تهران-ریاض در راه کاهش تنش روزی جدید

تهران-ریاض در راه کاهش تنش روزی جدید

روز جدید پایگاه خبری الفرات نیوز روز گذشته به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که در پی سفر هفته گذشته مصطفی الکاظمی به تهران و گمانه زنی ها مبنی بر اطلاع محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در جریان نتایج سفر خود به ایران. وی اعلام کرد که احتمالاً از سرگیری روابط عربستان سعودی و ایران در بغداد با حضور مقامات دو کشور و با حضور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق و فواد حسین وزیر امور خارجه عراق انجام خواهد شد.

این منبع گفت: مذاکرات هفته گذشته الکاظمی در سفر به جده و تهران منجر به تامین امنیت بسیاری از پرونده های اختلاف بین طرفین شد. این می تواند تنش ها را در منطقه کاهش دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سفر مقامات سعودی به بغداد قبل از نشست جده در اواسط ژوئیه انجام خواهد شد یا خیر، تاکید کرد که این امر مستلزم برنامه ریزی بین سه کشور است.

بر اساس این گزارش، یک منبع دیپلماتیک در ریاض پیشتر گفته بود مصطفی القدیمی، نخست وزیر عراق روز یکشنبه عازم جده عربستان سعودی می شود و با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و دیگر مقامات عالی رتبه این کشور دیدار خواهد کرد.

این منبع در گفت و گو با خبرگزاری آلمان گفت: الکاظمی نتایج سفر اخیر خود به ایران و مواضع ایران در خصوص مذاکرات با عربستان را که مقدمه ای برای ارتقای سطح این مذاکرات و رفع اختلافات است. بین دو کشور و در نهایت احیای کامل روابط دیپلماتیک بین دو کشور با مقامات سعودی در میان خواهد بود.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، در ادامه تاکید کرد: پاسخ تهران به خواسته های عربستان سعودی و مهمتر از همه، توقف مداخله در امور داخلی کشورهای عربی و همچنین توقف تشکیل نیروهای نیابتی در این کشورها. کشورهایی که ثبات و امنیت منطقه را تهدید می‌کنند و اثبات عملی آن می‌توانند بر اساس احترام متقابل روابط مناسب و سالمی ایجاد کنند که به نفع ملت‌های منطقه باشد.
علاوه بر این، یک منبع دولتی عراق به روسیه امروز گفت که بغداد میزبان نشستی بین دیپلمات های ایرانی و سعودی خواهد بود.

این منبع تاکید کرد: پیش از این پنج دور مذاکرات تهران و ریاض در بغداد برگزار شده بود که همگی در سطح امنیتی و اطلاعاتی بود اما دور جدید در سطح دیپلماتیک خواهد بود.

نقش بغداد در مذاکرات ایران و عربستان

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق اخیرا به عربستان سعودی و ایران سفر کرد و گفته می شود این سفر در راستای مذاکرات دو کشور انجام می شود. سعید خطیب زاده، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه ایران که اخیرا از آن سمت استعفا داده بود، درباره آن سفر گفت: سفر آقای الکاظمی به تهران از قبل برنامه ریزی شده بود و در این سفر مقامات دو کشور در مورد مسائل دوجانبه و منطقه ای گفت وگو کردند. توسعه. از جمله نقش مثبت و سازنده بغداد در ماه های اخیر در رابطه با روابط ایران و عربستان.

خطیب زاده با بیان اینکه در این سفر تعاملات اقتصادی دو کشور و پروژه های موجود در این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ادامه داد: در این دیدار روابط مردمی و تردد شهروندان دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. و ارتباط با موضوع اربعین و شرکت شهروندان ایرانی در راهپیمایی اربعین. روابط ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه چند لایه و راهبردی است و این سفر در ادامه سفر چندی پیش آقای فواد حسین وزیر امور خارجه عراق به ایران است.

وی همچنین افزود: یکی دیگر از ابعاد این سفر بررسی نقشی است که عراق در گفت و گوی ایران و عربستان دارد. تاکنون پنج دور گفتگو بین تهران و ریاض در بغداد برگزار شده است و ما از نقش عراق در این زمینه قدردانی می کنیم. آقای الکاظمی در سفر دیروز خود به تهران نکاتی را از طرف ریاض به ما ابلاغ کرد و بر اساس شنیده های من، طرف سعودی آمادگی دارد سطح دیپلماتیک مذاکرات دو کشور را ارتقا دهد. به زودی این مذاکرات در سطح دیپلماتیک در بغداد برگزار و تاریخ آن مشخص خواهد شد.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم برای سفر هیئت‌های فنی ایران و عربستان برای بازدید از سفارت‌های دو کشور از قبل اندیشیده شده و انشالله در روزهای آینده همه آنها پیگیری و اجرایی خواهد شد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تلفنی اخیر با فواد حسین همتای عراقی خود ضمن تشکر از تلاش های مقامات عراقی برای تسهیل امور زائران ایرانی، از دولت عراق خواست پیگیری کند. در مورد بقیه مسائل مربوط به حج. وزیر امور خارجه عراق ضمن اعلام کمک برای پیگیری مسائل باقی مانده مربوط به سفر حج امسال، بر آمادگی دولت عراق برای فراهم کردن زمینه های لازم برای آغاز مذاکرات سیاسی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از طریق بغداد تاکید کرد و ابراز داشت: امیدواریم این گفتگوها منجر به تحول مثبت در ازسرگیری روابط دو کشور مهم منطقه شود.

لازم به ذکر است حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر اخیر خود به دمشق از احیای روابط ایران و عربستان سعودی و بازگشایی سفارتخانه ها و آغاز گفتگوهای سیاسی استقبال کرد. وی همچنین از تلاش برای عادی سازی روابط ایران و مصر خبر داد. اظهارات وزیر امور خارجه ایران در حالی است که فواد حسین پیشتر اعلام کرده بود که بغداد میزبان مذاکرات ایران و اردن و ایران و مصر است.

آمادگی ایران برای مذاکرات نهایی

در همین راستا، کمال حرازی، وزیر امور خارجه پیشین ایران و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اخیراً اعلام کرده بود که ایران و عربستان می توانند تکمیل کننده توانمندی های یکدیگر باشند. وی همچنین تاکید کرد که ما آمادگی کامل برای گفت وگو با دولت عربستان در مورد همه مسائل دوجانبه و منطقه ای را داریم و خرسندیم که با تلاش دولت عراق تاکنون چندین دور گفت وگو بین دولت های دو کشور برگزار شده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ایران همواره بر گفت‌وگو به عنوان راهی مؤثر برای رفع سوء تفاهم‌ها، حل مناقشات و تقویت ویژگی‌های مشترک تاکید دارد، افزود: حرکت به سمت تشکیل «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» به حل مشکلات با امنیت منطقه کمک می‌کند. و گفت‌وگوهای برادرانه، اما باز و علنی کشورهای منطقه، بدون حضور و دخالت خارجی، کلید حل مشکلات است.

دیدگاهتان را بنویسید