تلاش روسیه برای دستیابی به توافق بین ایران و عربستان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این رسانه آمریکایی مدعی است روسیه در تلاش است تا در قالب یک توافق امنیتی در خلیج فارس بین ایران و عربستان به توافق برسد.

به گزارش نیوزویک، تلاش های روسیه بخشی از ابتکاری به نام برنامه امنیت جمعی خلیج فارس است. مسکو این طرح را در سال 2019 به روز و ارائه کرد.

نیوزویک می نویسد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مخالف این طرح نیست و مسکو آن را فرصتی برای پیشبرد آن بر مبنای مشترک با آمریکا می داند.

ویتالی ناوکین، محققی که همچنین یکی از نویسندگان برنامه امنیت جمعی خلیج فارس است و در حال حاضر ریاست موسسه شرق شناسی در مؤسسه علمی روسیه را بر عهده دارد، در مورد منافع آمریکا و روسیه در پیشرفت این پروژه صحبت کرد. ما یک تهدید مشترک داریم و آن تهدید جنگ است. نه ایالات متحده و نه روسیه هیچ منفعتی در این جنگ ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه که نامش فاش نشد به نیوزویک گفت: ما آماده همکاری با مسکو در زمینه هایی هستیم که دو کشور در آن منافع مشترک دارند و در عین حال با سیاست های ضد آمریکایی روسیه مخالفت می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: همزمان با متحدانمان در خلیج فارس. [فارس] ما در ارتباط نزدیک هستیم و در مورد مسائل مربوط به امنیت ملی ایالات متحده، مبارزه با تروریسم، همکاری دفاعی و امنیت منطقه ای مشورت می کنیم.

در تلاش برای اصلاح طرح روسیه، ناوکین اخیراً میزبان نشستی پشت درهای بسته با کارشناسان روسی بود. وی هدف از برگزاری این کنفرانس را راه اندازی طرحی گام به گام برای حرکت به سمت سازوکار جدید برای برقراری امنیت در خلیج فارس عنوان کرد.

یکی از محورهای اصلی دستور کار امنیت جمعی خلیج فارس، ایجاد مکانیسمی قوی برای تنش زدایی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق اقدامات اعتمادسازی مانند نپذیرفتن خصومت ها و احترام به مشکلات داخلی است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید