تمایل بورس کالا به میزبانی کلیه محصولات زنجیره فولادی / راهکارهای بورس برای جلوگیری از فعالیت های سفته بازی

ساعت: 16:12
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1794247

مدیرعامل بورس کالای ایران با استناد به سوابق معاملاتی بورس کالا در سال 1400، ورود تمامی محصولات زنجیره فولادی و توسعه ابزارهای مالی مانند گواهی سپرده کالایی، قراردادهای آتی و قراردادهای بلندمدت را از جمله برنامه های جاری اعلام کرد. در این مبادله

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نیاز به ایجاد بازار شفاف برای تسهیل تجارت و یافتن قیمت کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ای بر اساس سازوکارهای عرضه و تقاضا، ایجاد ابزار مدیریت ریسک قیمت و تامین مالی بازار کالا و تضمین تعهدات طرفین معامله برای دستیابی به مثبت. تأثیرات آن بر توسعه اقتصادی، دولت و مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا بستر قانونی لازم را برای ایجاد و راه اندازی بورس کالا در ایران فراهم کنند.

از این رو، سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران در شهریور 1382 به عنوان اولین بورس کالای کشور آغاز به کار کرد و پس از آن سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی در شهریور 1383 فعالیت خود را آغاز کرد.

با بازنگری و تصویب قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران در سال 1384 و تصمیم شورای عالی بورس اوراق بهادار، بورس های فلزات و کشاورزی در نهایت ادغام شدند و بورس ایران تاسیس شد. نظارت بر بورس و سازمان اوراق بهادار.

ثبت رکوردهای تجاری جدید در سال 1400

حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در تحلیلی از وضعیت کنونی بورس کالا گفت: بورس کالای ایران در سال 1400 رکوردهای بی سابقه ای را هم از نظر حجم و هم از نظر ارزش معاملات ثبت کرد. از نظر حجم معاملات در بورس کالای ایران از ابتدای سال تاکنون حدود 49 میلیون تن است.

سلطانی نژاد افزود: ارزش معاملات نزدیک به 500 هزار میلیارد تن است که بی سابقه است در حالی که سال گذشته حجم معاملات کل سال حدود 33 میلیون تن به ارزش 350 هزار میلیارد تن بوده است.

وی افزود: این نشان می دهد که موفقیت بورس کالا افزایش یافته و با ورود محصولاتی مانند سیمان و محصولاتی که بالای زنجیره فولاد هستند، روند تامین مواد اولیه از طریق بورس کالا به نحو مطلوبی پیش می رود. “

تحویل کل زنجیره فولاد در بورس کالا

مدیر عامل بورس کالای ایران در خصوص برنامه های توسعه ای این مجموعه گفت: در نظر داریم به تدریج کل زنجیره فولاد را که دغدغه مجلس شورای اسلامی نیز هست به بورس کالا و کل زنجیره فولاد معرفی کنیم. که در بورس کالا معامله می شود.

وی افزود: در حوزه کیفیت به سمت ابزارهای جدید در بورس کالا رفته ایم، گواهی سپرده کالایی در محصولات مختلف را توسعه خواهیم داد و از ابزارهای قراردادهای آتی و بلندمدت که تضمین کننده عرضه کالا هستند استفاده خواهیم کرد. مواد خام.”

سلطانی نژاد گفت: در چند روز اخیر قرارداد آتی مس کاتد و گواهی سپرده آرمیچر نیز در بورس کالای ایران درج شده است.

بورس کالا مانع و حذف کننده رانت است

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص مشکل رانت در اقتصاد گفت: بورس کالا از رانت جلوگیری می کند و رانت را حذف می کند، اما در واقع بورس کالا برای ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در مکانیزم رقابتی ایجاد شده است. خریداران مواد اولیه در بورس کالای ایران عمدتاً تولیدکنندگانی هستند که در صنایع پایین دستی هستند.

وی افزود: با توجه به شفافیت بورس، اگر خرید در بورس کالا به دلیل نوسانات آتی قیمت ارز منجر به درآمدهای کلان شود، ممکن است از این درآمدها به نفع مردم مالیات گرفته شود در حالی که چنین سازوکاری وجود ندارد. بورس وجود ندارد.

تصمیم مبادله برای جلوگیری از فعالیت های سفته بازی

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: کارگزار بورس کالا نداریم و تاکید می شود افرادی که مواد اولیه را در بورس کالا خریداری می کنند، عمدتا تولیدکنندگان صنایع پایین دستی هستند. ثبت بلوک های فولادی در کل سیستم معاملاتی.

وی افزود: اگر این کار را انجام ندهند می توان نتیجه گرفت که کالا به صورت خام فروخته می شود بنابراین شفافیت آماری بورس کالا راه حل جلوگیری از واسطه گری و کشف فعالیت های واسطه گری سوداگرانه است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید