تلاش سناتورهای آمریکایی برای دائمی کردن تحریم های نفتی علیه ایران


ساعت: 05:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۸
کد خبر: 1890948

لایحه جدید سنا قصد دارد تحریم های انرژی ایران در سال 1996 را دائمی کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش نشریه آمریکایی آلگمینز، یک گروه دو حزبی از سناتورهای آمریکایی لایحه ای را برای دائمی شدن تحریم های انرژی اعمال شده علیه ایران در سال 1996 ارائه کرده اند.

حامیان دو حزبی قانون تحریم‌های ایران در بیانیه‌ای اعلام کردند که این لایحه به دلیل ادامه پیگیری‌های ایران برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای و فعالیت‌های بدخواهانه در خاورمیانه که تهدیدی برای اسرائیل، شرکای عرب آمریکا و ارتش آمریکا است، ضروری است.

این لایحه در 2 آگوست توسط سناتور تیم اسکات ارائه شد و اسکات در بیانیه ای گفت: “ایالات متحده، اسرائیل و شرکای عرب ما همچنان نگران تهدید بالقوه یک ایران هسته ای برای ثبات منطقه هستند.” تحریم های ایالات متحده یک عامل بازدارنده ضروری علیه ایران است و به همین دلیل است که لایحه من سنگ بنای تحریم ها علیه ایران را دائمی می کند.

این سناتور ضدایرانی در بیانیه خود همچنین افزود: این لایحه دو حزبی تضمین می کند که تحریم های آمریکا علیه ایران ادامه خواهد داشت، تحریم هایی که برای محدود کردن توانایی ایران برای پیگیری تسلیحات و فناوری هایی طراحی شده اند که امنیت ملی ما و امنیت اسرائیل، قوی ترین شریک ما را تهدید می کند. آنها منطقه را تهدید می کنند، آنها مهم هستند.”

لایحه مذکور از سوی دو لابی ضد ایرانی موسوم به آیپک و بنیاد دفاع از دموکراسی ها نیز حمایت می شود.

تحریم‌های وضع شده در قانون تحریم‌های ایران (ISA) در سال 1996 به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد تا تحریم‌های ثانویه را بر بخش انرژی ایران اعمال کند. مفاد این تحریم ها در سال های اخیر گسترش یافته و سایر صنایع را نیز شامل می شود و شرکت هایی که این قانون را نقض کنند مشمول تحریم خواهند شد.

ارائه لایحه دائمی تحریم های نفتی علیه ایران به دنبال برخی تحرکات کاخ سفید برای ادامه مذاکرات با ایران بر سر توافق هسته ای است و می تواند به عنوان چالشی برای مذاکرات ایران در مورد توافق وین تلقی شود. اگرچه ایران آمادگی خود را برای بازگشت به توافق هسته ای وین اعلام کرده است، اما در عین حال بازگشت به این توافق را تنها در صورتی امکان پذیر می داند که کشورهای مقابل غرب و آمریکا در این راستا گام های عملی بردارند که ایران بتواند از این طریق اقدام کند. بهره بردن از مزایای توافق احتمالی لغو شد و لایحه تحریم دائمی نفت را می‌توان به عنوان چالشی جدید برای بازگشت به توافق وین تلقی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید