تنها امید سیستان به آب در حال خشک شدن است/ ذخایر چاه رو به کاهش است


زمان: 12:30 بعد از ظهر
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1916056

در حال حاضر تنها منبع آب در مرکز و شمال سیستان و بلوچستان چاه نیمها است که منجر به کاهش شدید آب در این ذخایر آبی شده و زنگ خطر بحران آب را در شمال و بخش مرکزی سیستان به صدا درآورده است. استان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آشرامون، موضوع خشکسالی شمال سیستان و بلوچستان و مقابله با مشکلات ناشی از آن و عدم احقاق حق قانونی سیستان بر آب سال هاست که در رسانه ها و تریبون های مجلس و گفتگوهای مجلس مطرح می شود. مسئولان درگیر شدند، اما علیرغم همه گفته‌ها، هیچ مطالعه و عملیات دقیقی برای بررسی این مشکل در این منطقه از کشور انجام نشده است.

جلسات و نشست های متعددی با طرف افغانی برای احقاق حق آب در سیستان که یکی از تعهدات قانونی افغانستان است از سوی مقامات جمهوری اسلامی برگزار شد اما هیچ یک برای مردم سیستان مثمر ثمر نبود.


نمایندگان مردم استان در مجلس بارها مشکلات و بحران خشکسالی منطقه سیستان را به گوش مسئولان رسانده اند، اما همه اینها پشت تریبون ها بود و عملا اقدامات موثر و مفیدی برای مردم ایران انجام شد. تنگه احد تصرف نکرد


در این میان چوپان دام خود را از دست داد، کشاورز محصول خود را از دست داد و ماهیگیر نیز صید خود را از دست داد، اما از حق آبه خبری نبود.


ذخایر آب چاه نیمها که تنها منبع تامین آب در مرکز و شمال سیستان و بلوچستان است به آخرین قطرات خود رسیده است و با خشک شدن چاه نیمها امید چندانی به تامین آب آشامیدنی وجود نداشت. به مردم این منطقه در حال بسته شدن است. آن بالا است


به گفته کارشناسان آخرین منبع ذخیره آب این منطقه یعنی چاه نیمها کمتر از یک سال آب دارد.

تامین آب در نیم چاه بسیار نگران کننده است


مسئولان این موضوع که با سهل انگاری کشور همسایه در اعطای حق آبه قانونی مواجه شده بودند، قنات از دریای عمان را برای تامین آب مردم سیستان و بلوچستان تصویب کردند و این طرح نیز با بسیاری از مردم همراه شد. پیچ و تاب می خورد و هنوز آب را برای مردم تامین نمی کند. نیاورده است


با کم شدن آب چاه نیما، مسئولان نیز چاره ای اندیشیدند و قرار است آب مصرفی شهروندان زاهدانی از چاه نیماها منحرف شود.


قاسمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در 50 سال گذشته خشکسالی ها در منطقه سیستان بی سابقه بوده است، گفت: کشور همسایه، افغانستان از حق قانونی ایران برای آب بی بهره بوده است. در مخازن آب چاه نعیمه

وی افزود: از اوایل دهه 70، کلانشهر زاهدان با تکمیل خطوط انتقال، تصفیه خانه ها و ایستگاه های پمپاژ توسط نیمه چاه ها به هم متصل شد و زاهدان در شرایطی قرار دارد که منابع تامین آب آشامیدنی پایدار در شهر وجود ندارد. آب خود و اطراف آن و بیش از 60 درصد نیاز ساکنان شهر زاهدان از چاه های نیمه کاره تامین می شود.


قاسمی با بیان اینکه در این چند سالی که از افغانستان آب نداشتیم، نیم چاه ها تنها منبع تامین آب شرب همه ساکنان دشت سیستان و مردم زاهدان بود، افزود: با توجه به تبخیر سالانه و تبخیر سالانه کمبود آب از رودخانه هیرمند، دیگر سدهای طبیعی آب کافی ندارند، ندارند و وضعیت آب موجود بسیار نگران کننده است.

مدیرعامل شرکت آبفای استانی تصریح کرد: به منظور جداسازی آب زاهدان از چاه نعیما مقرر شد 50 حلقه چاه در 70 کیلومتری زاهدان حفر شود تا از دبی مورد نیاز اطمینان حاصل شود.


قاسمی خاطرنشان کرد: قرار است برای جلوگیری از تبخیر آب و صرفه جویی در حجم باقیمانده، طرحی برای حوضه سیستان اجرا شود.


وی تامین حق آبه از افغانستان را امری حیاتی دانست و گفت: در صورت عدم تحقق این نیاز، در آینده نزدیک با بحران جدی تامین آب شرب استان مواجه خواهد شد که عواقب جدی در پی خواهد داشت.

حال باید دید که این طرح ها و برنامه هایی که مسئولان برای حل مشکل کم آبی استان در صدد اجرای آن هستند می تواند موثر باشد.


به گفته کشاورزان و ساکنان شمال استان تنها راه نجات از خشکسالی سیستان احقاق حق قانونی آب از افغانستان است و مسئولان باید عزم جدی در این زمینه داشته باشند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید