تنورهای نانواها و نانواها داغ شد

تنورهای نانواها و نانواها داغ شد

روز جدید : پس از افزایش قیمت آرد صنعتی و کنار گذاشتن نانوایی های سنتی از این اصلاح قیمت و در حالی که مسئولان بارها از عدم اجرای قانون حذف ارز 4200 تومانی نان و دارو خبر داده اند، اما بررسی ها حکایت از سودآوری در برخی دارد. نانوایی ها در کشور و در برخی مناطق شاهد تشکیل صف های طولانی و اعلام محدودیت های خودآماده برای خرید نان هستیم. در این راستا بررسی ها نشان می دهد که شرکت دولتی روزانه به طور متوسط ​​10 کیسه آرد بین نانوایی های سنتی توزیع می کند اما علاوه بر تخلفاتی که همیشه در زمینه فروش مجدد و گران فروشی وجود داشته است، تفاوت قیمت 600 تومانی نیز وجود دارد. هزار تومان آرد نان به قیمت بازار رسید. برخی از این واحدها که به نظر می رسد روز به روز در حال رشد هستند، با ترفندهای مختلف این آردها را در بازار آزاد به فروش می رسانند تا به سودهای غیرمنتظره ای دست یابند که می تواند درآمد روزانه خود را از تولید و فروش نان بدون هیچ گونه فعالیتی افزایش دهد. نکته مهم در این موضوع، قاچاق این آردها به کشورهای منطقه است که باز هم سود کلانی نصیب این تجار می شود. البته طبق معمول به جای پیگیری قانونی، روال امتناع وجود دارد. با این حال، محدودیت های قدرت لیموث، نان آوران خانواده را این روزها ناراحت کرده است.

صف های طولانی در مقابل نانوایی ها

بنا به گزارش این روزها اگر سری به نانوایی ها بزنید ساعت کاری آنها بسیار کمتر است و در برخی ساعات در مقابل نانوایی ها شاهد تشکیل صف های طولانی هستیم.در برخی از انبارهای شهر اظهار می شود که یا برای فروش انباشته شده اند. در بازار داخلی به ویژه فروشندگان فانتزی و یا اینکه قصد دارند آن را به خارج از کشور صادر کنند. در همین راستا، بررسی‌های انجام شده در روند توزیع آرد یارانه‌ای نشان می‌دهد که شرکت دولتی به‌طور میانگین برای هر نانوایی ۱۰ کیسه آرد، تفاوت قیمت آن با تعرفه آزاد ۶۰۰ هزار تنی را گزارش می‌دهد. آرد بدست آمده را به نرخ دولتی در بازار آزاد به قیمت تا یک میلیون تن در هر کیسه می فروشد. تفاوت این تفاوت قیمت، انگیزه های زیادی را برای فروش آرد در بازار آزاد و قاچاق ایجاد کرده است. برخی نانوایان می گویند نپختن نان ارزان تر است، فروش روزانه 10 کیسه آرد حداقل 6 میلیون تن هزینه دارد. عسگری، بازرس سازمان جهاد کشاورزی گفت: نانوایی ها سهمیه آرد خود را به هر مدلی می فروشند چون برایشان سود بیشتری دارد.

آرد یارانه ای سر سفره همسایه ها

اما مشکل به این سادگی نیست، گروه های مخفی وجود دارند که حتی آرد را به خارج از کشور صادر می کنند، چرا که چندی پیش بازرسان از کشف 1100 کیسه آرد در یکی از انبارها خبر دادند. این آردها همان آردهایی بود که باید در نانوایی ها پخته می شد و سر سفره مردم سرو می شد. یکی از بازرسان در این رابطه گفت: ارزش این آردها 73 میلیون تن است و پس از 10 برابر افزایش قیمت در یک شب، 700 میلیون تن در جیب خود می گذارند. گفت: هر نانوایی در شهرستان 180 میلیون تن در ماه هزینه دارد و 90 هزار نانوایی در کشور داریم که این یارانه که به آرد داده می شود از جیب مردم در جیب این شبکه فساد در آرد می رود. چرگانی، بازرس سازمان صنایع. این رقم که حدود 16200 میلیارد تن است در قالب یارانه های ناعادلانه و توزیع نادرست یا به عبارتی از جیب مردم هدر می رود. گزارش شده است که آرد یارانه ای به کشورهای همسایه مانند پاکستان، عراق و ترکیه قاچاق می شود که دلیل قاچاق آن تفاوت شدید قیمت بین نرخ دولتی و آرد آزاد بوده است. دلایل تفاوت قیمت به شرح زیر است: اول اینکه قیمت آرد در کشور به دلیل یارانه ها بسیار پایین است، دوم اینکه قیمت های جهانی هر روز افزایش می یابد و در سال گذشته قیمت جهانی گندم 123 درصد افزایش یافته است و سوم، خشکسالی و تغییرات اقلیمی باعث چهارمین شده است. نکته این است که بحران کویت و جنگ روسیه و اوکراین این کشورها را مجبور به افزایش ذخایر خود کرده است. به عنوان مثال، چین نیمی از گندم صادراتی جهان را در انبارهای خود ذخیره می کند. همه این عوامل به گفته وزیر جهاد کشاورزی کشورهای همسایه را بر آن داشته تا کالاهای اساسی مانند گندم ایرانی را به عنوان جاروبرقی به سمت خود بکشند.

آرد سه قیمت

بنابراین گزارش، از سوی دیگر، تفاوت قیمت آرد در کشوری که سه نرخ (آرد یارانه ای، آرد پخته و آرد صنعتی) وجود دارد، عاملی برای فروش آرد یارانه ای شده است. هر کیلوگرم گندم وارداتی حدود 13 هزار تن برای کشور هزینه دارد، اما کیلویی 650 تن به نانوایی های دولتی، 900 کیلوگرم برای نانوایان آزاد و 16 هزار تن در هر کیلوگرم برای صنایع غذایی تحویل داده می شود. مدیر کارخانه آرد گفت: نانوایانی که آرد یارانه ای دریافت می کنند به دو صورت آرد را به ما می فروشند یا به جای آرد پول ما را مجانی می گیرند یا آرد خود را به ما می دهند و بعد از تعویض کیسه حاضر می شویم. ما به قیمت آزاد می فروشیم.

بنابراین گزارش، زمانی که آرد 3 قیمتی باشد و همچنان آرد یارانه ای داشته باشیم، قطعاً برای به دست آوردن این آرد یارانه ای و کسب منافع مالی فراوان از فروش آزاد آن، فساد شکل می گیرد. به گفته برخی کارشناسان امروزه اگر برخی از نانوایی ها شلوغ و شلوغ هستند، دلیل آن نبود نانوایی برای تهیه نان و فروش آرد با قیمت آزاد یارانه ای است. کارشناسان معتقدند در حالی که حذف ارز 4200 تومانی در کوتاه مدت می‌تواند پیامدهایی برای معیشت مردم داشته باشد، اما در بلندمدت اثرات مثبت بسیاری از جمله حذف رانت، فساد، جلوگیری از نشت ارز و قیمت‌ها و شفافیت بازار را به همراه خواهد داشت. اما به نظر می رسد در حوزه نان همچنان یارانه ها با فساد پیوند خورده و در نهایت این مردم هستند که برای تامین نیاز خود باید به هر قیمتی نان تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید