تمرکز پدافند غیرعامل بر علم میان رشته ای است


ساعت: 19:35
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842419

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: در پدافند غیرعامل با توجه به ماهیت تهدیدات روی حوزه های بین رشته ای تمرکز کردیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سردار سرتیپ پاسدار گلمرضا جلالی در هشتمین کنگره انجمن آکوستیک ایران که با حضور صاحب نظران، اساتید و کارشناسان آکوستیک برگزار شد، با گرامیداشت سوم هورد، سالروز حماسه فتح هرمشهر، گفت: یک دستاورد نظامی در دوران دفاع مقدس. اما نکته مهم در اینجا توجه به این دستاورد به عنوان یک نماد سیاسی و ارزشی است. به همین دلیل باید به دستاوردها و پیام های فتح هرمشهر نگاه کرد.

وی ادامه داد: باید بدانیم که دستاورد حماسه آزادسازی هرمشهر منحصر به دوران دفاع مقدس نیست، بلکه پیامی برای همه اعصار است و مربوط به همه عرصه ها و فعالیت های ما حتی حوزه های علمی است. برای همین است که رهبر عزیزمان فرمودند «هورمشهر در راه است».

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه برای درک عظمت و اهمیت دستاوردهای حماسه 12 خرداد باید ابتدا نگاهی به آنچه در دوران دفاع مقدس و پس از اشغال هورمشهر رخ داد، بیندازیم. بنی صدر در زمان اشغال هرمشهر توسط ارتش بعثی با استفاده از خلاء ناشی از عدم آمادگی و ناهماهنگی نیروهای نظامی خود، رئیس جمهور بود. هدف بنی صدر پیروزی قاطع در این عملیات ها و تقویت موقعیت سیاسی اوست، اما او در همه این عملیات ها شکست می خورد.

* تفکر بسیجی معادلات جنگ تحمیلی را به نفع ایران تغییر داد

آفرودیت: پس از این شکست‌ها، بنی‌صدر به بن‌بست نظامی رسید و سعی کرد اوضاع را به مذاکره و امتیاز برای پایان دادن به جنگ بکشاند. اما تفکر بسیجی که توسط مکتب امام تعلیم داده شد، تغییر استراتژی و خروج از جنگ کلاسیک و فراهم آوردن زمینه وحدت سپاه و ارتش و اعتماد به امام و ایمان به دستورات ایشان و ایمان به ضرورت بود. پیروزی بر حصر آبادان و آزادی. هرمشهر با تکیه بر توانایی های درونی خود و با اعتقاد و اعتماد به جوانان توانست معادلات جنگ را به هم بزند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه این راهبرد فقط برای این زمان نیست، بلکه برای همه سنین است، بیان کرد: در واقع فتح خرمشهر این منطق و باور را برای ما به ارمغان آورد که می توانیم بدون وابستگی و تکیه بر توانایی های درون زا با توانایی های خاص کنار بیاییم. راهکارهایی برای مقابله با هر بحران و شرایط سخت با توجه به شرایط خودمان.

به گفته سردار جلالی، در واقع حماسه سوم خرداد به ما می گوید که در شرایط امروزی می توانیم از همین راهکارها استفاده کنیم. چارچوب ها و اصول ما صحیح است و پایداری آنها در 40 سال گذشته به خوبی تثبیت شده است.

* بازدارندگی بی نظیر ایران اسلامی مرهون تجربه حراست مقدس است

وی گفت: تجربه حراست مقدس و حماسه‌هایی چون خرمشهر، جمهوری اسلامی ایران را به سطح بی‌نظیری از بازدارندگی رسانده است که هر روز در حال افزایش است. ما شاهد سرنگونی یک هواپیمای جاسوسی پیشرفته آمریکایی بوده ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه راهبرد دشمن بر اساس فشار همه جانبه پس از جنگ نشان از موفقیت بازدارندگی ما در این عرصه داشت، افزود: البته این توان بازدارندگی باید به روز، تقویت و حفاظت شود.

* تمرکز پدافند غیرعامل بر علم میان رشته ای است

سردار جلالی با بیان اینکه در حفاظت غیرعامل به دلیل نوع تهدیدات روی حوزه های بین رشته ای تمرکز کرده ایم، گفت: حوزه علوم شنیداری نیز می تواند به عنوان یکی از علوم میان رشته ای تعامل خوب و گسترده ای با موضوعات مرتبط داشته باشد. حفاظت غیرفعال.”

وی تصریح کرد: در پدافند غیرعامل تمرکز بر رصد تهدیدات و آسیب پذیری های داخلی، ردیابی تحرکات دشمن در هر منطقه و شناسایی و هشدار تهدیدات است، ایجاد و پیگیری کنید. این امر به ویژه زمانی که شاهد استراتژی تهدیدات ترکیبی دشمن هستیم و دشمن از مدلی مبتنی بر استفاده حداکثری از توان خود متناسب با نقاط ضعف خود استفاده می کند، اهمیتی دوچندان پیدا می کند.

* لزوم تقویت رصدخانه برای تهدید صوتی

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: در حوزه پدافند غیرعامل در شناسایی تهدیدها باید بتوانیم ابزار مقابله با این تهدیدات را توسعه دهیم. دشمن در حوزه ارتعاش و صوت به عنوان مراکز رصد در حوزه های فضای مجازی، الکترونیک، زیست شناسی و مانند آن است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه پدافند غیرعامل می توان روی احصای آسیب پذیری های زیرساخت های کشور در حوزه پخش صوت و لرزه نگاری که کارکردهای مهمی در حوزه های مختلف از جمله فنی و مهندسی دارد، کار کرد.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: در مجموع می توان گفت در حوزه های تهدیدات جدید که عمدتا توسط انسان ایجاد می شود، با دو مولفه مواجه هستیم. اول مولفه های فناورانه ای که می تواند قابلیت های تهدیدآمیزی را برای صاحبان فناوری فراهم کند و دوم مولفه های انسانی که مبتنی بر طراحی استراتژی، دکترین، نظریه، خط مشی و برنامه است.

* تعاملات تغییر تکنولوژیک و تغییر استراتژیک

وی خاطرنشان کرد: امروزه شاهد هستیم که تغییرات فناوری گاهی تحت تأثیر تغییرات استراتژیک است و بالعکس، در برخی موارد تغییر استراتژیک بر فناوری تأثیر می گذارد. در همین حال، با ترکیب یا ترکیبی شدن فناوری‌ها، استراتژی‌های مختلف ممکن است از ترکیب‌های مختلف این فناوری‌ها به عنوان تهدید استفاده کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: از این رو بررسی راهبردها در قالب راهبرد تهدید دشمن و تعریف راهبردهای پدافندی برای مقابله با آن بسیار حائز اهمیت است. به تعبیری می توان گفت؛ تئوری های جدید دفاعی و تهاجمی بر اساس مبانی علمی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در حال تدوین است. در چنین شرایطی طبیعی است که تئوری های دفاعی و دفاعی تا مرحله اجرا در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی طراحی، اجرا و اجرا شود.

جلالی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تهدیدات جدید عمدتا مبتنی بر دانش است، از انجمن های علمی که در زمینه رصد و مقابله با این تهدیدات و کمک به سازمان پدافند غیرعامل کشور در این راستا فعالیت کرده اند استقبال می کنیم. در واقع ادغام حفاظت غیرعامل با حوزه های علمی می تواند انجمن های علمی را به مرز دانش و عرصه های اصلی و جدی در حوزه فعالیت خود سوق دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید