تمیز کردن خانه؛ سنت دیرینه استقبال از بهار / فرصتی برای تجدید روحیه و اخلاق


ساعت: 09:50
تاریخ انتشار: 1400/12/17
کد خبر: 1813864

خانه یک تغییر رسمی طولانی و مرموز است که از گذشته های دور تا به امروز باقی مانده است. پس با همه قدمتش هر ساله موجی از تکاپو و هیجان و مدرنیته را به روح جامعه تزریق می کند.

به گزارش خبرگزاری راه دانا به نقل از اروم نیوز، ننا سرما با آن همه سرما و برف و باران کم کم کوله پشتی اش را می بندد و کم کم جای خود را به عمو نوروز می دهد.

صدای پای عمو نوروز از تلاش مردم برای آماده شدن برای سال نو به گوش می رسد.

اما همه ساله در اسفند و در آستانه عید نوروز برای ایرانیان روزهای خاصی است که مردم خود را برای استقبال از بهار و ورود به سال جدید آماده می‌کنند و در این راستا سعی می‌کنند با خانه‌هایی تمیز و شاداب به استقبال بهار بروند و به این سنت دیرینه «تزلزل» نیز می‌گویند. خانه “.

طبق این رسم دیرینه، زنان در اواسط اسفند که امکان جابه‌جایی خانه‌ای پیدا می‌شود که در واقع مهم‌ترین آیین سنتی استقبال از نوروز است، حرکت می‌کنند.

خانه تکانی یا زدودن غبار از خانه در ایام عید و در سال های مختلف سال به چشم می خورد، اما این سنت دیرینه نوروز در شب سال نو بیش از دیگر ایام سال پررنگ تر است و در واقع سنتی برگرفته از تجدید و نوسازی است. تازگی.و از آمدن بهار خبر می دهد.

این روزها در کوچه پس کوچه ها به راحتی رنگ و بوی خانه ای که می لرزد و آمدن عید را حس می کنی و از هر کوچه و خیابانی که رد می شوی می توانی دید که خانه از فرش و پتو و چه می لرزد. … روی دیوارها پرتاب می شوند شاهدان.


تمیز کردن خانه؛ سنت حسنه از دیدگاه اسلام

از طرفی نظافت و نظافت در اسلام بسیار مهم است و در روایات به عنوان یک اصل مهم بر آن تاکید شده است.

پیامبران الهی همواره مردم را به پاکی و طهارت دعوت کرده اند و پاکی و زیبایی یک اصل در اسلام است و پیامبر گرامی اسلام (ص) همواره بر پاکی و نظافت تاکید داشته اند.

در واقع وقتی حرکت می کنیم به توصیه دین عمل می کنیم و آلودگی های اطراف خود را پاک می کنیم.


خانه تکانی، فرصتی برای رهایی از شر و آلودگی

یک کارشناس مذهبی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: طهارت یکی از دستورات مهم اسلام است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام رسول صادقی با بیان اینکه خانه تکانی در واقع عمل به توصیه دین است، افزود: ما پیشنهاد می کنیم این کار خوبی است.

وی با تاکید بر اینکه باید در آستانه بهار یک تکان اساسی را آغاز کنیم، گفت: در کنار تکان دادن خانه در داخل و خارج و رعایت بهداشت، باید تکانی شخصی و منحصر به فرد هم از ریشه و هم از داخل انجام دهیم. خانه بدی ها


تاثیر خانه تکانی بر سلامت روان

سلامت روان از دیگر مواردی است که می توان هنگام خانه تکانی مطرح کرد و در واقع شرایط بهتری را برای افراد فراهم می کند و به گفته کارشناسان استرس را نیز کاهش می دهد.

در این رابطه علی عبدی کارشناس مشاوره و روانشناسی به خبرنگار ما گفت: تغییرات در زندگی و از سر یکنواختی همیشه بر روحیه افراد تأثیر می گذارد به ویژه ایجاد شرایط مثبت و تغییرات در محیط خانه که با نظافت و نظافت در خانه حرکت می کند. دکور این وضعیت مثبت ایجاد شده است.

وی گفت: زندگی در یک محیط تکراری می تواند منجر به افسردگی شود.

این کارشناس مشاوره با تاکید بر اینکه وسواس از جمله مواردی است که در این زمینه می توان مطرح کرد، گفت: این ما هستیم که با خانه تکانی یا وسواس فکری می توانیم سلامت روانی را برای خود ایجاد کنیم و بنابراین نیاز به خانه است. از نظر روحی متزلزل شود تا نشاط و شادابی برای ما فراهم کند و غم و ناراحتی ما را برطرف کند.


از آلودگی های روحی و اخلاقی بپرهیزید

نوروز با پیام تحول و نیاز به نو شدن همزمان با هستی می تواند الگویی برای هر روز زندگی باشد و این الگو در سراسر زندگی تعمیم یابد.

خانه تکانی بیرونی و باطنی و رعایت بهداشت و دید و بازدید از لحظات مثبتی است که در آستانه عید نوروز شاهد آن هستیم، اما علاوه بر این موارد، انسان باید خانه خود را نیز از شر تکان دهد که این توصیه اسلام.

دین مبین اسلام نیز بر حرکت به سوی آلودگی معنوی و اخلاقی خانه تأکید دارد، یعنی همان گونه که خود را از شرّ مادی رها می کنیم، از صفات ناپسند نیز رها می شویم و به طهارت نفس می پردازیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید