از طیف رادیکال نگران گرمای هوا و به اصطلاح شل شدن حجاب زنان هستند که بخشی از حکومت به نمایندگی از این افراد در حال تهیه و تدارک قوانین سختگیرانه است، اما آنها می گویند با خطر کمتری با بی حجابی و بی حجابی مقابله کنند.

ریش و قیچی دست مردان قوی است

در عین حال از ابتدای سال جاری اخبار زیادی مبنی بر اعمال سختگیری بیشتر در موضوع حجاب و نام ستاد امر به معروف و ستاد 21 تیر به گوش می رسد. پیام های یادآور حجاب و امثال آن توجه مردم را به خود جلب کرده و انتقادات زیادی را برانگیخته است.این رویه در روزهای پایانی شهریور با درگذشت مهسا امینی، دختر خردسال سکزی در بازداشت گشت ارشاد، شکل دیگری به خود گرفت. انتقادات لفظی و مجازی به اعتراضات خیابانی تبدیل شد و معترضان گاهی اوقات حتی روسری های «نیمه پوشیده» را در اعتراض به این سیاست دولت برمی داشتند.

در همین حال، گروهی از تندروها نگران گرما و به اصطلاح شل شدن حجاب زنان هستند که بخشی از حکومت است، به نمایندگی از این افراد، با تهیه و تدارک قوانین سختگیرانه، اما با ریسک کمتر، مقابله می کنند. بی حجابی و بدحجابی».

این رویه به حدی قوی شده است که برخی از اعتدال‌گرایان از اصلاح قانون حجاب صحبت کرده‌اند و برخی تندروها خواستار تشدید مجازات برای افراد بی حجاب شده‌اند. اما واقعیت این است که در دولت سیزدهم و در مجلس نهم ریش و قیچی در دست تندروهاست.

در 15 دسامبر، تعدادی از نمایندگان نگران در صحن مجلس نشستند و تنها ماده پیشنهادی ستاد عمرو به معروف برای رسیدگی فوری به موضوع حجاب را بررسی کردند. بر اساس این ماده کارگروه واحدی متشکل از نمایندگان تام الاختیار سه قوه و ستاد کل نیروهای مسلح و ستاد امر به معروف و نهی از منکر با نظر اعضای هسته مرکزی ستاد تشکیل شد. امر به معروف و نهی از منکر و تحقق بند اول اصل سوم قانون اساسی در خصوص مصادیق، ضمانت اجرا، اولویت بندی، میزان و نحوه اجرای جرائم و محرومیت های اجتماعی، هزینه آن در بحث فرهنگ سازی عفاف است. و حجاب و تشکیل کارگروه های ناحیه و شهرستان، بررسی و اتخاذ تصمیمات لازم و ابلاغ به نهادهای ذیربط جهت اجرا.

مرتضی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگ مجلس و البته یکی از طلاب مدرسه مصبای یزدی در مرکز این نشست حضور داشت. او که پشت طرح دفاع و البته طرح جمعیت و خانواده مجلس بود. دیگر فرد حاضر در این مراسم مصطفی میرسلیم از جامعه موتلفه بود. حسین جلالی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز از نویسندگان این طرح است. وی زمانی رئیس دفتر آیت الله مصباح یزدی بود و اکنون نماینده رفسنجان است. همان فردی که اخیرا صحبت هایش در گروه زائران حرم حضرت معصومه در خصوص مسدود شدن حساب زنان بی حجاب جنجال زیادی به پا کرد.

اگرچه وی پس از مدتی سخنان خود را در این باره تلطیف کرد، اما برخی معتقدند در طرح احتمالی جدید، مجلس دیگر به شیوه هدفمندی عمل نخواهد کرد و از جریمه، پیامک، محرومیت اجتماعی و … استفاده خواهد کرد. روشی که به دلیل ترس از تجاوز به مالکیت خصوصی، ریسک کمتری دارد و مطیع تر است. در حال حاضر قانونی در این زمینه وجود ندارد و طیف تندرو مستقر در کمیسیون فرهنگی مجلس مسئولیت پیگیری این موضوع را بر عهده دارد.

به نظر می رسد در طرح جدید احتمالی مجلس شامل جریمه، متن، محرومیت های اجتماعی و … باشد. روشی که به دلیل نگرانی در مورد تجاوز به مالکیت خصوصی، ریسک کمتری دارد و نظم بیشتری دارد

در همین رابطه چندی پیش سیدعلی خان محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: در حال حاضر تنها نهادی که می تواند رئیس گفتمان این موضوع اجتماعی و فرهنگی باشد، نهاد اسلامی است. شورا به ویژه کمیسیون فرهنگی، لذا مطالبات مردم متدین و حزب الله امت این مطالبه برحق شورای اسلامی است. شورای اسلامی با تایید یک نفر می تواند به راحتی وضعیت موجود را حل کند و مشکل را حل کند و به مطالبات برحق جامعه دینی توجه کند.

طرح جدید حجاب چیست؟

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس روز گذشته بار دیگر به طرحی اشاره کرد که ابعاد آن مشخص نیست. اما به نظر می رسد نه تنها با معترضان در این حوزه برخورد نخواهند کرد، بلکه فعالانه در تلاش هستند تا آنها را از صفحه اجتماع حذف کنند. مرتضی آقا تهرانی در این باره به ایسنا گفت: شورای انقلاب فرهنگی از حدود 37 سال پیش قانون عفاف و حجاب را بست و بر اساس این ضوابط سیاست گذاری کرد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون فرهنگ مجلس در حال حاضر جلسات زیادی را در خصوص اجرا و نحوه الحاق قانون جدید به آن تشکیل داده است، از طرح جدید مذکور اطلاعی نداد. اما به نظر می رسد این طرح جدید با هدف تحمیل هزینه های اجتماعی از جمله محرومیت ها و جزای نقدی و در برخی موارد حبس و مجازات های دیگر برای متخلفان از حجاب و از سوی دیگر حمایت از امر به معروف و نهی از منکر است. شر و آن را در جامعه نگه دارید.باز کنید

احمد راستینه سخنگوی کمیته فرهنگی مجلس اخیرا در این خصوص گفت: در خصوص افراد بی حجاب ابتدا باید فرآیند اقناع را در پیش بگیریم و به زودی برنامه جامعی در این زمینه تهیه و ارائه خواهیم کرد. اقناع برای افرادی که می توانند نسبت به نوع اعتراض آگاه نباشند و تصور اشتباهی داشته باشند. حوزه اقناع، حوزه تحلیل و گفتگو است. شاید بعضی ها قانع نشوند، اما وقتی قانون نظام اسلامی است، باید قانون را رعایت کنند. طبیعتاً فردی که قانون را رعایت نکند با طرد اجتماعی مواجه خواهد شد.

اما در این میان بسیاری از جامعه شناسان معتقدند آنچه امروز برخی از گروه های روشنفکر در ایران به دنبال و اصرار بر آن هستند، مرزی بین شهروندان ترسیم می کند که جز از هم پاشیدگی جامعه را در پی نخواهد داشت. این در حالی است که ایجاد تغییر در برخی قوانین و روش ها متناسب با زمان و مکان، فضای تفرقه و هرج و مرج را کاهش می دهد و آرامشی را که برای شهروندان سلب شده بود، باز می گرداند.

دیدگاهتان را بنویسید