تنش آبی در ایران؛ 18 استان درگیر غرق شدن زمین هستند

تنش آبی در ایران؛  18 استان درگیر غرق شدن زمین هستند

روز جدید رئیس مرکز کیفیت هوا و تغییر اقلیم با اشاره به اینکه گازهای گلخانه ای عامل اصلی تغییرات اقلیمی است، گفت: دی اکسید کربن مهمترین عامل دمای هوا است که نمی توان عمر آن را به صورت واحد تعیین کرد. سپس متان با طول عمر 12.4 سال یکی از بزرگترین و مهمترین گازهای گلخانه ای است.

انوشیروان محسنی بندپی در آخرین نشست از سلسله رویدادهای علمی ترویجی هفته محیط زیست با عنوان پیامدهای تغییر اقلیم در ایران توسط معاون فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن تشریح پیامدهای آن برگزار شد. گرمایش زمین گفت: کاهش بارندگی و برف، افزایش اسیدی شدن اقیانوس ها، انقراض گونه های گیاهی و جانوری، ذوب شدن یخ های قطبی، جنگل زدایی، بیابان زایی، طوفان های ویرانگر، کمبود آب، فروپاشی اکوسیستم و خطر گرمای مرگبار آب اقیانوس ها، خشکسالی های طولانی مدت. ، آلودگی هوا، افزایش گرد و غبار و غیره

وی گفت: از زمان انقلاب صنعتی، انتشار گازهای گلخانه ای در سطح جهان منجر به پدیده ای به نام گرمایش جهانی شده است. اکسیدها و گازهای فلوئور از سال 2000 شاهد گرم شدن کره زمین، گرم شدن و ذوب شدن کلاهک های قطبی بوده اند.

محسنی بندپی با بیان اینکه کم آبی در تمام استان های کشور نابسامانی ایجاد کرده است، گفت: در اواخر مرداد ماه سال 1400 اعلام شد که بر اثر افزایش گرما حدود 40 درصد از بارندگی ها کاهش یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ایران تا سال 2040 با بیش از 80 درصد تنش آبی یکی از پر استرس ترین مناطق جهان خواهد بود، گفت: منابع آبی کمتر از 90 میلیارد مترمکعب و سرانه آب تجدیدپذیر کمتر از 1000 مترمکعب است. .

ایران سومین کشور دارای مشعل گاز است

وی با اشاره به اینکه ایران پس از روسیه و عراق سومین کشور دارای مشعل گاز در جهان است، یادآور شد: 7 میلیارد متر مکعب گاز از طریق “فلر” تلف می شود و سرانه مصرف انرژی در ایران دو برابر میانگین جهانی است. .

رئیس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییرات اقلیمی با بیان اینکه خشکسالی در ایران یک واقعیت اقلیمی است، افزود: ایران سرزمینی خشک با بارندگی بسیار کم است. میانگین بارندگی در کشور 228 میلی متر است که به گفته منابع موثق مانند وزارت نیرو و فائو تمایل به کاهش بارندگی به طور متوسط ​​1.75 میلیارد متر مکعب در سال را نشان می دهد.

محسنی بندپی با بیان اینکه سرعت کاهش بارندگی در 30 سال گذشته حدود چهار برابر سرعت کاهش بارندگی در 60 سال گذشته است، خاطرنشان کرد: این نشان دهنده افزایش گرمایش در این 30 سال است.

وی با اشاره به وابستگی منابع آبی کشور به برداشت آب های سطحی و زیرزمینی که به ترتیب 45 درصد و 55 درصد است، تصریح کرد: 36 درصد مساحت کشور را مناطق خشک، 29 درصد مناطق بیابانی خشک و تنها 3 درصد از مساحت کشور را مناطق خشک تشکیل می دهند. مرطوب پنج درصد مدیترانه ای و هفت درصد تالاب هستند.

ایران رتبه چهارم جهان را دارد

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه 18 استان کشور درگیر ریزش هستند، گفت: اصفهان، تهران، کرمان و خراسان رضوی به ترتیب با 31، 30، 24 و 25 درصد دارای ریزش هستند. بیشترین تعداد (درصد) فرونشست زمین هستند.

محسنی بندپی گفت: غرق غالب شهر تهران در مناطق جنوب غرب و مناطق 17، 18 و 19 تهران رخ داده است و این منطقه به سمت شرق به ویژه مناطق 10، 16 و 20 در جنوب تهران در حال گسترش است. 62 میلیون مترمکعب کسری سالانه مخزن دشت تهران – شهریار 40 میلیون مترمکعب مربوط به تهران است.

وی افزود: بر اساس نتایج بیلان آب های زیرزمینی، در شرایط فعلی میانگین کسری حجم مخزن دشت های استان تهران 150 میلیون مترمکعب در سال برآورد شده که 40 میلیون مترمکعب آن است. مربوط به افق کمبود آبخوان در تهران.

جلوگیری از هدررفت آب با تولید 16.8 میلیارد فاضلاب در روز

محسنی بندیپی افزود: اگر جمعیت 85 میلیون نفری ایران را در نظر بگیریم، مصرف روزانه تقریباً 220 لیتر در روز از ضریب تبدیل، 90 درصد از این مقدار به فاضلاب تبدیل می شود، یعنی. در مجموع 16 میلیارد و 800 میلیون لیتر آب به عنوان فاضلاب قابل استفاده در کشاورزی، تغذیه سفره های زیرزمینی و سفره های آب زیرزمینی است.

رئیس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییرات اقلیمی به دیگر راهکارهای زیست محیطی اشاره کرد و گفت: کاهش جنگل زدایی و افزایش نرخ تعویض خودروهای برقی، شیرین سازی آب شور سواحل شمالی و جنوبی کشور و استفاده بهینه از آن در سراسر کشور. کشور. وضعیت، تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی و بازیافت آب برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی از موضوعات مهمی است که نیاز به هماهنگی بین سازمان‌های مختلف دارد.

دیدگاهتان را بنویسید