تمرکز بر اشتغال خانواده محور و ایجاد صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار گام موثر دولت سیزدهم است.

تمرکز بر اشتغال خانواده محور و ایجاد صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار گام موثر دولت سیزدهم است.

به گزارش روزنو، زمانی که دولت فعال بود، چالش های زیادی در حوزه های مختلف کشور وجود داشت، اما با همه مشکلات کلان اقتصادی، کسری بودجه، تورم بالا و هزاران مشکل در حوزه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، امروز در حوزه های مختلف وجود دارد. زنان و خانواده به عنوان بخشی از عرصه کار دولت شاهد تغییرات چشمگیری بوده است.

وی با توجه به فعال بودن زنان در عرصه اقتصاد و اشتغال به عنوان نیمی از جامعه ایران، پس از گذشت یک سال از استقرار و در دست گرفتن مدیریت کشور، برنامه های عملیاتی و اقدامات مهمی را در حوزه زنان و خانواده به اجرا درآورده است. که این طرح است. اهداف و اهداف در حوزه زنان جانشین و امور خانواده در ادامه این گزارش آورده شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در یک سال فعالیت دولت، برنامه ها و اهداف مهمی از جمله توجه به اشتغال زنان، حمایت از زنان سرپرست خانوار، تشکیل صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار، ارتقای ساختار و جایگاه زنان مشاوران، ایجاد اشتغال پایدار با نگاه خانواده محور، اصلاح سبک زندگی، ترویج حجاب و عفاف، فرزندآوری و افزایش جمعیت و پیگیری لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت.

راه اندازی طرح کسب و کار پایدار و تدوین طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، رسیدگی به آسیب های اجتماعی به ویژه آسیب های طلاق، فعال سازی طرح های کسب و کار پایدار زنان و راه اندازی بستر بازار برای معرفی مشاغل جدید جوانان و زنان سرپرست خانوار از جمله این موارد است. از دیگر برنامه های معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت سیزدهم است.

تدوین برنامه مشاوره برای زوجین سال اول تا چهارم زندگی مشترک، هماهنگی اعطای وام در دهه 60 و اعطای مسکن به خانواده های چهار نفره جهت سیاست گذاری جمعیتی و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، بازنگری در شاخص های عدالت جنسیتی و معرفی. زنان ایرانی به دنیا و مطالبه غرب با حضور فعال در مجامع بین المللی و ریاست کارگروه توانمندسازی اقتصادی زنان آیورا از دیگر اقدامات این معاونت در یک سال اخیر بود.

حمایت از زنان سرپرست خانوار با تشکیل صندوق ضمانت تسهیلات

یکی از برنامه های عملیاتی که در دولت سیزدهم اجرا شد، تشکیل ستاد ملی زنان و خانواده با حضور شخص رئیس جمهور بود که در این ستاد طرح های مهمی برای بانوان به تصویب رسید که البته مهم ترین طرح بود. ایجاد صندوق ضمانت اشتغال زنان بود. سرپرست خانوار به دلیل اینکه این دسته از زنان به دلیل نداشتن ضامن نتوانستند تسهیلات دریافت کنند و با ایجاد این صندوق دولت از این پس ضامن آنها خواهد بود، حمایت نشد.

در راستای اجرای این طرح، تخصیص اولیه 500 میلیارد ریال از محل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، اعطای ضمانت نامه تسهیلات تا سقف یک هزار میلیون ریال در زمینه اشتغال از محل صندوق تعاون و توزیع پنج برابری. میزان اعتباری که برای صدور ضمانت نامه برای این گروه از صندوق ضمانت سرمایه گذاری بانوان و هماهنگی با بانک رفاه کارگران برای اعطای وام به مبلغ 100 میلیارد ریال تزریق می شود.

بهبود وضعیت سازمانی مشاوران در امور زنان

یکی دیگر از مصوبات ستاد ملی زنان و خانواده در دولت سیزدهم، ارتقای جایگاه سازمانی مشاوران زن و خانواده در دستگاه های اجرایی بود تا از این پس مشاورانی هم تراز مدیرکل یا معاونین دستگاه ها در آن حضور داشته باشند. تصمیمی بود که مربوط به ساختار معاونت و ساختار مشاوران مرتبط با همسران و خانواده معاون رئیس جمهور بود، زیرا این مشاوران در وزارتخانه ها و سازمان های مختلف مستقر هستند، بنابراین ارتباط معاون رئیس جمهور با این مشاوران و موقعیت آنها در وزارتخانه ها و سازمان ها.

بر اساس این مصوبه، این افراد باید در سطح معاونت و مدیر کل تعیین تکلیف شوند و همچنین این مشاوران در تصمیم گیری های اصلی سازمان ها و وزارتخانه ها مشارکت داشته و در شورا دارای حق رأی و نظر باشند.

پیگیری لایحه حمایت از کرامت زنان در برابر خشونت

معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت سیزدهم نیز به موضوع حمایت از زنان که یکی از برنامه های عملیاتی برنامه اقدام این معاونت بود، ورود پیدا کرد، چرا که این لایحه حدود 10 سال در انتظار بود و اخیراً روند بازنگری آن در جریان بود. لایحه حفظ حیثیت و حمایت از زنان در برابر خشونت در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نهایی شد.

این لایحه باید به صحن علنی شورای اسلامی ارائه شود تا پس از تصویب اجرایی شود.

ایجاد اشتغال پایدار با نگاه خانواده محور

ایجاد اشتغال پایدار با نگاه خانواده محور برای زنان سرپرست خانوار از دیگر برنامه های معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده است و به همین منظور کمیسیون اجتماعی گزارشی از توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ارائه کرده است. در دستور کار قرار گرفته و در همین راستا طرح کسب و کار جامعی مبنی بر ایجاد اشتغال پایدار با در نظر گرفتن خانواده تنظیم شده است.

بر اساس این طرح جامع، پایداری شغل در طول چهار سال در نظر گرفته شد. ازدواج در دهه 60 و اعطای تسهیلات برای جلوگیری از خوداشتغالی زنان مطرح شد و همچنین در ارائه وام های 50 میلیون تومانی خوداشتغالی مشکلاتی وجود داشت که گاهی افراد به 3 ضامن نیاز داشتند اما اکنون این وام ها به صورت وام با یک نفر ارائه می شود. ضامن

پیوند زن سرپرست خانوار با شرکت ها و بکارگیری آنها در این گروه ها از دیگر اقدامات است، همچنین میزان ارائه تسهیلات به زنان سرپرست خانوار نیز با قبل متفاوت بوده و در این میان با توجه به اینکه نیمی از زنان سرپرست خانوار در سنین مختلف هستند. از سال 55 و 60، ایجاد شغل برای فرزندانشان در دستور کار قرار گرفته است.

حمایت از مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، حمایت از مشاغل خانگی زنان بدسرپرست، ایتام و سرپرست خانوار را از محورهای اصلی توجه دولت سیزدهم در این برنامه دانسته است. توسعه و تقویت مشاغل خانگی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار فرصتی برای استفاده از ظرفیت تک تک اعضای خانواده برای تامین معیشت، افزایش درآمد و انتقال دانش بومی اشتغال زنان است.

همچنین این معاونت پیگیر اشتغال زنان در جنبش جهاد است که به همین منظور تفاهم نامه همکاری مشترک با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شده است که بر اساس آن قوانین دست و پا گیر و تسریع در صدور مجوز مشاغل خانگی مورد تعقیب قرار می گیرد.

تدوین طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

تدوین طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بر اساس اجرای بند «ت» ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه نیز از دیگر برنامه های این کمک بلاعوض است. اهداف این طرح شامل تدوین، نظارت و ارزیابی اجرای الگوی توانمندسازی زنان، سرپرستان خانوار در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، حقوقی و اقتصادی بر اساس هدف سرزمین تغییر رویکرد از دیدگاه آسیب به حمایت از توانمندسازی .

تهیه مستندات و تدوین طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به عنوان وظیفه قانونی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بر اساس بند «ت» ماده 80 قانون ششم توسعه است. در چهار بخش مشاوره، آموزش، اشتغال و پشتیبانی سازماندهی شده و به کمیته های فرهنگی و اجتماعی دولت ارسال می شود.

اقدامات اشتغال زنان و خانواده در دولت سیزدهم

راه اندازی و فعال سازی طرح کسب و کار پایدار برای زنان و خانواده، تدوین طرح شبکه ملی کسب و کار پایدار خانواده محور و اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی، بسترسازی برای حضور و ایفای نقش موثر زنان در عرصه های مساعد از طریق توانمندسازی زنان به ویژه زنان. سرپرستان خانوار و کارآفرینان. انعقاد 12 تفاهم نامه اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و حمایت از زنان کارآفرین با 12 استان برای حمایت از 387 کارآفرین و 1600 زن سرپرست خانوار در 62 شغل در تمامی بخش های کشاورزی و ایجاد 200 تولید. سايت ها و حمايت از 100 شركت تعاوني زن از ديگر فعاليت هاي حوزه زنان و خانواده در يك سال از فعاليت هاي دولت سيزدهم است.

همچنین ساماندهی و ادغام داده های موجود در حوزه زنان و خانواده، تحکیم بنیان خانواده و ترویج فرهنگ فرزندان فراوان در خانواده های جدید و افزایش درصد جمعیت و شناسایی، تفکیک و طبقه بندی زنان کارآفرین بر اساس شاخص های عملیاتی و شبکه سازی. از ظرفیت های آنها تدوین طرح نظام آماری زنان و خانواده، ارائه طرح مشاوره فعال برای زوج های جدید، تدوین اطلس ملی زنان کارآفرین، تدوین طرح حمایت از مادران جدید در هفته اول زایمان، طرح آموزش بهداشت زیستی برای والدین و مربیان دانش آموزان، تدوین آیین نامه تشکیل کارگروه طرح جامع ملی ساماندهی وضعیت کارگری زنان یکی از دستاوردهای نمایندگان زن مجلس در سال گذشته بود.

برنامه های دپارتمان بین المللی در حوزه زنان و خانواده

فعال سازی دیپلماسی فرهنگی و عمومی در زمینه حقوق بشر، مبارزه با فساد و توانمندسازی زنان، ریاست دو ساله گروه توانمندسازی اقتصادی اتحادیه کشورهای اقیانوس هند، تشکیل کارگروه بین المللی زنان و مبارزه با فساد با همکاری بیش از 10 کشور متحد، توسعه روابط موثر و گسترش تعاملات موثر منطقه ای و بین المللی در حوزه زنان و خانواده، ارتباط موثر با وزیران و مدیران زن در زمینه مسائل زنان در کشورهای منطقه و جهان، اعطای جایزه بین المللی جایزه سالانه زنان تاثیرگذار تحت عنوان بانوی فرزانه، تدوین 15 گزارش مستند ملی برای انعکاس وضعیت پیشرفت خانواده های ایرانی، امضای 6 سند مشترک برای همکاری های دوجانبه با سایر کشورها، دیدار با خبرنگار تحریم ها علینادوهان و تشریح تاثیر تحریم ها. در مورد زنان و کودکان، 50 نفر طرفدار بودند جلسات و دیدارهای رسمی با مقامات زن کشورهای خارجی در حوزه بین الملل دفتر امور زنان و خانواده ریاست جمهوری.

دیدگاهتان را بنویسید