تهدید برجام و فرصت «مذاکره»

ساعت: 19:47
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1790706

از ابتدای دولت سیزدهم، عبارت «اقتصاد کشور را به مذاکرات برجام ربط نمی دهیم»، عبارت تکراری دولتمردان است، اما سرنوشت ایران را به برجام ربط نمی دهد؛ بلکه این جمله را می خوانند. آیا این یک شعار است یا واقعیت؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از ابتدای دولت سیزدهم، عبارت «اقتصاد کشور را به مذاکرات برجام ربط نمی دهیم»، عبارت تکراری دولتمردان است، اما سرنوشت ایران را به برجام ربط نمی دهد؛ بلکه این جمله را می خوانند. آیا این یک شعار است یا واقعیت؟

برخلاف دولت قبل که راه برون رفت از چالش ها را می دید، تمرکز دولت آیت الله رئیسی بر تقویت صنعت داخلی و گسترش روابط منطقه ای است که به چالشی بزرگ برای کشورهای غربی تبدیل شده است.

آمریکا می داند که دولت ایران دیگر منتظر برجام نیست و راهبرد خود را دنبال می کند، بنابراین اصل مذاکره با ایران را یک امتیاز می داند; از سوی دیگر او می ترسد در صورت گسترش روابط ایران با کشورهای همسایه و تعامل با کشورهای توسعه یافته، اقتصاد ایران در واقع وارد فضای پسابرجام شود، بنابراین به دنبال این است که ایران را عامل شکست احتمالی مذاکرات در وین بداند.

تضعیف موقعیت بایدن در ایالات متحده و اختلافات آشکار در ترویکای اروپایی نیز امکان تحکیم موقعیت دولت را فراهم کرده است.

در مجموع برجام به جای توافق با ایران، الگویی برای کشورهای غربی بود تا اراده دیپلماتیک خود را بر سایر کشورها تحمیل کنند، بنابراین بیش از ایران، اروپا و آمریکا می خواهد از میز مذاکره در برجام محافظت کند.

طرف ایرانی آگاه است که توسعه «دانش هسته‌ای»، گسترش «نفوذ منطقه‌ای»، افزایش «عمق راهبردی» و گسترش «صنعت فضایی» اولویت‌های دولت آیت‌الله و تهدید است. رویکرد خرابکاری یک فرآیند موقتی است و تمایل بیشتری به توافق برای جلب افکار عمومی به کشور دارند.

آنچه از پیش‌بینی‌های مراکز بین‌المللی و رویکرد دولت مشخص می‌شود این است که تأثیر فشار خارجی مدت زمان مشخصی دارد که با توجه به این واقعیت‌ها، رشد اقتصادی آزمایش‌شده و فروپاشی ساختار تحریم‌ها است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید