تلاش قاره سبز برای مهار موج جدید مهاجرت

تلاش قاره سبز برای مهار موج جدید مهاجرت

فرشاد گلزاری

تا چند روز دیگر نظام بین الملل شاهد درگیری سیاسی و رسانه ای غرب با روسیه در اولین سالگرد جنگ اوکراین خواهد بود. بدون شک، آمریکا و شرکای اروپایی اش قصد دارند در روزهای منتهی به 24 فوریه به شدت روسیه را در مناطق مختلف مورد انتقاد و حمله قرار دهند و اوکراین را بیش از پیش زیر بال خود بگیرند. در 12 ماه گذشته روسیه از یک سو و کشورهای اروپایی از جمله آمریکا از سوی دیگر درگیر درگیری های بی امان و بحران های متعددی بوده اند که رهایی از آنها به سادگی غیرممکن است، به ویژه برای روسیه که کاملاً غرق در بحران اوکراین است. اگر بخواهیم تحلیلی صادقانه و درست از پرونده اوکراین ارائه کنیم، باید بگوییم که در عمل درگیری هایی که اکنون به سالگرد یک سالگی خود نزدیک می شود، هزینه های سرسام آوری برای هر دو طرف جنگ و حتی کیف داشته است. بدیهی است که وقوع جنگ در هر نقطه از جهان می تواند هزینه هایی را بر جامعه جهانی تحمیل کند و فاجعه ای چند جانبه ایجاد کند. در این میان آنچه اکنون و بیش از گذشته در نگاه اروپایی ها خودنمایی می کند پیامدهای انسانی این بحران است که به نوعی در حال گسترش به مرزهای اتحادیه اروپاست و معلوم نیست این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت؟

بروکسل از موج جدید مهاجران نگران است

در همین حال، آنچه از حرکت مقامات اتحادیه اروپا برمی‌آید این است که آنها در حال بررسی و تدوین برنامه‌ای ملموس برای مقابله با هر بحرانی هستند که در نهایت به یک پدیده مهاجرتی جدید اما مخرب ختم می‌شود. بر این اساس، یورونیوز دیروز (سه شنبه) گزارش داد وزرای اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار و درباره آخرین واکنش این اتحادیه به جنگ روسیه علیه اوکراین و همچنین آمادگی برای نشست آتی سران اتحادیه اروپا گفتگو کردند. این نشست با حضور جسیکا روزوال وزیر امور اروپای سوئد، تیتی توپورینن وزیر امور اروپای فنلاند، پیتر بورک وزیر امور اروپایی ایرلند و لارنس بون وزیر امور اروپای فرانسه و در این نشست بحث کمک های بشردوستانه به ترکیه نیز مطرح شد، اما ماجرای واقعی روسیه و بحران های ناشی از پرونده اوکراین بود. در ابتدای این نشست وزیر امور اروپای سوئد تایید کرد که پس از ریاست سوئد بر شورای اتحادیه اروپا در ژانویه سال جاری، حمله روسیه به اوکراین موضوع اصلی ریاست سوئد بر اتحادیه اروپا خواهد بود. این نشان می دهد که انتخاب سوئد از این ماسک کاملاً حساب شده است، زیرا این کشور در آستانه ورود به ناتو و درگیری آشکار با روسیه است.

رسانه‌های بلژیکی گزارش داده‌اند که چندین عضو کمیسیون اروپا از جمله اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در حال بررسی طرح‌هایی برای ایجاد یک دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات جنگی و سرنوشت اموال مصادره‌شده روسیه هستند که برای غرامت استفاده نظامی در نظر گرفته شده است. . در آن زمان، رئیس کمیسیون اروپا در سخنرانی خود در پارلمان اروپا گفت که برنامه عملی را به رهبران اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد که در آن خواستار اقدامات فوری برای مقابله با فشار مهاجرت بر مرزهای خارجی اتحادیه و اولویت دادن به تقویت زیرساخت‌ها و در مرز زمینی ترکیه و بلغارستان خواهد بود. اگرچه قرار است بخشی از این اجلاس با محوریت مهاجرت در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته برگزار شود، اما تمام حرف ها و خطوطی که از اروپا مخابره می شود نشان می دهد که قاره سبز به شدت تحت تاثیر شرایط کنونی قرار گرفته است.گروه مهاجر جدید هراس دارند. . در همین حال، از جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گمان می رود که پرونده حمله روسیه به کیف به زودی بسته نخواهد شد و حتی دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، دیروز (سه شنبه) اعلام کرد که “جهان با چشمان باز به سمت یک جنگ گسترده تر حرکت می کند” که نشان دهنده پایان امید برای صلح در اوکراین است.

دیدگاهتان را بنویسید