تنها یک مرکز ترک اعتیاد پسران زیر 18 سال در زاهدان


ساعت: 13:06
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1915311

در زاهدان مرکز سم زدایی پسران زیر 18 سال زیر نظر علم پزشکی وجود دارد و شرایط نامناسب خانوادگی یکی از عوامل مرتبط با این مشکل است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، اعتیاد به مواد مخدر نه تنها باعث آسیب به فرد می شود، بلکه خانواده را نیز تحت تاثیر قرار می دهد که در این میان آسیب پذیرترین افراد کودکان هستند.

آمار دقیقی از اعتیاد کودکان در ایران به دست نمی‌آید، اما روندهای موجود نشان می‌دهد که اعتیاد کودکان در کشور در سال‌های آینده به دلیل مشکلات اقتصادی، اختلال در زندگی، عدم عزت نفس، معاشرت به معضلی جدی تبدیل خواهد شد. با دوستان بد و مهمتر از همه، والدین معتاد تبدیل می شوند.

کودکان به دلایل مختلف در دام اعتیاد قرار می گیرند، برخی از آنها فرزندان مادران معتاد هستند و بدون هیچ اختیار و اراده ای برای کنترل زندگی خود معتاد به دنیا می آیند که نیاز به سم زدایی دارد، اما وقتی این اتفاق می افتد، نوزاد از شیر مادر معتاد خود استفاده می کند و هنوز احتمال اعتیاد آن وجود دارد.

تعدادی دیگر از کودکان معتاد، فرزندان مادران آسیب دیده اجتماعی هستند که برای رفع اضطراب و بیقراری نوزادان خود مواد مخدر می دادند و کودک به تدریج معتاد می شد.

گروه دیگری از کودکان معتاد کسانی هستند که توسط گدایان و سایر مجرمان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند که آنها را به مواد مخدر معتاد می کنند تا بتوانند سوء استفاده های خود را داشته باشند.

برخی دیگر از کودکان نیز در سنین پایین مجبور به کار در خیابان یا کارگاه های مختلف می شوند و از آنجایی که این مکان ها مکان هایی پر از آسیب و چالش هستند، احتمال کشیده شدن کودک به سمت اعتیاد افزایش می یابد.

سن کودکان مبتلا به اعتیاد در زاهدان بین 7 تا 18 سال است

فاطمه خاقانی رئیس اداره بهزیستی شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: اعتیاد به کودکان یکی از آسیب های اجتماعی است که مانند سایر آسیب ها برای کودکان رو به افزایش است و به دلیل افزایش نابرابری و بی نظمی فاقد نظارت و کنترل است. در جامعه موثر است.

وی با اشاره به درد و رنج کودکان تحت تکفل زاهدان افزود: این کودکان 7 تا 18 ساله هستند که بزرگترین مشکل کلانشهر زاهدان است.

رئیس بهزیستی زاهدان با اشاره به مهم ترین عامل اعتیاد در کودکان تصریح کرد: شرایط نامناسب خانوادگی، اعتیاد یکی از اعضای خانواده، معاشرت با دوستان ناباب و مشکلات اقتصادی.

خاقانی تصریح کرد: اولین قدم برای کودکان معتاد پاکسازی آنهاست. آنها ابتدا در بیمارستان سم زدایی بستری می شوند و سپس به مرکز سم زدایی یا کمپ نگهداری ارجاع می شوند. آنها تا زمانی که شرایط فراهم شود در مرکز نگهداری می شوند.

وی گفت: در زاهدان مرکز سم زدایی پسران زیر 18 سال زیر نظر علوم پزشکی و مرکز سم زدایی بزرگسالان وجود دارد.

خاقانی با اشاره به اشتغال و اقدامات لازم برای فرزندان تحت تکفل ادامه داد: وام ها ابزار ایجاد اشتغال، حرفه آموزی، حمایت مالی از خانواده این افراد، بسته های معیشتی و کمک نقدی است.

این مسئول مرزی با کشورهای همسایه و گستردگی منطقه و بیکاری را از جمله عوامل گرایش به اعتیاد و مواد مخدر می داند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید