تلاش غرب برای کاهش خواسته های ایران در مذاکرات

هیأت مذاکره کننده کشورمان به ریاست علی باقری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران، طی شب ها و روزهای گذشته در سطوح مختلف برای پیشرفت در مذاکرات با محوریت رفع تحریم ها و منافع اقتصادی برای مردم ایران دیدار و رایزنی کردند.


تلاش غرب برای کاهش خواسته های ایران در مذاکرات

این جلسات فشرده پس از ماه ها تلاش پیشرفت چشمگیری داشته است و در صورت اتخاذ خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران از سوی کشورهای غربی، کمیسیون مشترکی از سوی برجام تشکیل و توافق نهایی اعلام خواهد شد.

روز جمعه، استفانی آلکاک، رئیس تیم مذاکره کننده بریتانیایی در توئیتی اعلام کرد که مذاکره کنندگان سه کشور اروپایی برای مدت کوتاهی وین را به مقصد پایتخت های خود ترک خواهند کرد تا به وزیران خارجه خود اطلاع دهند و به زودی برای از سرگیری مذاکرات به پایتخت اتریش بازگردند. .

میخائیل اولیانوف در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: تا آنجا که من می دانم، وقفه های جزئی در مذاکرات ایجاد شد. سه نفر از همکاران ما تصمیم گرفتند برای مدت کوتاهی وین را ترک کنند.

وی ادامه داد: بدیهی است این سه همکار در این مرحله از مذاکرات جایی برای خود ندیدند و فکر می کردند کار خود را انجام داده اند و حضورشان در این مرحله ضروری نیست.


تلاش غرب برای کاهش خواسته های ایران در مذاکرات

این کشورهای غربی در روزهای اخیر با تعیین ضرب الاجل و به چالش کشیدن آخرالزمان برای ایران تلاش کردند تا از طریق افکار عمومی تیم مذاکره کننده کشورمان را تحت فشار قرار دهند تا خواسته های جمهوری اسلامی ایران را به حداقل برسانند.

اما جمهوری اسلامی ایران بارها به مقامات مختلف اعلام کرده که تحت هیچ شرایطی از خطوط قرمز خود خارج نخواهد شد.

حسین امیرعبدالهیان در گفت و گوی تلفنی با جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و هماهنگ کننده مذاکرات، تاکید کرد که انتخاب قاطع جمهوری اسلامی ایران عبور نکردن از خط قرمز خود است.

وی با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، بر ضرورت راه حل سیاسی طرف مقابل تاکید کرد و افزود: ایران به دنبال توافق خوب اما در چارچوب منافع ملی و رعایت خطوط قرمز خود در مذاکرات است.


تلاش غرب برای کاهش خواسته های ایران در مذاکرات

اما دیروز (شنبه) همه نگاه ها به رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران بود تا بر اساس مذاکرات و دستاوردهای این سفر، آینده مذاکرات را پیش بینی کند.

گروسی در جریان سفر دیروز خود با محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان درباره ادامه همکاری های فنی دو کشور و حل مناقشه گفت وگو کرد. مورد فرضی


تلاش غرب برای کاهش خواسته های ایران در مذاکرات


تلاش غرب برای کاهش خواسته های ایران در مذاکرات

آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران اعلام کرد که 60 درصد اورانیوم غنی شده ایران تقریبا دو برابر شده است.

در این گزارش آمده است: سطح نظارت و راستی آزمایی آژانس به طور جدی تحت تاثیر تعلیق تعهدات هسته ای ایران ذیل برجام از جمله تعلیق پروتکل الحاقی از سوی ایران قرار دارد.

نشست های گروسی در تهران با توجه به فشارهای رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی بر آژانس بین المللی انرژی اتمی بی تاثیر به نظر نمی رسد و آینده مذاکرات جاری وین بین ایران و کشورهای 1+5 را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

با توجه به تعهد قبلی آمریکا به اجرای توافقنامه 2015 بین ایران و گروه 1+5، همه طرف های مذاکره از جمله ایران، چین و روسیه به دنبال تضمین هستند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه در کنفرانسی خبری با همتای قرقیزستان خود گفت: «تحریم‌های سنگین غرب علیه ایران هنوز پایان نیافته‌اند و با توجه به اینکه واشنگتن نقشی کلیدی دارد، ما از دولت آمریکا می‌خواهیم که به سطح آمریکا برسد. وزیر امور خارجه، دولت باید تضمین کتبی بدهد که در روند فعلی برجام (امضای سند اجرای آن) حق سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی ما با ایران از بین نخواهد رفت.


تلاش غرب برای کاهش خواسته های ایران در مذاکرات

به گزارش ایرنا، رویترز روز شنبه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشد، نوشت: تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین به شورای امنیت سازمان ملل ارتباطی ندارد و نباید تأثیری بر ازسرگیری احتمالی اقدام نظامی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تحریم های جدید علیه روسیه هیچ ارتباطی با برجام ندارد و نباید تاثیری بر اجرای نهایی این توافق داشته باشد.

دور هشتم مذاکرات در 6 دسامبر در وین آغاز شد و شرکت کنندگان پیش نویس متن توافق را نهایی کردند و در مورد برخی از موضوعات مورد مناقشه تصمیم گرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید