تمام سوالاتی که در مورد یارانه ذهن «ایران» را به خود مشغول کرده است!

تمام سوالات در مورد یارانه که ذهن را به خود مشغول کرده است

رونو : به گفته رئیس جمهور باید 300 و 400 هزار تن یارانه به مردم پرداخت می شد. البته هیچکس در لزوم حذف ارز ترجیحی با همه مشکلاتش تردید ندارد اما طرح اعلام شده دارای ابهامات و مشکلاتی است.

هفته گذشته ماجرای کلمه ماکارونی در فضای مجازی تمام شد و واقعی شد. همه چیز به قیمت آرد برگشت. قرار بود آرد صنفی و صنعت با مصوبه سازمان حمایت به قیمت جدید ۱۶۹۰۰ تن به فروش برسد. زیرا برای سالیان متمادی قیمت آرد با قیمت های جهانی مطابقت نداشت. در نتیجه اختلاف قیمت زیادی بین قیمت آرد در ایران و جهان وجود داشت و در نتیجه شاهد قاچاق آرد بودیم.

در واقع با وجود اینکه آرد ارزان قیمت برای حمایت از مصرف کننده در نظر گرفته شده بود، اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و شاهد بودیم که دلالان سودهای کلانی به دست می آورند و هیچ چیزی درآمد مصرف کننده را نهایی نمی کند.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و خبر افزایش قیمت آرد به دلیل عدم اطلاع دقیق تیم اقتصادی دولت حواشی زیادی داشت. شایعات و اخبار بد زیادی وجود داشت که متأسفانه تعداد زیادی از آنها از خود کارمندان و غیره بود. برخی گفتند قیمت نان افزایش می یابد. برخی گفته اند اینطور نیست، قیمت نان افزایش نمی یابد; کارت نان می دهیم. عده ای می گفتند نان جیره بندی می شود، عده ای می گفتند تغییری در کار نیست و خلاصه هرکسی داستانی می گفت.

ابهامات بیشمار سخنان رئیس؛ وظیفه مردم چیست؟

سرانجام دو شب پیش تعیین تکلیف شد و در نهایت بیانیه رئیس جمهور آغازی شد برای شروع تدریجی «طرح هدفمندی یارانه کالاهای اساسی» یا جایگزینی 4200 ارز با یارانه. برای مردم اما ابهامات و سوالات زیادی درباره جزئیات این طرح وجود داشت.

در همین راستا روزنامه خراسان در گزارشی تفصیلی به بررسی ابهامات اصلی ابعاد این طرح پرداخته و به سوالاتی پاسخ می دهد:
1- واریز کمک بلاعوض دو مرحله ای با مبالغ مختلف

در پی مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور، دو مرحله یارانه معیشتی اردیبهشت و خرداد به حساب بیش از 23 میلیون و 600 هزار سرپرست خانوار از جمله حدود 72 میلیون ایرانی واریز شد. مبلغ سپرده برای هر نفر از سه دهک کم درآمد جامعه 400 هزار تن در ماه و برای 6 دهک با درآمد بالا به ازای هر نفر 300 هزار تن در ماه است. به گفته مدیر نظام پرداخت بانک مرکزی، این مبالغ تا زمان اعلام دولت در حساب افراد باقی می ماند. البته شنیده های باشگاه خبرنگاران حاکی از آن است که ممکن است در اوایل خردادماه با اجرای طرح اصلاح نحوه توزیع یارانه ها بر اساس اقلام اصلی، این رقم قابل برداشت باشد.

2. یارانه ها یک مرحله ای شده است

گزارش تسنیم نشان می دهد با یارانه اخیر موسوم به «یارانه نگهداری»، یارانه های واریز شده به حساب پرستاران در روزهای دهم و بیستم هر ماه دیگر واریز نمی شود. به گزارش ایرنا، وزیر اقتصاد همچنین گفت: مبلغ واریزی از کل یارانه قدیم و جدید بوده و تا زمان فراهم شدن زیرساخت کاربرگ های الکترونیکی به صورت نقدی مستمر (ماهانه) خواهد بود. البته در صحبت های دو شب پیش رئیسی این نکته وجود داشت که این مبلغ روزانه یک تا دو ماه نقد است و سپس پرداخت ها به صورت کاربرگ الکترونیکی انجام می شود.

3- یارانه جداگانه نان

بر اساس برنامه دولت، یارانه معیشتی اخیر با جایگزینی 4200 تنی یارانه ارزی مرتبط است. یعنی یارانه ای که قبلا با ارز 4200 برای واردات کالاهای اساسی تعلق می گرفت باید به افراد داده شود. 4200 کالا به طیف وسیعی از کالاها داده شد اما به مرور زمان این فهرست کوتاهتر شد در حالی که به گزارش ایسنا در مهرماه سال گذشته، هفت کالا گندم، جو، دانه های روغنی، روغن خام، ذرت و بلغور بود. سویا و برخی داروها و تجهیزات پزشکی محدود بود. طبق آمار سال گذشته 8 میلیارد دلار و امسال 9 میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات این کالاها در نظر گرفته شد که اکنون معادل معادل ریالی یارانه خرید کالا بر اساس این داده ها برای انسان است. اما یارانه نان جداست. در گذشته یارانه نان به طور جداگانه در بودجه لحاظ می شد. به گفته رئیسی، کمک هزینه نان یا یارانه نان در میزان پرداختی اخیر دیده نمی شود. طبق برنامه دولت، یارانه نان در زمان پرداخت قیمت نان بدون افزایش قیمت نان، مستقیماً به نانوا پرداخت می شود.

4- قیمت کالاهای مربوط به ارز 4200 تا سفارش بعدی افزایش نمی یابد

پیش بینی می شود همزمان با توزیع مستقیم یارانه کالاهای اساسی به آحاد جامعه، قیمت کالاهای مربوط به ارز 4200 مانند شیر، لبنیات، مرغ، تخم مرغ، گوشت و غیره افزایش یابد. در بازار آزاد افزایش خواهد یافت و تاکید کرد که این افزایش قیمت نیز لحاظ شده است. نان سنتی و بنزین و دارو نیست. لحظه دقیق این افزایش قیمت که منوط به اعمال موجودی الکترونیکی (برای خریدهای یارانه ای افراد بر اساس سهمیه تخصیصی آنها) است، هنوز اعلام نشده است. به ویژه اینکه روز گذشته وزیر دادگستری در دیدار رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با ستاد و مدیران اجرایی این سازمان تاکید کرد که هیچ اتحادیه یا واحد تولیدی حق افزایش قیمت کالاها و خدمات را بدون مجوز دفاعیات ندارد. سازمان. جریمه عدم احتساب قیمت که تا امروز زیر 100 هزار تن بوده است به 10 میلیون تن افزایش یافته است. به گزارش ایرنا وزیر صمت در حاشیه جلسه تنظیم بازار ضمن تشریح برنامه های این وزارتخانه برای نظارت بر بازار، از ابتدای نصب کد دوبعدی (QR Code) و شماره شناسه اتحادیه در فروشگاه ها برای گزارش تخلفات از سوی فروشگاه ها اعلام شد. عمومی آینده هفته

5- دلیل دریافت کمتر از مبالغ اعلام شده توسط برخی افراد

تمام سوالاتی که در مورد یارانه ذهن «ایران» را به خود مشغول کرده است!
6- قاعده دهک

بررسی اسناد پایگاه اجتماعی ایران نشان می دهد که اطلاعات مربوط به وضعیت رفاه هر فرد در قالب شاخص های مختلفی در این پایگاه جمع آوری شده است و به نظر می رسد این عناصر به صورت دهک مورد توجه قرار گرفته است. اما نظارت ها نشان می دهد که وجود منزل شخصی و خودرو یکی از مهم ترین مولفه ها در تعیین دهک است.

7- دلایل عدم پرداخت یارانه معیشتی

اظهارات معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون نشان می دهد که مردم به دو دلیل یارانه معیشتی دریافت نکرده اند یا اینکه در دهک دهم هستند یا در لیست 7 میلیونی بدون یارانه مانده اند. وی در خصوص گروه دوم توضیح داد: به عنوان مثال در سال 93 ممکن است پدر خانواده به دلیل تمکن مالی از دریافت کمک هزینه امتناع کرده باشد، اما در سال های گذشته فرزندان وی ازدواج کرده و زندگی آنها تقسیم شده است، اما توان پرداخت آن را نداشته اند. و ملاقات کرد این افراد مستحق دریافت یارانه هستند و عموماً جزء بازماندگان یارانه ای محسوب می شوند.

8- روند اعتراض گروه هایی که یارانه نمی گیرند

به گفته کارمندان وزارت رفاه، باقیمانده یارانه ها، یعنی. آنهایی که ممکن است جزو دهک ها باشند اما در لیست سازمان های هدف دریافت یارانه نیستند باید به سامانه هدفمندی یارانه ها که طی روزهای آینده اعلام می شود مراجعه کنند. کسانی که قبلا یارانه می گرفتند اما اکنون حذف شده اند و معتقدند به اشتباه در دهک های دهم یا سایر دهک ها قرار گرفته اند به سامانه حمایتی وزارت کار (hemayat.mcls.gov .ir) مراجعه کنند. در همین حال، خبرگزاری تسنیم به نقل از هندوزی سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در اعتراض به عدم دریافت یارانه عجله ای وجود ندارد، زیرا طبق دستور رئیس جمهور حتی پس از گذشت دو ماه، افراد واجد شرایط دریافت یارانه شناخته می شوند. یارانه، یارانه و کمک هزینه معیشت آنها دقیقاً از روز شروع طرح محاسبه و به حساب آنها واریز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید