تماشای تلویزیون برای کودکان زیر 3 سال مانند ذبح است / اهمیت خلاقیت در بازآفرینی اوقات فراغت خانه با خانواده ها


ساعت: 16:00
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877877

این مربی سواد رسانه ای تلویزیون را مرگبارترین رسانه در محیط خانواده برای کودکان دانست و گفت: سیستم عصبی کودک تا 6 سال رشد می کند، تماشای تلویزیون برای کودکان به هیچ وجه گزینه خوبی برای سرگرمی نیست و در واقع برای کودکان زیر 3 سال. سن، تلویزیون مانند یک کشتارگاه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از محمد لسانی کارشناس رسانه و فضای مجازی در نهمین جلسه از سلسله جلسات شخصی و مجازی دوره آموزشی سواد رسانه ای گیلان که در سازمان بسیج دانش آموزی رشت و مدیریت فضای مجازی خانواده در رشت برگزار شد. تعدادی از فعالان فضای مجازی گیلان بیان کردند: نسل دهه هشتاد را به دلیل توسعه فضای مجازی و وضعیت مدیریت خانواده توسط والدین می توان تنها نسل نامید. این نسل در کار با فضای مجازی حضور فعالی دارد.

وی افزود: در دنیای پس از تاج، مولفه اضطراب در خانواده ها به طور تصاعدی رشد کرده است، همان طور که اضطراب در دانش آموزان رشد کرده است.

این کارشناس رسانه و فضای مجازی با بیان اینکه در سال گذشته شاهد دو روند خانه شدن و تبدیل رسانه به اوقات فراغت بوده ایم، گفت: عبور از این دو موضوع مجموعه پیامدها و معضلات اجتماعی را به وجود می آورد.

لسانی با بیان اینکه اوقات فراغت در خانه باعث ایجاد مشکلات جسمی، روحی و روانی شده است، ادامه داد: در تحقیقی از یک نوجوان انگلیسی سوال شد که اوقات فراغت او چقدر است و او با کتاب، بازی ویدیویی و شبکه اجتماعی پاسخ داد. اوقات فراغتش پر است.

این مربی سواد رسانه ای گفت: یکی از مهمترین نقاط ضعف خانواده ها به ویژه مادران، خلاقیت در بازآفرینی اوقات فراغت در خانه است.

وی گفت: اوقات فراغت غیر رسانه ای خلاقیت والدین است. – مادران برای آرام کردن نوزاد، تلویزیون را روشن می کنند یا از تلفن همراه به عنوان صدا خفه کن استفاده می کنند.

وی تلویزیون را مرگبارترین رسانه در محیط خانواده برای کودکان خواند و گفت: سیستم عصبی کودک تا 6 سال رشد می کند، تماشای تلویزیون برای کودکان به هیچ وجه گزینه مناسبی برای سرگرمی نیست و در واقع برای کودکان زیر 3 سال تلویزیون مانند یک کشتارگاه است. “

این کارشناس رسانه و فضای مجازی گفت: طبق تحقیقات انجام شده ترشح هورمون هنگام کار در فضای مجازی بین 30 تا 40 درصد افزایش می یابد. افزایش احساسات در شبکه های اجتماعی با احساسات فرد در دنیای عادی متفاوت است.

وی گفت: سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه ای، سواد آموزشی و سواد رسانه ای شش بخش از تعریف جهانی یونسکو از سواد است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه ها هم در اوقات فراغت و هم در خانه حضور دارند و باید تلاش کنیم تا خود را به انواع سواد رسانه ای و سایر سوادها مجهز کنیم تا بتوانیم خانواده را به درستی اداره کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید