تنها هفت سال تا تحقق دریچه جمعیتی کشور باقی مانده است/ ابتکارات فرهنگی بسیج برای حمایت از ازدواج آسان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، متولدین دهه شصت این جمله را به خوبی به خاطر دارند، همه جا در روز پرچم، حتی در کوه ها و کبریت های چوبی مملو از کوچه ها، کمتر بچه ها زندگی بهتری داشتند. 40 سال فرهنگ کار را به جایی رسانده است که کشور ما وارد مرحله میانسالی می شود، بنابراین طبق آمار اختلاف سنی 39 تا 60 سال حدود 47 درصد جمعیت کشورمان است.

در همین راستا است که مقام معظم رهبری در سال 92 در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند; «یکی از خطرات این است که وقتی آدم درست فکر می کند، در اعماق بدنش می لرزد، بحث جمعیت است. مسئله جمعیت را جدی بگیرید، جمعیت جوان کشور در حال کاهش است و به جایی می رسیم که شاید دیگر درمان نشود.»

در این راستا و بر اساس وظایف دستگاه ها، سپاه و بسیج طبق روال گذشته دوباره وارد عرصه شده اند و با طرح ایران جوان بمانند به دستور مقام معظم رهبری می خواهند فرهنگ بزرگی را به منصه ظهور برسانند. رهبر.


25419356 3a7c 42f7 b03c 1c54bfded500 خبر خاکستری


7 سال فرصت برای به نمایش گذاشتن پنجره جمعیتی

بتول سرکانی مسئول بسیج جامعه زنان کرد در گفتگو با خبرنگار کُردتودی گفت: وظیفه سخت و طولانی جهاد را می دانیم که با بهره گیری از ساختار انقلابی و اصیل بسیج، برگ زرین و پرافتخار دیگری در تاریخ شکوهمند تمدن نوین اسلامی داشته باشیم. “

وی گفت: یکی از موضوعات مهم امروز بحث کاهش جمعیت است که حدود یک دهه پیش مقام معظم رهبری ابتدا به مسئولان و سپس مردم اطلاع رسانی کردند و در این زمینه در 14 بند به تمامی دستگاه های دولتی ابلاغ شد، اما متاسفانه پس از گذشت یک دهه نتوانستیم اقدام مشترکی در این زمینه انجام دهیم، اما اکنون نهادهای مختلف ادارات و سازمان های بسیج در تلاش هستند تا کشورمان را در مسیر جوانان نگه دارند.

وی گفت: کشور ما از نظر امکانات و منابع خدادادی تا 150 میلیون نفر را می تواند در خود جای دهد، اما طبق آمار، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب را سرمایه بزرگی عنوان می کنند. ایران در سال 2019 از نظر زاد و ولد در بین 27 کشور رتبه 25 را به خود اختصاص داده است، به این معنی که اگر بعد از 6 تا 7 سال اقدامی صورت نگیرد، در آینده نزدیک کشوری قدیمی خواهیم داشت.

وی افزود: متأسفانه در کنار این اقدامات، سازمان صهیونیستی نیز انفعال نداشته و با تغییر سبک زندگی مردم و حرکت به سمت تجمل گرایی و اشرافی گری، ذائقه مردم را تغییر داده و این یکی از عوامل کاهش جمعیت بوده است.

سرکانی یادآور شد: طبق آمار سال 1377، آمار جمعیت زیر 15 سال 6.24 درصد، 15 تا 29 سال 22 درصد و 29 سال تا 60 سال حدود 6.47 درصد است که نشان می دهد بیشتر جمعیت ما، این آمار هستند. میانسالی و اگر این اتفاق بیفتد، کشور پیری خواهیم داشت.

مسئول بسیج جامعه زنان کردستان افزود: متاسفانه یکی از نقاط ضعف این اقدام این است که برای هیچ نهاد و سازمانی در اولویت نبود و نتوانستیم به رهبری برسیم، بنابراین باید گره از زندگی مردم باز کنیم زیرا این وظیفه جهادگران است.»


909546de acb7 4990 b962 03255973dd17 خبر خاکستری

وی ادامه داد: 7 سال است که فرصت داریم پنجره جمعیتی را به منصه ظهور برسانیم و ارزش های سنتی و اسلامی را احیا و احیا کنیم چرا که در گذشته های نه چندان دور 10 فرزند در خانواده ای سنتی با بهترین روش های تربیتی تربیت می شدند. و اکنون آنها به یک فرد مفید در جامعه تبدیل شده اند.

وی گسترش تسهیل گری و ازدواج آسان را یکی از اقدامات در این زمینه عنوان کرد و گفت: 363 پایگاه بسیج در استان کردستان وجود دارد که باید از هر پایگاه ده ازدواج آسان تشکیل شود.

مسئول بسیج جامعه زنان استان کردستان گفت: اقناع، اطلاع رسانی و تولید محتوا یکی از گام های اولیه در این زمینه است که همه نهادها و دستگاه ها موظف هستند از ظرفیت نخبگان برای داشتن این مطالبات استفاده کنند.

وی افزود: نارسایی در درک اولویت جمعیت در جامعه، عدم تمرکز و انسجام بین دستگاه ها، سازمان ها و نهادها در مدیریت جمعیت، آثار جنگ نرم بر دشمنان و تغییر ذائقه و سبک زندگی اسلامی ایرانی و کاهش انسجام و تغییر. نظام خانواده خانواده بزرگ «خانواده هسته‌ای یکی از ضعف‌هایی است که در این دهه نتوانستیم بر آن غلبه کنیم.

سرکانی تاکید کرد: در جلسات متعدد با موضوع زن و خانواده، تمرکز بر تشکیل هیئتی پرمحتوا متشکل از کارشناسان برتر و مربیان مرتبط برای تهیه محتوای جامع فرهنگی، آموزشی و جامع خواهد بود تا امکان استفاده از ظرفیت علم وجود داشته باشد. خطبه ها، وعاظ و… در این زمینه گفتمان سازی کنند.

وی افزود: همه ما باید باور کنیم که ایران همیشه باید جوانان زیادی داشته باشد. زیرا او اهداف بلندی را در نظر گرفته است.

مهسا عزیزی از فعالان فرهنگی حوزه جمعیت در گفت و گو با کُردتودی گفت: مدت هاست که جمعیت و رشد آن یکی از موضوعات مهم جمعیت بوده و همواره او به انحاء مختلف بوده است.

وی گفت: کشورها همواره به دنبال راه حل در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی و برنامه ریزی برای افزایش یا کاهش جمعیت و تبعات آن هستند.

وی افزود: شاید این سوال پیش بیاید که ما بیش از بیست سال است که رادیو و تلویزیون گوش کرده ایم، بیش از دو دهه است که در روزنامه ها و مجلات می خوانیم و در کلاس های درس در مدرسه و دانشگاه به ما می گویند: کمتر بچه است. ، بیشتر – زندگی خوب! حالا چه اتفاقی می افتد که دقیقا برعکس شعار می دهید و می گویید ما اشتباه کردیم؟ بالاخره «فرزند کمتر، زندگی بهتر» یا «فرزندان بیشتر، زندگی بهتر»؟ قبل از پاسخ به این سوال باید یادآوری کنیم. برای اینکه بفهمیم در آینده جامعه چه اتفاقی خواهد افتاد، باید به آمار نگاه کنیم. بدون توجه کافی به آمار، بسیاری از هشدارهای ارائه شده در این کتاب بی معنی خواهد بود. برخی از نگرانی های غیر ضروری نیز با آمار از بین خواهند رفت.

عزیزی یادآور شد: پس از انقلاب اسلامی رشد جمعیت شتاب گرفت. همانطور که در دوره ده ساله 1355 تا 1365 نرخ رشد سالانه جمعیت به 3.91 درصد کل زاد و ولد رسید که البته ورود مهاجران از همسایگان شرقی و غربی بخشی از این افزایش را تبیین می کند. پس از سرشماری سال 1986 بود که کارشناسان جمعیت و بهداشت نسبت به وقوع انفجار هشدار دادند و مقامات کشور را متقاعد کردند که سیاست «محدودیت جمعیت» را دنبال کنند. به همین دلیل بود که در سال 1368 در متن برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به برنامه کنترل جمعیت توجه شد و در برنامه دوم و سوم توسعه با وضوح بیشتری اجرا شد.

وی گفت: مقام معظم رهبری در سال 93 فرمودند: «مسئله جمعیت تأثیر زیادی بر قدرت ملی دارد. و افزایش نسل جوان و بزرگی کشور از نظر جمعیتی تأثیر زیادی در ایجاد اقتدار دارد. البته مهمتر از همه بحث فرهنگ است. به خصوص در سطح اعتقادات و عقاید مردم. می بینید که چقدر سرمایه گذاری می کنند. وی افزود: همه دستگاه ها باید دست به دست هم بدهند تا بتوانیم از این باتلاق پیری خارج شویم.


350382fc da47 41da 989e 30eebc9c97b6 خبر خاکستری


راه اندازی کلینیک ویژه خانواده در زمینه طرح «در ایران جوان بمانید».

وی ادامه داد: با بررسی وضعیت موجود به ویژه آمار آسیب های اجتماعی و وضعیت خانواده ها به نظر می رسد پیش بینی برنامه منسجم، حساب شده و منطبق بر واقعیت های جامعه به گونه ای باشد که نیاز جدی به رفع آن احساس شود. کاستی های موجود در نگرش و رفتار .

وی گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و مطالبات غیور ایشان مبنی بر توجه به تحکیم و کمال خانواده در نظام جمهوری اسلامی، وظیفه دو چندان می شود.

وی یادآور شد: کلینیک خانواده به مراکزی اطلاق می شود که دارای بخش های مختلف تخصصی خدمات آموزشی، مشاوره و کمک به افراد جامعه برای دستیابی به خانواده پایدار هستند، این مراکز با مشارکت دستگاه های مختلف اداره می شود و این کلینیک جامعه بانوان کردستان خواهد بود. با همکاری بسیج ایجاد شود.

وی افزود: ایجاد مراکز مطمئن مبتنی بر مشارکت دستگاه های موثر و با تکیه بر توان سازمان های مردم نهاد در ارائه خدمات آموزشی، کمک و مشاوره، افزایش مهارت های زندگی خانوادگی، تشکیل خانواده، کاهش آسیب های خانواده، تقویت حس شادکامی، تقویت ایجاد خانواده و کمک به خانواده برای تربیت نسلی با سلامت جسمی، روحی و اخلاقی در جامعه از اهداف این طرح بر اساس راه اندازی کلینیک خانواده است.


اندیشه اسلامی باید با دستورات دینی و قرآنی به خانواده ها و جامعه تزریق شود

مسئول معاونت اجتماعی سپاه بیت المقدس کردستان نیز در این نشست گفت: مقوله دشمن این است که در زمینه کاهش جمعیت تلاش کنند و به سبک زندگی اسلامی و مشاوره اسلامی اعتقادی ندارند و دغدغه ماست. برای حوزه اجتماعی این رویکرد اسلامی است. یک تیم خوب در سبک زندگی اسلامی در مقابل سبک زندگی غربی بسازید.

وی بیان کرد: باید با دستورات دینی و قرآنی اندیشه اسلامی را به خانواده ها و جامعه تزریق کنیم و در این بین باید کلینیک ویژه خانواده را با مشاوره دینی راه اندازی کنیم و در شهرستان های سنندج سقز تلاش کنیم. و مریوان.” درمانگاه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید