تنش زدایی با غرب ضروری است اما پیروی و اعتماد به آنها غیرمنطقی و ساده لوحانه است


ساعت: 12:47
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880757

این کارشناس مسائل سیاسی اعتماد و تبعیت از آمریکا را غیرمنطقی و ساده لوحانه دانست و گفت: نیازمند تنش زدایی در سیاست خارجی هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به خیانت های آمریکا به کشورمان در ادوار مختلف اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که همواره در چارچوب سیاست خارجی مطرح بوده بحث ارتباط با غرب است. و به ویژه روابط با ایالات متحده ایالات متحده آمریکا.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب در سخنان نوروزی سال 1377 خاطرنشان کردند که سیاست جمهوری اسلامی هرگز جدایی و دوری از غرب نبوده است و خودشان به دولت ها تاکید کرده اند که فقط با هم رابطه ندارند. با غرب، بلکه با همه کشورهای جهان بر اساس منافع کشور باشد

صادقی نسب گفت: موضوعی که وی بر آن تاکید دارد عدم اعتماد و همسویی با غرب است، وقتی از غرب و آمریکا صحبت می کنیم باید بدانیم که این مشکلات در بافت تاریخی و تاریخ ارتباطات بیان می شود.

وی افزود: پس از جنگ جهانی دوم شاهد حضور استعماری ایالات متحده آمریکا در بسیاری از کشورهای جهان بودیم و به نوعی آن کشور تلاش کرد تا خواسته های سلطه طلبانه خود را به دنیا دیکته کند.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در جنگ های مختلفی که آمریکا شروع کرده است، از جنگ کره، ویتنام، عراق تا جنگ افغانستان، دلیلی بزرگتر از این نیست و آن آرزوی این کشور برای حفظ است. حاکمیت آن و در واقع، اگر جایی غیرمستقیم باشد، نمی تواند آن را با جنگ و اسلحه درک کند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به ماهیت استعماری آمریکا نگاه کنیم، کاملا بی رحمانه سرمایه کشورهای دیگر را غارت می کند و به بهانه هایی مانند دیپلماسی، حقوق بشر و آزادی بیان به کشورهای دیگر حمله می کند.

صادقی نسب تصریح کرد: علاوه بر این رفتار سربازان آمریکایی با مردم سایر کشورها نشان می دهد که این رفتار سلطه جویانه آمریکا از هیچ قاعده اخلاقی پیروی نمی کند.

وی افزود: این رفتار قلدری و زورگویی آمریکا باعث شده است که دنیا در خفقان فرو برود و این خفقان توسط نظامی مانند جمهوری اسلامی ایران با انقلاب از سال 57 ایجاد شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: تحرکات ضد آمریکایی در آمریکای جنوبی به ندرت دیده می شود و بعداً در کشورهای دیگر به اشکال مختلف دیده می شود، اما انقلاب اسلامی ایران با صدای بلند به ظلم و سلطه آمریکا و کارنامه بد آن به ویژه سابقه بد اعتراض کرد. که این کشور وجود داشت در ایران وجود داشت

وی به دخالت آمریکا در کشورمان اشاره کرد و گفت: آنها در کودتای 28 مرداد نقش اول را داشتند و سپس با تسلط عجیبی که بر شاه ایران داشتند سعی کردند از این طریق سهم خود را از کشور ما بگیرند. کشور ایجاد شد و به انقلاب اسلامی منتهی شد.

صادقی نسب به نارضایتی مردم آمریکا از نظام سرمایه داری خود اشاره کرد و ابراز داشت: کمتر هفته ای را می بینید که در این کشور اعتراضی به چیزهای مختلف نشود و همین نظام سلطه ای که در دنیا وجود دارد با تقویت حداکثری سرمایه داری و انباشت ثروت در دست افراد محدود باعث نارضایتی شدید مردم در این کشور شد.

وی گفت: اکثریت آمریکایی ها این روزها تحت فشار اقتصادی هستند و آن فشار اقتصادی به اشکال مختلف و به صورت اعتراضی است.

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: وقتی رهبری انقلاب می گویند از غرب تبعیت نکنیم، این یک امر کاملاً ثابت و مستند است.

وی افزود: آمریکا نمی تواند الگوی خوبی باشد، نه اینکه چیزی برای یادگیری نباشد، یادگیری بسیار خوب است، اما تقلید و پیروی از نظام سرمایه داری آمریکا اشتباه بزرگی است.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: بی اعتمادی و عدم تبعیت را می توان با دلایل محکمی نشان داد، اما بحث روابط و روابط با غرب موضوعی است که باید توسط دولت ها پیگیری شود و در حوزه روابط با آمریکا، مهم تنش زدایی است

وی تصریح کرد: با رویکرد فعلی آمریکا به طور قطع نمی توان چشم انداز روابط دوجانبه با این کشور را دید، اما تنش زدایی اقدامی است که می توان انجام داد و در مواردی مانند برجام این مسیر در حال پیگیری است.

استاد دانشگاه تهران اعتماد و تبعیت از آمریکا را غیرمنطقی و ساده لوحانه دانست و خاطرنشان کرد: در منطقه اروپای غربی نیز باید توجه داشت که این کشورها اصولاً از آمریکا پیروی می کنند اما در برخی موارد می توانند روی استقلال و روابط مناسب با آمریکا حساب کنند. اروپا. غربی داشته باشید



انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید